Nytida förvärvar anrikt psykiatriboende

Nytida förvärvar en ny verksamhet inom psykiatri, Thamstorps Boende & Rehab, beläget i Grästorp nära Vänersborg. Nytida övertar boendet från de tidigare ägarna som byggt upp företaget och drivit det i över 20 år.

Thamstorp är en herrgård med gamla anor. Den nuvarande huvudbyggnaden uppfördes på 1870-talet och psykiatriverksamheten startade 1927. Sedan 1995 är Thamstorp ett alternativ för återhämtning med växelvård samt permanentboende med social träning för psykiskt funktionsnedsatta. Det finns även platser för personer som vårdas enligt LPT eller LRV.

- Vi är glada och stolta att få förvärva Thamstorp och fortsätta att driva och utveckla verksamheten där i samma goda anda som de förra ägarna gjort. I mer än 20 år har de drivit verksamheten och lagt grunden för de goda resultat man har. Det ska vi förvalta väl och få att blomstra, säger Fredrik Gren, vd i Nytidas moderbolag Ambea.

Thamstorp Boende & Rehab passar väl in i Nytidas verksamhet. På Thamstorp bor en målgrupp som Nytida har stor kunskap om, till exempel via verksamheten Trehörna Omsorger i Småland som också ingår i Nytida. I Nytidas regi får Thamstorp en god plattform för vidareutveckling där samarbete och lärande är centrala delar.

Thamstorps Boende & Rehab arbetar utifrån ett miljöterapeutiskt synsätt vilket innebär att man tillsammans med klienterna utför alla tänkbara sysslor i ett hem. Boendet har 30 platser, både korttidsplatser och permanentboende inklusive boendeplatser med träningsmöjligheter och träningslägenheter. Det finns 14 anställda och bemanning hela dygnet med tillgång till medicinsk jour.

- Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med medarbetare och kunder. Thamstorp har en stabil, aktiv och engagerad personalgrupp, där alla bidrar med kunskap, yrkesskicklighet och ett positivt förhållningssätt. Thamstorp har en stark lokal förankring där kunderna företrädesvis är kommuner och stadsdelsförvaltningar i Västra Götaland. Det vill vi värna om, säger Fredrik Gren.

Susanne Bodin Eklöf, informationschef, tel. 0766-21 76 87

Erik Sörensson, kontaktperson förvärv, tel. 0766-21 76 81

Nytida är en av Sveriges ledande aktör när det gäller stöd till människor med medicinsk eller social funktionsnedsättning. På våra 250 verksamheter börjar en ny tid för våra kunder vars livskvalitet ytterst garanteras av 4 700 experter på stöd och omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Vardaga ingår vi i Ambea, www.nytida.se