Nytida förvärvar Ekbacka i Urshult

Nytida AB har den 9 december 2016 ingått avtal om att förvärva Ekbacka AB. Affären beräknas att slutföras den 31 december 2016 då även Nytida tillträder förvärvet.

Ekbacka är ett särskilt boende i Urshult i Småland, som vänder sig till personer med psykiska eller sociala funktionsnedsättningar. Det är beläget i nära anslutning till Nytidas befintliga verksamhet Trehörna i Urshult.

Ekbacka har 40 platser för personer med psykiska och sociala funktionsnedsättningar, i vissa fall i kombination med missbruksproblematik. Ekbacka har ett 30-tal medarbetare, grundades 1981 och har fram till Nytidas förvärv ägts av Thomas Johansson. Han förvärvade verksamheten 2009 från sin far som dessförinnan varit ägare sedan 2000.

De boende på Ekbacka kommer från ett 20-tal olika kommuner i Sverige, främst från Växjö. Placeringarnas längd ligger i genomsnitt på 1-1,5 år, men det finns också personer som bott på Ekbacka sedan början av 1980-talet.

─ Ekbacka är en mycket fin verksamhet som ger god omvårdnad och bra stöd till de boende. Ekbacka blir ett värdefullt tillskott i Nytida och kompletterar vår befintliga verksamhet på Trehörna på ett bra sätt. Vi ser fram emot att utveckla ett samarbete och lära av varandra, säger Nytidas affärsområdeschef Patrik Attemark.

För mer information, kontakta Patrik Attemark, telefon 070-166 56 01, patrik.attemark@nytida.se

Nytida är Sveriges ledande aktör när det gäller stöd till barn, unga och vuxna med medicinsk eller social funktionsnedsättning. På våra över 350 verksamheter börjar en ny tid för våra kunder vars livskvalitet ytterst garanteras av 7 000 experter på stöd och omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Vardaga ingår vi i Ambea.