Delårsrapport för perioden den 1 juli 2001 till den 31 mars 2002

Delårsrapport för perioden den 1 juli 2001 till den 31 mars 2002 *Omsättningen uppgick till 21,2 Mkr (5,2 Mkr), + 308%, och för det tredje kvartalet 8,4 Mkr (2,4 Mkr), + 250 % *Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 5,1 Mkr (-4,0 Mkr) och för det tredje kvartalet 0,9 Mkr (-1,4 Mkr) *Resultat efter finansiella poster uppgick till 3,2 Mkr (-5,3 Mkr) och för det tredje kvartalet 0,2 Mkr (-2,0 Mkr) *O3 Games hittills största order tecknades under perioden *Nyemission riktad mot institutionella placerare tillförde 5,0 Mkr O3 Games utvecklar interaktiv underhållning, i första hand för spelkonsoler, för en internationell publik. O3 Games befinner sig i en snabbt växande bransch där tidsfaktorn och "timing" är av mycket stor betydelse för ett bolags utveckling och framgång. För att möjliggöra en snabb tillväxt med bibehållen flexibilitet driver O3 Games flera spelproduktioner parallellt (med avseende på såväl en titel som produceras till flera plattformar samtidigt som att olika titlar produceras parallellt), vilka bygger på samma tekniska bas för att på ett optimalt sätt utnyttja den grundläggande teknik som tagits fram inom O3 Games. Under föregående räkenskapsår har O3 Games övergått till en affärsmodell innebärande förfinansierade avtal. Detta innebär att O3 Games mot full kostnadstäckning samt vinstmarginal på respektive projekt utvecklar datorspel på uppdrag av förläggare. Förläggaren som vanligtvis övertar rättigheterna till produktionerna bär den finansiella risken medan O3 Games står utvecklingsrisken. Skulle spelet sälja bra erhåller O3 Games dessutom royalty när tidigare erhållna betalningar har avräknats. O3 Games skall bli en av branschens mest eftersökta samarbetspartner beträffande utveckling av interaktiv underhållning till samtliga stora spelkonsoler - det vill säga Sony Playstation, Microsoft Xbox och Nintendos spelkonsoler - genom att vara kostnadseffektiva, innovativa och kunna hålla en hög och säker tekniknivå. Dessutom lägger O3 Games stor vikt vid att finna en balans mellan vad nuvarande och potentiella kunder efterfrågar samt den inbyggda motivation som finns hos våra medarbetare för vissa sorters interaktiv underhållning. Större utvecklingsuppdrag inom ramen för vad våra medarbetare finner stimulerande, utmanande och som har utrymme för kreativ frihet, kommer att lägga grunden för nya framgångar. Det skapar delaktighet och förutsättningar för att ta till vara på idéer som kommer från organisationen samtidigt som det minimerar risken med att O3 Games tappar "själen" i varje enskild produktion. O3 Games förstår värdet av att kunna erbjuda attraktiva utvecklingsuppdrag, med högt ställda krav, till kompetenta medarbetare. Kommentar till delårsrapporten - VD Daniel Benitez Den viktigaste uppgiften för en spelutvecklare som tillämpar samma affärsmodell som O3 Games, dvs förfinansierade utvecklingsuppdrag enligt uppgjorda milestonescheman, är att i slutet av varje enskilt utvecklingsuppdrag kunna leverera utmärkt underhållning inom utsatt tid. Allt för att uppdragsgivaren/förläggaren skall kunna räkna hem sin investering och förhoppningsvis beställa nya utvecklingsuppdrag - enligt grundprincipen för nöjda kunder. O3 Games är i absoluta slutfasen i utvecklingsarbetet med Enclave för Microsofts spelkonsol Xbox. Jag ser fram emot att kunna offentliggöra de förhandsbeställningar som finns på spelet. Jag räknar dessutom med att snart kunna ha detaljerna klara för en uppföljare till Enclave. Trenden är tydlig i underhållningsbranschen, så kallade cross-overs, blir allt mer påtagliga. Till