Stabilisering i Nytidas kundnöjdhet

Efter att ha ökat varje år sedan 2011, verkar nöjdheten bland Nytidas kunder och deras närstående nu stabiliserats på en hög nivå, där 8 av 10 är nöjda. Det visar Nytidas kvalitetsundersökning för 2015, som genomfördes i mars-april av undersökningsföretaget CMA Research.

Nytidas verksamhet omfattar boenden och daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning, psykiatri och missbruk samt särskola. Varje år genomförs en kvalitetsundersökning till kunder och närstående.

Svarsfrekvensen i år låg relativt högt, på 57 procent för närstående och 70 procent för kunderna själva. Totalt sett har kundnöjdheten ökat år från år sedan 2011. Nu verkar den alltså ha stabiliserats på vad CMA betecknar som en hög nivå.

Närstående

De närståendes nöjdhet mäts med indexet NKI, Nöjd Kund Index, som är en sammanvägning av närståendes nöjdhet med vardag, bemötande och stödperson. I år var NKI 78, jämfört med 79 i fjol. 2011 var NKI 69, och har därefter ökat för att nu ha uppnått en stabil nivå. Över 75 anses som en hög nivå för ett tjänsteföretag, och ett rekommenderat mål ligger mellan 75 och 80.

Kunder

För kunderna själva redovisas ett totalindex byggt på alla frågor istället för NKI som för närstående. Totalt hamnar det på 86. Det kan inte jämföras fullt ut med föregående år, eftersom fler enheter ingick i årets undersökning, men om man ser på de enheter som var med även i fjol har nöjdheten ökat betydligt.

Variationer i resultatet

Resultatet visar vidare att kunder och närstående mest nöjda med bemötandet. Däremot bör Nytida generellt arbeta med att öka nöjdheten gällande kundernas vardag.

Resultatet varierar, dels mellan de olika verksamhetsinriktningarna, dels mellan regioner och enheter. Sydväst och Väst är de regioner som fått högst resultat. Psykiatrins kunder är liksom tidigare år de minst nöjda. Nu börjar arbetet med analysera resultaten på region- och enhetsnivå.

”Resultaten ska användas för systematiskt förbättringsarbete på alla nivåer. Det är ett mycket värdefullt verktyg för att se var vi kan bli bättre”, säger affärsområdeschef Agneta Lindgren.

För mer information, kontakta Agneta Lindgren, affärsområdeschef Nytida, telefon 0733-441501.