Nytidas särskolor fick hederspris för kvalitet

Nytidas särskolor VIP Skolor i Sollentuna och Solna har tilldelats Nytidas hederpris för kvalitet 2015. Rektor Marina Smeds fick motta priset vid en högtidlig ceremoni i Solna den 21 december.

VIP står för "verksamhet i pedagogisk utveckling för personer med autism eller autismliknande tillstånd". VIP driver skolor, gruppboende och korttidshem för barn och unga med behov av särskola, genom hela linjen från förskola till gymnasiesärskola. Här får elever med svåra funktionshinder och beteendestörningar möjlighet till utbildning och utveckling på sina egna villkor.

Så här lyder motiveringen till hederpriset:

• VIP skolorna har genomfört ett förändringsarbete kring skolornas systematiska kvalitetsarbete och höjt kvalitén i skolans pedagogiska arbete. Elevernas kunskapsresultat har ökat under det senaste läsåret samtidigt som lärare och pedagoger är mer engagerade och tar ett större ansvar för elevernas utveckling.

I Sollentuna finns VIP förskola och särgrundskola. Gymnasiesärskolan ligger i Solna. Där finns dessutom korttidshemmet VIP och gruppbostaden Wiboms VIP.

Verksamheten genomsyras av en pedagogik som bygger på samspelet mellan eleven och medarbetarna samt en nära kontakt med närstående. VIP samarbetar även med andra instanser som är viktiga för individen, såsom skola, habiliteringen samt barn- och ungdomspsykiatrin.

VIP arbetar utifrån varje elevs individuella behov. Målet är normalisering och självständighet där eleven utvecklas enskilt och i grupp, målet är att öka och bibehålla individens funktionsförmåga.

För mer information, kontakta rektor Marina Smeds, telefon 073-377 53 11, e-post marina.smeds@nytida.se.

Nytida är Sveriges ledande aktör när det gäller stöd till barn, unga och vuxna med medicinsk eller social funktionsnedsättning. På våra ca 280 verksamheter börjar en ny tid för våra kunder vars livskvalitet ytterst garanteras av 4 700 experter på stöd och omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Vardaga ingår vi i Ambea. www.nytida.se