exempel Harry Potter började som boktitel, för att sedan hamna på bioduken, och nu senast som spel. Tomb Raider är ett annat exempel. Där använde filmen spelet som förlaga. Jag hoppas inom kort kunna presentera ett spelutvecklingsuppdrag med en pågående filmproduktion i Hollywood som förlaga. Slutförhandlingar pågår och utvecklingsuppdraget har förutsättningar att bli ett av Sveriges största enskilda uppdrag. Nog om framtiden. För delårsperioden redovisar O3 Games ett rörelseresultat före avskrivningar på 5,1 Mkr, vilket ger en rörelsemarginal på 24% före avskrivningar. Min och styrelsens prognos för helåret, ett positivt resultat före avskrivningar, har inte varit föremål för revidering och är att anse som konservativ. Under den aktuella rapportperioden, det vill säga senaste kvartalet, har betydande kostnader tagits, många av engångskaraktär. O3 Games har under delårsperioden haft en kraftig tillväxt samtidigt som antalet anställda har dubblerats. Omsättningen har ökat från kvartal till kvartal och var 8,4 Mkr för aktuell rapportperiod, en ökning med omkring 17% jämfört med förra rapportperioden. För att minimera risken i samband med pågående expansion och samtidigt kunna tillgodose nya och befintliga kunders önskemål om nya utvecklingsuppdrag har O3 Games valt att inleda samarbeten med andra erfarna spelutvecklingsföretag. Det i kombination med en mycket selektiv internrekrytering säkerställer att våra leveranser, så kallade milestones, lever upp till våra uppdragsgivares högt ställda förväntningar. Väsentliga händelser under delårsperioden O3 Games tecknar sin hittills största order O3 Games tecknade den 27 februari sitt största avtal hittills. Utvecklingsuppdraget tecknades med TDK Mediactive Europe och avser utvecklingen av datorspelet Templar för tre plattformar. Kontantemission inbringade 5,0 Mkr I samband med ordinarie bolagsstämma den 25 september 2001 erhöll styrelsen bolagsstämmans bemyndigande att vid ett eller flera tillfällen genomföra nyemission av 3 000 000 aktier. Styrelsen utnyttjade delar av detta bemyndigande den 15 mars genom en riktad nyemission om 1 000 000 aktier. Aktierna tecknades av LF Wasa, Aragon Fonder och Aragon Kapitalförvaltning till kursen 5,70 kronor, varvid bolaget tillfördes 5,7 miljoner kronor före emissionskostnader om 0,7 mkr. Väsentliga händelser efter periodens utgång O3 Games tecknar avtal med Conspiracy O3 Games tecknade den 21 december avtal med Conspiracy Entertainment i USA. Det ena uppdraget gällde utvecklingen av ett spel riktat mot spelkonsolen Nintendo Gameboy Advance. Det andra uppdraget gällde en prototyp. Parterna har kommit fram till att det är svårt att med framgång kommersialisera spel riktat mot spelkonsolen Nintendo Gameboy Advance och har beslutat att lägga ned projektet till förmån för ett större uppdrag runt utvecklad prototyp. Uppdraget avser ett spel baserat på, den av Universal Studios ägda, filmlicensen "Tremors". O3 Games kommer att utveckla titeln i samarbete med den svenska utvecklaren Rock Solid Studios, vars personal tidigare utvecklat spel som Europa Universalis I och II. Uppdraget är värt ca 21 Mkr. Protyp åt världsledande förläggare O3 Games tecknade den 5 oktober avtal med en världsledande förläggare gällande framtagande av en prototyp med målsättning att tillsammans kunna formalisera ett utvecklingsuppdrag. Prototypen blev färdigställd under februari månad och parterna har inte lyckats komma överens om en fortsättning då uppdragsgivaren har visat en lägre betalningsvilja än andra uppdragsgivare. Resultat, ställning och kassaflöde Av redovisade intäkter för delårsperioden avser 5,6 Mkr (1,2 Mkr) och för det senaste kvartalet 2,2 Mkr (0 Mkr) rättighetsöverlåtelser. Kostnader förknippade med rättighetsöverlåtelser avser bland annat konceptutveckling och andra pre-sale aktiviteter. Dessa kostnader vilka kan uppgå till betydande belopp redovisas löpande. Detta medför att bolagets resultat för ett enskilt kvartal kan påverkas väsentligt av omfattningen av nytecknade avtal och omvänt av omfattningen av konceptutvecklingen under perioden. Kassaflödet uppgick för delårsperioden till 4,6 Mkr (-5,8 Mkr) varav från den löpande verksamheten 2,3 Mkr (-5,1 Mkr). Likvida medel uppgick till 6,0 tkr vid periodens utgång. Eget kapital uppgick till 19,1 Mkr och soliditeten till 81,8%. Bolaget har inga räntebärande skulder. O3 Games kundavtal tecknas huvudsakligen i USD eller i Euro. Av delårsperiodens intäkter avser ca 84% intäkter i USD och 16% intäkter i Euro. Aktien O3 Games aktie är sedan den 31 juli 2000 noterad vid AktieTorget. Kursen har under delårsperioden varierat från 4,20 som lägst till 7 som högst och uppgick per den 28 mars 2002 till 6,85 vilket motsvarar ett börsvärde på cirka 78 Mkr. Antalet utestående aktier efter nyemission uppgår till 11 403 310. Moderbolaget Merparten av koncernens verksamhet bedrivs i moderbolaget O3 Games AB (publ). Bolagets nettoomsättning för delårsperidoen uppgick till 20,6 Mkr (4,7 Mkr) och resultatet efter finansnetto till 4,8 Mkr (-4,3 Mkr). Likvida medel uppgick den 31 mars till 6,0 Mkr en ökning med 4,6 Mkr jämfört med ingången av räkenskapsåret. Personal Antalet anställda uppgick per den 31 mars till 49 st (27 st). Medelantalet anställda uppgick till 30 st att jämföra med föregående räkenskapsåret 21 st. Sjukfrånvaron är ovanligt låg. Investeringar Under delårsperioden har 2 144 tkr investerats i inventarier och datorer varav 1.944 tkr avser datorer. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation 20 Delårsrapportering. Samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder har använts som i den senaste årsredovisningen. Intäktsredovisning Merparten av O3 Games avtal med förläggare innebär dels en rättighetsöverlåtelse vilken normalt infaller då avtalet tecknas och dels ett utvecklingsuppdrag mot s k milestoneersättning. Intäkten avseende rättighetsöverlåtelsen redovisas i samband med att rättigheten övergår till förläggaren vilket normalt sammanfaller med avtalstidpunkten. Intäkten avseende utvecklingsuppdrag avser i normalfallet fastprisuppdrag vilken redovisas löpande över avtalstiden innebärande successiv vinstavräkning. Inkomstskatter O3 Games redovisar inte värdet av uppkomna underskottsavdrag i balansräkningen. De samlade kvarvarande underskottsavdragen beräknas per den 31 mars 2002 uppgå till 5,7 Mkr. Nästa informationstillfälle Nästa rapport, bokslutskommunikén, kommer den 29 augusti 2002. Årsredovisningen för räkenskapsåret 2001/2002 beräknas släppas oktober 2002. Uppsala den 29 maj 2002 Daniel Benitez, VD O3 Games Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor. För ytterligare upplysningar kontakta VD Daniel Benitez. O3 Games AB (publ) Kristallen 754 51 Uppsala Telefon: 018-122800 Fax : 018-122805 E-post: info@o3games.com O3 Games grundades 1998 och producerar digital underhållning för världsmarknaden. Bolaget gör produktioner för PC, Microsoft Xbox, Sony Playstation 2 och Nintendo GameCube. O3 Games ligger i Uppsala och har idag 52 anställda. Bolaget är noterat på AktieTorgets lista. Starbreeze Studios är ett helägt dotterbolag till O3 Games. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/29/20020529BIT00800/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/29/20020529BIT00800/wkr0002.pdf Hela rapporten