Camparen vill ha tält som tål strapatserna, enligt vår undersökning

En bra, bekymmersfri semester handlar helt om nedvarvning, avkoppling och tid tillsammans. För campare som vill ta med bekvämligheten är förberedelse och rätt utrustning avgörande.

Ett tält kan göra eller förstöra turen. Med rätt tält får camparen komfort både dag och natt, skyddad från elementen och gott om plats att sträcka ut sig på. Med fel tält kan det bli trångt, obekvämt, kallt och vått, vilket inte är bästa receptet för en minnesvärd semester.
Men om det nu är så mycket att tänka på, hur vet man vilket tält som är rätt för sina behov? Vi frågade 3041 Outwell-campare vad som spelar mest roll för dem. De tydliga resultaten visade att campare värdesätter hållbarhet, enkel uppsättning och vindstabilitet framför kompakt packformat och låg tältvikt. Generös vistelseyta, ståhöjd och stort förtält ansågs vara viktigare än stora och separata sovrum. Bra ventilation och insynsskydd prioriterades framför inbyggda förvaringslösningar och utsikt från tältet.

Den vinnande egenskapen, som 66 % av camparna ansåg vara viktigt eller viktigast vid köp av nytt tält, var hållbarhet. Detta slår vindstabilitet, enkel uppsättning, låg vikt och allvädersskydd, eftersom smarta campare vet att ett fint tält är en investering för framtida semestrar. Initialkostnaden för ett tält kan fördelas över de år tältet används. Bräckliga tält kan vara bra för ett festivalbesök, men för spännande familjesemestrar år efter år är det hållbarhet som gäller.

Enkel uppsättning kommer på andra plats i undersökningen, med 52 % av deltagarna som valde denna egenskap, följt av vindstabilitet som valdes av 49 %. Detta visar på vikten av bekymmersfri camping. Campare vill påbörja sin semester så snart som möjligt och känna sig trygga och säkra i sina tält. Låg packvikt och liten packstorlek ansågs vara mindre viktigt och valdes av 47 respektive 30 %.
Om vi tar en titt inne i tältet rankades en generös vistelseyta och ståhöjd högre än stora och separata sovrum. Samtidigt vara ventilation och insynsskydd viktigare än förvaring, utsikt och sladdragning. Eftersom komfort alltid är viktigt vid camping, som alla vana campare vet, är tältet ett semesterhem, inte bara en utgångspunkt.

Här på Outwell förstår vi detta helt och hållet och låter därför våra kunders åsikter spela roll i vår verksamhet. Det är också därför alla egenskaper som klassas i undersökningen nu finns i vårt fantastiska kollektion för 2020.

”Outwells tält är gjorda för att vara, med hjälp av den modernaste väv vad gäller styrka, hållbarhet och väderskydd. Vindstabilitet, ventilation och färgade fönster blir standard så att våra kunder får lugn och ro, bekvämlighet och stabilitet. I år lanserar vi också våra nya, flexibla förtält, som ger ännu mer vistelseyta. Så våra kunder får allt de behöver för att få ut så mycket som möjligt av sina campingsemestrar”, säger forsknings- och utvecklingschef Lotte Simonsen.

Undersökningen utfördes online via Outwells nyhetsbrev. Man kunde välja fler än ett svar i varje kategori.  Deltagarna var huvudsakligen erfarna campare, där 70 % av dem campade regelbundet. Över 40 % campade 3-4 gånger om året, 30 % 1-2 veckor om året, medan 2,5 % campade under hela 11 veckor eller mer. Så man kan säkert säga att de var campare med massor av erfarenhet från tältköp.

Nästan 90 % av deltagarna campade minst en gång om året i hemlandet, medan 22 % följde solen och drog till varmare klimat i Sydeuropa. Det är ingen hemlighet att campare är en social grupp, och detta visade sig i undersökningsresultatet. Ungefär två tredjedelar av camparna åkte iväg med sina familjer, 41 % åkte med en partner och 22 % med en vän.

Kommentar till redigerare

• Outwell etablerades 1995 och är en av världens ledande tillverkarna och leverantörerna av campingutrustning.
  • www.outwell.com kan du läsa mer om Outwell och titta på 2020 års kollektion.

Vi firar nu att Outwell under 25 år skapat, tillverkat och levererat innovativ utrustning för familjecamping, utrustning som överträffar förväntningarna, ökar camparens utbyte av friluftslivet och skapar en grund för positiva semesterminnen.

Alla bilder (högupplösning eller till webben) i samnhang med detta pressmeddelande kan laddas ner från https://bit.ly/2T0JClz (copyright by Oase Outdoors ApS).

Bakgrund
Outwells historia börjar 1995, när CEO Henrik Arens såg en brist på marknaden och en massiv möjlighet att erbjuda högkvalitativa familjetält och campingutrustning till rimliga priser. Outwell började med en mindre kollektion innovativa, genomtänkta och väl utprovade tält och ett kompakt sortiment tillbehör för campare som njuter av friluftslivet på campingar runt om i Europa. Konceptet blev en framgång redan från starten. Tanken att kunna köpa allt som behövs för familjecampingen från ett och samma varumärke tilltalade både återförsäljare och slutanvändare. De kunde också känna sig trygga i att dessa högkvalitativa produkter hade genomtänkta funktioner som gjorde det ännu lättare att skapa något genuint för lyckad camping: de där oförglömliga ögonblicken!

Outwell har inte tittat bakåt sedan våren 1995. Outwell är nu ledande inom familjecamping och säljs i fler än 45 länder.

Innovation och produktkvalitet har högsta prioritet, och vi har modernaste tänkbara utrustning för vind- och regntestning. Vår tältkollektion omfattar fler än 60 olika tält och vårt tillbehörssortiment fler än 700 produkter, så vi kan numera verkligen leverera allt familjen drömmer om när det gäller avkoppling och oförglömliga campingsemestrar.

Läs mer på www.oase-outdoors.dk/da-dk/om-oase-outdoors/historie

Outwell är registrerade varumärke.