• Oatly/

Stockholmare leder trenden – kan helt rata animaliska produkter för miljöns skull

Stockholmare leder en allt starkare konsumtionstrend, sju av tio anser att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl och en tredjedel äter mindre animaliska produkter idag än för fem år sedan. I andra svenska städer som exempelvis Örebro är det endast 61 procent som anser att de måste minska sin konsumtion av animaliska produkter och i Norrköping 64 procent. Stockholmarna är dock mest oroad i landet över hur vi behandlar vår miljö och var tredje (29 procent) kan tänka sig att bli vegetarian på grund av miljön, vilket är högsta siffran i landet. Det visar en undersökning utförd av SSI på uppdrag av Oatly den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter.

Aldrig tidigare har det varit så viktigt vad vi stoppar i oss. Nu sker det även ett trendskifte hos konsumenterna som visar att man inte längre enbart tar hälsan på största allvar, utan även miljön. Och agerar därefter. Sju av tio svenskar förstår idag att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl och fler än varannan Stockholmare (57 procent) gör alltid eller ibland medvetna konsumentval, vilket är mest i landet.

-       Allt fler konsumenter börjar förstå att det finns andra mer hälsosamma alternativ än animaliska produkter som inte bara är bra för en själv - utan även för miljön. Hela 72 procent av boende i östra Sverige, med städer som Stockholm och Uppsala, är bekymrade för hur vi behandlar miljön och kan nu tänka sig att göra en förändring kring sin konsumtion. Det är högst siffra i landet, säger Toni Petersson VD Oatly.

En tredjedel (29 procent) av Stockholmarna uppger att de kan tänka sig att bli vegetarianer på grund av den påverkan animaliska produkter har på miljön och försöker redan idag hålla nere sin konsumtion. Detta till skillnad från sydöstra Sverige med städer som Kalmar och Växjö där endast var femte (19 procent) kan tänka sig att ge upp animaliska produkter.

Undersökningen har även lagt fokus på frukost- och kaffevanor. Fler än var tredje i huvudstaden (35 procent) dricker kaffe med mjölk till frukost, även det är den högsta siffran i landet. I städer som Örebro och Karlstad är det till exempel endast 23 procent som dricker samma mängd. Sex av tio dricker fler än 3-4 koppar kaffe med mjölk per dag och av dessa kan hela 57 procent tänka sig andra alternativ till mjölk så som mandel, soja och havremjölk. Även där ligger Stockholmarna i framkant i jämförelse med övriga Sverige. I sydöstra Sverige med städer som Norrköping, Kalmar och Karlskrona är det till exempel endast 37 procent som kan tänka sig ett annat alternativ, i Göteborg och Halmstad mindre än hälften (48 procent).

För att enkelt förändra vår konsumtion av animaliska produkter har Oatly bland annat skapat Oatlyfier, ett plugin som ersätter mjölkprodukter till Oatlyprodukter i recept på nätet. Företaget har också gått utanför landets gränser och hyllade frukosten genom att anordna frukostfestivalen Break-fest i London. Den 5-7 september var Oatly även huvudpartner för Stockholms första kaffefestival på Södra Teatern där de presenterade deras senaste tillskott – baristahavredrycken iKaffe.

Undersökningen är utförd av SSI den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter, 536 av de svarande var från östra Sverige.