Det nya tältet Robens Odyssey är avsett för platser där naturen styr

Robens, tillverkare av prisvinnande utrustning för friluftslivet, har lanserat en ny serie kraftiga, tekniska tält avsedda för den europeiska vildmarken och som klarar utmaningarna vid utomhusaktiviteter året runt, när vikt och förpackningsstorlek är viktiga parametrar. Alla tält i serien Odyssey slås upp snabbt och enkelt med snäppfästen för montering på den utvändiga tältbågen och ger praktiskt utrymme utan att vara skrymmande eller för tunga.

Tälten är tillverkade av Robens ripstopväv HydroTex AWT-T 30D av polyester. Utvändigt är tältet belagt med silikon för bättre funktion och invändigt med en PU-beläggning, så att sömmarna kan tejpas för att klara en vattentryck på 3 000 mm vattenpelare. Man har valt polyester i stället för nylon pga dess UV-beständighet och vattenavvisande egenskaper som förhindrar uppsugning av vatten. Detta betyder att Robens Odyssey-tält hålls spänt och stabilt även i väta, vilket förhindrar skada och vatteninträngning pga fladdrande tältduk.

Stabiliteten blir ännu bättre med Robens stormsäkringslina som håller duken tajt mot stolpar och pinnar av aluminium. Dubbla linfästen gör justeringen enkel på alla tält.

Odyssey-serien utgörs av tältet Elk River 1 för en person, Buck Creek 2 för två personer och Stony Brook 3 för tre personer. En tarp ger större mångsidighet.

Det 1,52 kg tunga tältet Elk River 1 ser ut som en sluttande tunnel med utvändig enkel tältbåge som fästs på en takstång för att ge en aerodynamisk form – och ändå tillräckligt med utrymme för att sitta i innertältet nära dörren. Tillträde till tältet sker via en dörr som kan vikas undan. Dörren är försedd med dubbelt blixtlås som kan öppnas upptill för extra ventilation. Platsen utanför dörren är tillräckligt stor för ryggsäck och kängor.

Det 2,35 kg tunga Buck Creek 2 ser också ut som en sluttande tunnel med tillräcklig plats för två personer att sitta i innertältet nära dörren. Tältet fästs i en utvändig tältbåge med takstång som ger den extra yta på uteplatsen som behövs för två personer. Uteplatsen har golvduk på en del av ytan för att skydda sakerna, samtidigt som det kan användas som våtutrymme för kängorna. Tillträde till tältet sker via en sidodörr som kan vikas undan. Dörren är försedd med dubbelt blixtlås som kan öppnas upptill för extra ventilation.

I det 3,31 kg tunga tunneltältet Stoney Brook 3 finns sovplats för tre, med tillräcklig sitthöjd i hela tältet. Tältet fästs på en utvändig båge med en takstång som gör uteplatserna fram och bak större. Detta ger det förvaringsutrymme och det tillträde som krävs för tre personer. Uteplatserna har golvduk på en del av ytan för att skydda sakerna, samtidigt som det kan användas som våtutrymme för kängorna. Bägge uteplatserna är försedda med var sin sidodörr som kan vikas undan åt ena sidan. Dörren är försedd med dubbelt blixtlås som kan öppnas upptill för ventilation.

Om man kompletterar med den 0,79 kg tunga tarpen Wing Tarp (höger bild) får man extra skydd för tältet eller kan man använda det som ett fristående skydd på t ex vandring eller andra aktiviteter och använda vandringsstavarna som stöd.

För mer information om Robens produkter och funktioner, inklusive priser och var du hittar din närmaste återförsäljare, besök robens.de

AVSLUTNINGAR  (542 ord)

Redaktörens anteckningar

De högupplösta bilderna som ska användas med detta pressmeddelande kan laddas ned från Dropbox med hjälp av följande länk http://bit.ly/2CX5qpn  Gängse Oase Outdoors ApS-upphovsrätt gäller.

RRPs och links:
Brand website robens.de
Odyssey Range robens.de/sv-se/talt-ranges/odyssey-range

Elk River 1 kr 3.999,95 robens.de/sv-se/shop/outdoor-talt/elk-river-1
Buck Creek 2 kr 4.714,95 robens.de/sv-se/shop/outdoor-talt/buck-creek-2
Stony Brook 3 kr 5.354,95 robens.de/sv-se/shop/outdoor-talt/stony-brook-3
Wing Tarp kr 1.869,95 robens.de/sv-se/shop/outdoor-talt/wing-tarp

Robens och HydroTex är registrerade varumärken.

Robens testar alla tält i en egen testanläggning. Under testerna registreras den maximala (MAX) vindhastighet som ett tält utsattes för, samt den genomsnittliga (AVG) vindhastigheten vid vilken strukturell instabilitet uppstod. Strukturell instabilitet kan visa sig som att tältet kollapsar och sedan återtar sin form när vinden avtar, eller som en trasig/deformerad stång. Inte vid något tillfälle registrerade Robens någon form av katastrofalt fel upp till maximal vindhastighet. Robens använder nu en märkning, även på hemsidan, som visar MAX- och AVG-värden för alla tält.
Elk River 1 MAX 140km/h och AVG 107km/h
Buck Creek 2 MAX 140km/h och AVG 118km/h