Praktik i omsorgsyrken en möjlighet till jobb för ensamkommande unga

Nytida och Vardaga är två av de företag som i samarbete med Sundbybergs Stad och ett antal andra Stockholmskommuner erbjuder praktikplatser för ensamkommande ungdomar. Samverkansmodellen kallas Advisory Board och den presenteras vid ett frukostseminarium som arrangeras av Folkpartiet i riksdagen den 28 maj.

Antalet ensamkommande barn och unga till Sverige ökar och väntas enligt Migrationsverket uppgå till ca 8000 under 2015.

”Det är viktigt att organisationer och företag tar samhällsansvar och gör vad de kan för att ge en grupp unga människor som kommit till Sverige helt utan familj och anhöriga en bra start och en tillhörighet på en arbetsplats. Det är något vi gärna bidrar till”, säger Fredrik Gren, VD för Nytidas och Vardagas moderbolag Ambea.

Hittills har ett 30-tal ungdomar fått praktik hos Nytida och Vardaga.

”För oss som bedriver verksamhet inom äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning, är det dessutom oerhört viktigt att intressera unga för omsorgsyrken, som riskerar att bli bristyrken redan inom några år”, fortsätter Fredrik Gren.

Agaton Communications har under fem år utifrån samverkansmodellen Advisory Board samarbetat med fem kommuner i Stockholms län, bland annat Sundbyberg, för att få fler ensamkommande unga i arbete. Hittills har det lett till att ett ca 200 fått arbete genom projektet. Nyckeln är samverkan mellan kommunen och det lokala näringslivet som genom konkreta och hållbara metoder tar tillvara på de ungas drivkraft.

”Sverige står inför en stor samhällsutmaning med att på ett bra sätt kunna ta emot de flyktingungdomar som kommer till oss. Vi ser med glädje att flera stora företag har öppnat upp sin verksamhet och tagit emot ungdomar på praktik. Nytida och Vardaga har varit engagerade föregångare i projektet och är med i flera Stockholmskommuner”, säger Per-Erik Eriksson på Agaton Communications.

Mer information om samverkansmodellen Advisory Board och dess resultat presenteras på frukostseminariet om hur kommuner i samverkan med näringslivet kan ge ensamkommande unga en fot in på arbetsmarknaden.

Tid och plats: 28 maj kl 08.30-09.30, lokal Templum, ingång Riksgatan 1

Talare:

-        Jonas Nygren (S), kommunstyrelseordförande i Sundbybergs kommun

-        Fredrik Gren, VD Ambea

-        Per-Erik Eriksson, Partner Agaton Communications samt grundare av Advisory Board

-        Fredrik Malm (FP), riksdagsledamot samt integrationspolitisk talesperson för Folkpartiet

Media hälsas välkomna!

Kontaktpersoner: