Nytidas Kvalitetspris 2015 till gruppbostaden Örbrinken 1 i Vårby

Gruppbostaden Örbrinken 1 i Vårby har tilldelats Nytidas Kvalitetspris 2015. Gruppchef Ann Kristin Fridh Renström och boendestödjare Karina Allendes Halyburton fick motta priset vid en högtidlig ceremoni i Solna den 21 december. Örbrinken 1 erövrade priset i tuff konkurrens med ett tiotal andra nominerade verksamheter inom Nytida.

Nytida arbetar enligt det egna konceptet Vi växer tillsammans i sina verksamheter inom funktionsnedsättning. I korthet går konceptet ut på att ge varje individ stöd till självständighet och att göra sina egna val för ett så bra liv som möjligt. Varje enskild individs behov och önskemål står i centrum. Örbrinken 1 får priset framförallt för att verksamheten är ett så bra exempel på hur konceptet tillämpas i praktiken. Örbrinken 1 har ett brett samarbetsnät och ordnar genom det studier, jobb och sysselsättning och många aktiviteter utifrån de boendes önskemål.

”Örbrinken 1 är verkligen en värdig vinnare av Nytidas Kvalitetspris 2015. Här trivs såväl unga som äldre och lever ett aktivt liv”, säger Nytidas affärsområdeschef Agneta Lindgren.

”Vi har fantastisk personal, flexibel och lyhörd för våra hyresgäster. Vi lyssnar mer än vi pratar”, säger gruppchef Ann Kristin Fridh Renström.

Så här lyder motiveringen till Kvalitetspriset 2015:

• Örbrinken1, LSS gruppbostad i Vårby utmärker sig genom sin efterlevnad av Nytidas koncept, Vi växer tillsammans. Här bor personer med ett åldersspann inom 23-74 år vilket ställer höga krav på att alltid ha den boendes individuella behov i centrum för att kunna erbjuda ett så individanpassat stöd som möjligt. Verksamheten samarbetar på ett föredömligt sätt med anhöriga/företrädare, gymnasieskolor, dagliga verksamheter och studieförbund. De boende på Örbrinken 1 erbjuds även många aktiviteter både individuellt och tillsammans i grupp. Verksamhetens arbetssätt får många positiva effekter som även resulterar i en hög kundnöjdhet.

På bilden: Gruppchef Ann Kristin Fridh Renström med priset, tillsammans med boendestödjare Karina Allendes Halyburton och Nytidas affärsområdeschef Agneta Lindgren.

För mer information, kontakta verksamhetschef Maria Hjorth, telefon 076-621 73 69, e-post maria.hjorth@nytida.se eller gruppchef Ann Kristin Fridh Renström, telefon 070-590 01 66, e-post ann-kristin.fridh-renstrom@nytida.se

Nytida är Sveriges ledande aktör när det gäller stöd till barn, unga och vuxna med medicinsk eller social funktionsnedsättning. På våra ca 280 verksamheter börjar en ny tid för våra kunder vars livskvalitet ytterst garanteras av 4 700 experter på stöd och omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Vardaga ingår vi i Ambea. www.nytida.se