Njut av den friska luften och aktivera hela kroppen med Robens gåstavar

För de som kan är det viktigare än någonsin att komma ut och vara aktiva. Friheten där ute är en vederkvickare för själ, hjärta och kropp. Frisk luft och träning får igång hjärtat, boostar endorfinerna (våra lyckohormoner) och laddar batterierna. Men om joggning eller cykling inte känns tilltalande, varför inte ge Nordic Walking en chans?

Med Nordic Walking kan äventyraren upptäcka nya leder och ge sig iväg på enmansäventyr. Det är en gångteknik med superpower och särskilda gåstavar som driver på vandraren. Vandraren får möjlighet att ta sig längre bort och utforska nya marker, utan att slita på knän och fotleder. En extra bonus är att Nordic Walking ger träning av hela kroppen, bränner fler kalorier än normal gång och aktiverar muskler från topp till tå. Men bäst av allt är att det uppmuntrar folk att komma bort från vardagen, hitta nya horisonter och njuta naturens helande kraft.

Det finns inget som slår att komma ut i naturen. Naturupplevelsen triggar igång sinnena och ger en omedelbar känsla av lugn och ro. Känn löven under foten. Lyssna på lugnet och harmonin i fågelsången och binas surr. Förlora dig i urskogens och vildblomstrens skönhet och andas in den tunga doften av frodiga gräsmarker.

Både humör och själ mår bättre, och allt detta finns därute och bara väntar på att upptäckas.

Klar för Nordic Walking?
Nordic Walking passar alla åldrar och träningsnivåer och kan enkelt göras om man är själv eller tillsammans med familjen. Det enda som behövs är ett par gåstavar. Och det är där Robens kan hjälpa till.

Teamet på Robens älskar Nordic Walking. Så därför har man tagit fram en fantastisk serie gåstavar för alla budgetar och nivåer. De kan användas året runt oavsett terräng, vilket gör dem till en bra investering för både nuet och framtiden.
Välja rätt gåstav

Bäst för nybörjare
Välj något prisvärt, med låg vikt och lättanvänt, som Keswick T6. Denna stav har en spets av kolstål och volfram, som klarar många olika typer av terräng, som t ex fjäll, sand och snö.

Bäst för erfarna vandrare
Ambleside C66 har låg vikt med inbyggd dämpare och klarar enkelt alla terrängtyper. Kolfibern gör att den inte blir kall ens vid vintervandring.

Bästa lågviktsstav
Rydal C66 är en toppstav för seriösa vandrare. Den har låg vikt, är snabb att montera och kan packas ner i ryggsäcken.  Längdjusteringen med snabblås gör den lätt att dra ut vid behov.

Bästa allroundstav
Det extra långa handtaget och den lättjusterade längden gör Grasmere T7 till en fantastisk gåstav för allroundbruk. Den levereras med en extra uppsättning "fötter" avsedda för användning på mjukare underlag som sand och snö.

Enklast att packa
Behöver du en stav som kan stoppas ner i ryggsäcken när du inte använder den? Gåstaven Coniston T7 kan vikas ihop som tre delar och blir då bara 37 cm.  Så vandraren kan ta med den överallt.

Några korta tips för användning av gåstavar
Det är lätt att lära sig Nordic Walking och spetsarna gör det ännu bekvämare och roligt.

1. Justera gåstavens längd efter terrängen och när marken varierar.
  2. Använd längre stavar vid vandring på vintern.
  3. Använd kortare stavar vid vandring i kuperad terräng.

En vandrare som skaffat sig gåstavar är klar att ge sig iväg. Inga särskilda kläder krävs. Så ge dig ut, börja utforska och njut av lite välförtjänt egentid. Det är fantastiskt hur bra det känns att bli ett med naturen.

Meddelande till redigerare
De högupplösta bilderna som ska användas med detta pressmeddelande kan laddas ned från Dropbox med hjälp av följande länk https://bit.ly/3bP1IxD Gängse Oase Outdoors ApS-upphovsrätt gäller.

Robens gåstavar 2020 kan ses på robens.de/sv-se/shop/outdoor-tillbehor/vandring/vandringsstavar

Robens inspireras av passionen för friluftslivet och levererar teknisk utrustning som ger entusiasten en stabil grund att utgå från i sökandet efter aktiva äventyr. Varumärket ägs av Oase Outdoors APS, en dansk, internationell leverantör av högkvalitativ campingutrustning sedan 1995.

Kontakta pressamordnare Sara Rosenkilde med e-post till adressen srk@oase-outdoors.dk eller på telefon +45 53 56 20 21 om du vill ha mer information eller bilder