Ny förpackningsdesign för Oatlys flytande havre

Oatlys havrebaserade produkter får under våren en ny modernare förpackningsdesign, men innehållet är fortfarande detsamma. Samtliga 1-liters havredrycker blir kylvaror, så att smak och näringsämnen bevaras på bästa sätt.

– Allergiker och laktosintoleranta har alltid varit trogna och uppskattade Oatly-kunder, och är även i fortsättningen en mycket viktig grupp för oss, säger Åsa Lundström, marknadschef på Oatly. Innehållet i förpackningarna är fortfarande detsamma, med alla de hälsofördelar som Oatlys havredrycker har. Men med den nya designen och platsen i kyldisken blir produkterna mer tilltalande och lättare att hitta för alla hälsomedvetna konsumenter.

Den nya designen återspeglar havredryckens olika användningsområden, dess goda smak och associerar även till det Oatly står för – hälsosamma livsmedel som gör gott.

Oatlys havredrycker blir också lättare att hitta när de nu samlas på en central plats i kyldisken. Genom att produkterna övergår till att bli kylvaror med en kortare hållbarhetstid, bevaras de goda produktegenskaperna på ett bättre sätt. Havre är en naturlig råvara med en naturlig åldringsprocess, som går långsammare vid lägre temperaturer. Även näringsämnen och vitaminer bevaras bättre i låga temperaturer. Allt fler konsumenter vill dessutom ha så färska och fräscha produkter som möjligt, som man får genom att förvara dem kylt.

Innehållet i Oatlys produkter baseras fortfarande på samma naturliga ingredienser som förr: havre och vatten.

För mer information kontakta:

Åsa Lundström, marknadschef Oatly

E-post: asa.lundstrom@oatly.com

Mobil: 070-9284377

Om Oatly

Oatly är ett svenskt livsmedelsföretag, med säte i Landskrona, som utvecklar, tillverkar och marknadsför en rad hälsoinriktade produkter som baseras på en patenterad havredryck. Idén till Oatly föddes vid Lunds universitet där professor Rickard Öste tillsammans med en forskargrupp intresserade sig för havrens möjligheter och hälsosamma effekter. Oatly säljer idag sina produkter i tjugotalet länder, omsätter cirka 140 miljoner kronor och har drygt 40 anställda.