Spånga Jobb vinner Nytidas Kvalitetspris 2021

Spånga Jobb (numera Kista Jobb) är en daglig verksamhet som är framgångsrik med att få sina omsorgstagare i jobb. Därför vinner Spånga Jobb Ambeas Kvalitetspris 2021.

Spånga Jobb (heter numera Kista Jobb) är en daglig verksamhet hos Nytida som riktar sig till personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och personer med förvärvad hjärnskada, dvs LSS som tillhör personkrets 1 och 2. Verksamheten arbetar med ”jobbtrappan” som stöttar arbetstagare ut i arbete och ett självständigare liv, i många fall bort från bidragsberoende.

- Vi har utvecklat en metod för att stötta personer med funktionsnedsättning att närma sig arbetslivet, berättar Sara Widholm, verksamhetschef för Nytida Stockholm daglig verksamhet. Vi vet att för att lyckas är det viktigt att vara prestigelösa, jobba tillsammans och alltid med fokus på arbetstagarnas utveckling.

”Jobbtrappan” är en utveckling av metoden Supported Employment, anpassad till daglig verksamhet. Det är en stegvis modell för att matcha arbetstagarna med praktikplatser som i vissa fall kan leda till anställning. Det är viktigt för den som vill göra praktik och på sikt få ett anställning att förstå vad som händer under en dag på jobbet, vilka initiativ man förväntas ta och hur man ska bete sig mot kollegor och andra som kommer till arbetsplatsen. Ofta är de sociala koderna en utmaning för personer med till exempel en autismdiagnos.

- Vi är väldigt glada och stolta över denna fina utmärkelse. Vi hoppas att detta kan göra att fler arbetstagare som vill arbeta, på ett enklare sätt ska kunna närma sig arbetslivet, oavsett om målet är en löneanställning eller en meningsfull sysselsättning.

Presstjänst

E-post: press@ambea.se

Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare stärker individen i att leva ett självständigt liv. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. www.nytida.se