Delårsrapport 1 Juli 2000 - 31 Mars 2001

Delårsrapport 1 Juli 2000 - 31 Mars 2001 Styrelsen och verkställande direktören för O3 Games AB (publ), 556551- 8932, avger härmed delårsrapport för perioden 2000-07-01 - 2001-03-31*. Verksamheten O3 Games utvecklar interaktiv underhållning för en internationell publik, i första hand datorspel för persondatorer och spelkonsoler. Bolaget befinner sig i en snabbt växande bransch där tidsfaktorn och "timing" är av mycket stor betydelse för ett bolags utveckling och framgång. För att möjliggöra en snabb tillväxt med bibehållen flexibilitet avser O3 Games att bedriva flera spelproduktioner parallellt, vilka kommer att bygga på samma tekniska plattform för att på ett optimalt sätt utnyttja den grundläggande teknik som tagits fram inom bolaget. O3 Games har som mål att bedriva tre produktioner parallellt innan utgången av innevarande räkenskapsår. O3 Games skall bli en av branschens mest eftersökta samarbetspartner beträffande utveckling av interaktiv underhållning genom att vara kostnadseffektiva, innovativa och kunna hålla en hög och säker teknikhöjd. Under perioden har stora investeringar i datorutrustning gjorts. Bolagets personalkostnader har ökat i samband med förvärv och övertagande av personal från Starbreeze Studios AB samt nyanställning av ytterligare 11 personer. Bolaget ligger i slutförhandling beträffande en uppdragsproduktion och har ytterligare två produktioner klara för införsäljning gentemot förläggare. Aktiviteter för att sluta avtal har påbörjats. Bolaget anser att det finns goda möjligheter att klara utlovade omsättnings- och resultatmål för innevarande räkenskapsår. Sammanfattning · O3 Games noteras på AktieTorget · Förvärv av Starbreeze Studios · Lansering av strategispelet The Outforce · Förstärkningar i styrelsen · Starbreeze Studios sluter avtal med SWING! Entert@inment gällande Enclave · O3 Games godkända utvecklare för Microsoft Xbox · O3 Games utvecklar spel tillsammans med världsmästarna i Starcrafttm · Enclave bästa Xbox titel i action genren på E3 enligt IGN · Ny spelprototyp utvecklas åt förläggare * I delårsrapporten angivna uppgifter avser om ej annat anges koncernen. Samtliga jämförelsetal avser endast moderbolaget O3 Games AB då dotterbolaget Starbreeze Studios AB är konsoliderat från och med 2000-10- 01 varför koncernredovisning upprättats för första gången 2000-12-31. Händelser av väsentlig betydelse 1 juli - 31 december, år 2000 Notering på AktieTorget O3 Games genomförde i samband med noteringen på AktieTorget den 31 juli en nyemission vilken, efter emissionskostnader om 1,166 Mkr, tillförde bolaget 7,834 Mkr. Emissionen registrerades hos PRV den 24 juli 2000. Genom nyemissionen har bolaget fått möjlighet att snabbt växa till en kritisk massa. Med detta avses att ha flera produktionsenheter, som bygger på samma tekniska plattform, i drift samtidigt. The Outforce Den 25 september lanserades The Outforce i Sverige. Spelet har fått god kritik i såväl nationell som internationell branschpress. Realtidsstrategispelet The Outforce, som förläggs av Pan Interactive, har sedan lanseringen i Sverige även blivit släppt i Tyskland, av Koch Media. Pan Interactive har även tecknat avtal med aktörer i bland annat Polen, Ryssland och Spanien. The Outforce lanserades i januari i USA av Strategy First, i maj i England och skall lanseras i Frankrike och Portugal under hösten 2001. Försäljningssiffror för The Outforce Per den 29 maj 2001 har 65.000 kopior av spelet levererats alternativt beställts från Pan Interactive. O3 Games målsättning är att The Outforce säljs i minst 100.000 exemplar. Förvärv av Starbreeze Studios Vid ordinarie bolagsstämma den 25 september 2000 beslutades det att förvärva samtliga aktier i spelutvecklaren Starbreeze Studios AB. I och med detta har O3 Games skapat förutsättningar för ett starkt R&D center i Uppsala. Starbreeze har en hög teknikhöjd och kompletterar O3 Games strategiskt genom att vara inriktade på att utveckla datorspel inom en annan genre. Dessutom överensstämmer bolagens företagskulturer vilket minimerar riskerna vid integrationen. Starbreeze personal består av åtta personer. Samtliga har flyttat till Uppsala och sitter numera tillsammans med övrig personal i