Pepparkakspris till daglig verksamhet i Norrköping

Stohagens dagliga verksamhet i Norrköping byggde en hel by med julmarknad i pepparkaka. Det ledde till första pris i Nytida Pepparkakskamp 2021.

Pepparkaksbyn med julmarknad, hästhage, kyrka och tomtens släde svävande ovanför vann Nytidas Pepparkakskamp 2021. I bygget finns också Norrköpings landmärke "Strykjärnet". Det är den dagliga verksamheten Stohagen i Norrköping som gjort det stora pepparkaksbaket.

"Fantasin flödade verkligen. Vi gjorde en hel julby för att vi hade så många idéer", berättar Sanna Nybom, samordnare på Stohagen.

Att bygga en hel by har naturligtvis tagit tid. Allt från förarbetet med att göra mallar i kartong till att baka och det har gått åt mycket pepparkaksdeg! Det var två veckors intensivt arbete.

"Tävlingen har verkligen engagerat alla, både arbetstagare och medarbetare. Det har varit en social aktivitet som har spridit glädje i gruppen och där alla har deltagit tillsammans efter sin förmåga", säger Sanna.

När tävlingen väl drog igång har alla också engagerat sig för att deras bidrag skulle få så många röster som möjligt. Bland annat har man uppmanat till röstning på både Facebook och Instagram och det gav ju resultat!

På Stohagens dagliga verksamhet är man gärna med i en ny pepparkakskamp nästa år.

– Frågan är vad vi ska göra då, vi kanske får göra en hel värld nästa år, säger Sanna.

LSS-verksamheten Stohagen riktar sig till vuxna med autism eller autismliknande tillstånd och/eller lindrig utvecklingsstörning.

Klicka här för att se pepparkaksbaket.

Klicka här för att läsa om Stohagens dagliga verksamhet.

Presstjänst

E-post: press@ambea.se

Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare stärker individen i att leva ett självständigt liv. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. www.nytida.se