• Oatly/

Fyra av tio Jönköpingsbor har minskat sin konsumtion av animaliska produkter

I Jönköping gör varannan person medvetna konsumtionsval och staden visar högsta siffran i landet gällande att minska konsumtionen av animaliska produkter. Hela 40 procent av de boende i Jönköping konsumerar idag mindre animaliska produkter än för fem år sedan, till skillnad från exempelvis norrlänningarna där endast var fjärde (25 procent) har minskat sin konsumtion. Det visar en undersökning utförd av SSI på uppdrag av Oatly om svenskarnas konsumtionsvanor gjord den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter.

Det sker ett trendskifte hos svenska konsumenterna som visar att man inte längre enbart tar hälsan på största allvar, utan även miljön. Och agerar därefter. Aldrig tidigare har det varit så viktigt vad vi stoppar i oss. Den pågående trenden märks av mest i Jönköping, en tredjedel (29 procent) försöker hålla nere sin konsumtion och fyra av tio (40 procent) konsumerar mindre animaliska produkter nu än för fem år sedan. I mellersta Sverige med städer som Karlstad, Västerås och Örebro är det endast 28 procent som har minskat sin konsumtion och i Umeå är siffran ännu lägre (25 procent).

- Allt fler konsumenter börjar förstå att det finns andra mer hälsosamma alternativ än animaliska produkter som inte bara är bra för en själv - utan även för miljön. Hela 69 procent av boende i sydöstra Sverige med städer som Jönköping, Norrköping, Växjö, Kalmar och Karlskrona är bekymrade för hur vi behandlar miljön och kan nu tänka sig att göra en förändring kring sin konsumtion, säger Toni Petersson VD Oatly.

Undersökningen har även lagt fokus på frukost- och kaffevanor. Jönköping visar lägsta siffran i landet tillsammans med Göteborg och Halmstad där endast sex av tio (60 procent) dricker 3-4 koppar kaffe med mjölk per dag. Stockholmarna tar täten och hela 81 procent dricker fler än 3-4 koppar per dag. Jönköping visar även lägst siffran kring inställning till andra alternativ, endast 37 procent kan tänka sig att byta ut mjölken mot exempelvis soja, mandel och havremjölk. Högsta siffran visar huvudstaden där hela 57 procent kan tänka sig ett annat alternativ.

För att enkelt förändra konsumtionen av mjölkprodukter har Oatly bland annat skapat Oatlyfier, ett plugin som ersätter mjölkprodukter till Oatlyprodukter i recept på nätet. Företaget har också gått utanför landets gränser och hyllade frukosten genom att anordna världens första frukostfestival, Break-fest, i London. Den 5-7 september var Oatly även huvudpartner vid Stockholms första kaffefestival på Södra Teatern där de presenterade deras senaste tillskott – baristahavredrycken iKaffe.

Undersökningen är utförd av SSI den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter, 310 av de svarande var från sydöstra Sverige.