Halmstadborna tar täten – gör flest miljömedvetna konsumtionsval

Halmstadsborna gör flest miljömedvetna konsumtionsval i landet och sju av tio (70 procent) anser att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl. I Norrköping och Kalmar är det endast 64 procent som anser detsamma och i Örebro och Karlstad är siffran ännu lägre, endast 61 procent anser där att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl. En tredjedel (30 procent) av de boende i Halmstad äter mindre animaliska produkter idag än för fem år sedan. Högsta siffran visar sydöstra Sverige där hela 40 procent har minskat sin konsumtion, lägsta siffran visar norrlänningarna där endast 25 procent har gjort detsamma. Det visar en undersökning utförd av SSI på uppdrag av Oatly den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter

Aldrig tidigare har det varit så viktigt vad vi stoppar i oss. Nu sker det även ett trendskifte hos konsumenterna som visar att man inte längre enbart tar hälsan på största allvar, utan även miljön. Och agerar därefter. Fler än varannan Halmstadbo (58 procent) gör alltid eller ibland medvetna konsumtionsval, vilket är mest i landet till skillnad från norra Sverige där endast 48 procent tänker över sina konsumtionsval tillsammans med boende i östra Sverige.

-       Allt fler konsumenter börjar förstå att det finns andra mer hälsosamma alternativ än animaliska produkter som inte bara är bra för en själv - utan även för miljön. Hela 72 procent av boende i västra Sverige, med städer som Göteborg och Halmstad, är bekymrade för hur vi behandlar miljön och kan nu tänka sig att göra en förändring kring sin konsumtion, säger Toni Petersson VD Oatly.

Var femte Halmstadbo (20 procent) uppger att de kan tänka sig att bli vegetarianer på grund av den påverkan animaliska produkter har på miljön. Östra Sverige, med städer som Stockholm och Uppsala, tar dock täten i frågan där hela 29 procent kan där tänka sig att bli vegetarian i miljösyfte. Sämsta är norrlänningarna där endast 18 procent kan överväga att rata animaliska produkter.

Undersökningen har även fokuserat på frukost – och kaffevanor. Var tredje boende i Halmstad dricker kaffe med mjölk till frukost och 60 procent dricker fler än 3-4 koppar kaffe med mjölk per dag, vilket är en relativt låg siffra. I Skåne dricker exempelvis hela 8 av tio (81 procent) fler än 3-4 koppar per dag. Närmare varannan halmstadbo (47 procent) kan dock tänka sig att ersätta mjölken mot andra alternativ så som soja, mandel och havremjölk. Mest positiv till detta är man i huvudstaden där hela 57 procent kan tänka sig andra alternativ.

För att enkelt förändra konsumtionen av mjölkprodukter har Oatly bland annat skapat Oatlyfier, ett plugin som ersätter mjölkprodukter till Oatlyprodukter i recept på nätet. Företaget har också gått utanför landets gränser och hyllade frukosten genom att anordna världens första frukostfestival, Break-fest, i London. Den 5-7 september var Oatly även huvudpartner vid Stockholms första kaffefestival på Södra Teatern där de presenterade deras senaste tillskott – baristahavredrycken iKaffe.

Undersökningen är utförd av SSI den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter, 376 av de svarande var från västra Sverige och av dessa var 329 svar uteslutande från Västra Götalands län.