O3 Games lokaler i Uppsala. Starbreeze omsatte under räkenskapsåret 1999/2000 2362 tkr och gjorde en vinst på 28 tkr. Förvärvet av Starbreeze genomfördes genom nyemission av 3.250.000 aktier. Förvärvsvärdet uppgår till 10,387 Mkr exklusive förvärvskostnader. Bolaget är konsoliderat från och med 2000-10-01. Förvärvet av Starbreeze Studios AB ger upphov till en Goodwillpost på totalt 10,504 Mkr. Avskrivning sker enligt plan med 20% per år. Förstärkningar i Styrelsen Vid ordinarie bolagsstämma den 25 september 2000 valdes Magnus Högdahl, VD i Starbreeze Studios AB, och Advokat Mikael Smedeby till nya styrelseledamöter tillsammans med att tidigare ledamöter omvaldes. Bolagsstämman beslutade även att bemyndiga styrelsen att ge ut upp till 3.000.000 nya aktier fram till nästa ordinarie bolagsstämma. Nytt utvecklingsuppdrag för Starbreeze Studios O3 Games helägda dotterbolag Starbreeze Studios AB tecknar avtal värda minst 1,325 MUSD, motsvarande cirka 13 MSEK, för utveckling av datorspelet "Enclave" samt ett prototypspel för en eventuell uppföljare. Enclave är ett så kallat FPS-spel (first person shooter) och kommer att vara färdigutvecklat årsskiftet 2001/2002. O3 Games godkända utvecklare för Microsoft Xbox O3 Games och dess dotterbolag Starbreeze Studios är nu godkända som utvecklare av spel till Microsofts storsatsning på konsolmarknaden. Xbox lanseras i USA den 8 november 2001 samt under Q2 2002 i Europa och förväntas bli en stor succé. Konsolerna har redan idag en mycket stark position och deras marknadsandel ökar för varje år som går. Playstation 2, Xbox och GameCube förväntas bli de ledande aktörerna med en gemensam marknadsandel på över 60%. O3 Games utvecklar spel tillsammans med världsmästarna i Starcrafttm Guillaume Patry och Victor Martyn, båda officiella världsmästare i Starcrafttm, världens framgångsrikaste strategispel, har tillsammans med O3 Games påbörjat utvecklingen av nästa generations datorspel. Med The Epsilon Conflict, som spelet heter, tar strategigenren ett stort steg framåt och kommer att premiärvisas på E3 i Los Angeles för utvalda förläggare. Händelser av väsentlig betydelse efter periodens utgång Enclave bästa Xbox titel i action genren på E3 O3 Games helägda dotterbolag Starbreeze Studios pågående utvecklingsuppdrag Enclave blev i Los Angeles under branschmässan E3 tilldelat utmärkelsen "Best of E3" inom action genren för Xbox av IGN. Enclave var dessutom en av två "Runners up" till bästa Xbox titel efter Oddworld: Munch´s Oddysee av IGN. Läs artikeln på: http://xbox.ign.com/news/35170.html Ny spelprototyp utvecklas åt förläggare O3 Games har påbörjat ett nytt utvecklingsuppdrag med en spelförläggare som uppdragsgivare. Projektet är av prototypkaraktär och faktureras mot löpande räkning. Målsättningen är att parterna skall kunna ingå slutgiltigt avtal under juni månad. Omsättning, Resultat och finansiell ställning (tkr) tkr 2001-03-31 2000-03-31 2000-06-30 Nettoomsättning 5 206 400 752 Rörelseresultat -5 341 -1 217 -2 386 Resultat efter finansiella poster -5 332 -1 216 -2 388 Balansomslutning 14 342 718 10 118 Vinstmarginal, % neg neg neg Resultat per aktie, kr -0,51 -0,23 -0,36 Resultat per aktie, kr* -0,47 -0,17 -0,28 P/E-tal neg neg neg Justerat eget kapital 12 573 1 805 7 335 Eget kapital per aktie 1,21 0,11 1,10 Eget kapital per aktie* 1,29 0,42 1,13 Antal aktier 10 409 320 5 195 000 6 695 000 Antal aktier i vid periodens slut* 11 395 000 7 103 320 8 603 320 Räntabilitet på sysselsatt kapital i % neg neg neg Soliditet, % 87,70 82,10 72,50 Bokslutskommunikén kommer den 31 augusti 2001 Vad beträffar företagets resultat och ställning i övrigt, hänvisas till den fullständiga delårsrapporten som kan laddas ner på Bolagets hemsida www.o3games.com. Om Ni önskar få rapporten utskickad ring 018-12 28 00. För ytterligare information, kontakta VD Daniel Benitez på 018-12 28 00, skriv till info@o3games.com eller besök www.o3games.com. O3 Games grundades 1998 och producerar datorspel för världsmarknaden. O3 Games ligger i Uppsala och har idag 27 anställda. Starbreeze Studios är ett helägt dotterbolag till O3 Games. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00990/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00990/bit0001.pdf