• Oatly/

Västeråsborna vill inte rata animaliska produkter för en bättre miljö

Sex av tio (61 procent) Västeråsbor anser idag att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl och en tredjedel (28 procent) äter faktiskt mindre animaliska produkter idag än för fem år sedan. Trots detta är inställningen till att bli vegetarian av miljöskäl något som inte är aktuellt för Västeråsborna. Det visar den högsta siffran i landet, hela 76 procent vill inte rata animaliska produkter i miljösyfte. Övriga städer visar en lägre siffra, i exempelvis Stockholm är det endast 65 procent som inte vill, i Umeå 73 procent och i Malmö 67 procent.  Det visar en undersökning utförd av SSI på uppdrag av Oatly om svenskarnas konsumtionsvanor gjord den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter.

Aldrig tidigare har det varit så viktigt vad vi stoppar i oss. Nu sker det även ett trendskifte hos konsumenterna som visar att man inte längre enbart tar hälsan på största allvar, utan även miljön. Och agerar därefter. Sex av tio boende i Västerås (61 procent) förstår idag att de måste konsumera mindre animaliska produkter av hållbarhetsskäl och fler än varannan Västeråsbo (52 procent) gör idag medvetna konsumentval. I Stockholm ligger man i framkant, hela 57 procent gör där medvetna konsumtionsval, sämst är man i Umeå där endast 48 procent gör detsamma.

-       Allt fler konsumenter börjar förstå att det finns andra mer hälsosamma alternativ än animaliska produkter som inte bara är bra för en själv utan även för miljön. Hela 66 procent av svenskar boende i mellersta Sverige, med städer som Västerås, Karlstad, Örebro och Gävle är bekymrade för hur vi behandlar miljön och kan nu tänka sig att göra en förändring kring sin mat konsumtion, säger Toni Petersson VD Oatly.

Undersökningen har även lagt fokus på frukost- och kaffevanor. Undersökningen visar att endast 23 procent av Västeråsborna dricker kaffe med mjölk till frukost, det är lägsta siffran i landet. I östra Sverige med städer som exempelvis Stockholm och Nyköping dricker 35 procent kaffe med mjölk till frukost. Sex av tio Västeråsbor (61 procent) dricker fler än 3-4 koppar per dag och närmare hälften (48 procent) kan tänka sig att byta ut mjölken till andra alternativ så som soja, mandel och havremjölk. Siffrorna skiljer sig även mycket från östra Sverige där hela 57 procent kan tänka sig ett annat alternativ.

För att enkelt förändra konsumtionen av mjölkprodukter har Oatly bland annat skapat Oatlyfier, ett plugin som ersätter mjölkprodukter till Oatlyprodukter i recept på nätet. Företaget har också gått utanför landets gränser och hyllade frukosten genom att anordna världens första frukostfestival, Break-fest, i London. Den 5-7 september var Oatly även huvudpartner vid Stockholms första kaffefestival på Södra Teatern där de presenterade deras senaste tillskott – baristahavredrycken iKaffe.

Undersökningen är utförd av SSI den 5-14 augusti 2014 med 2003 respondenter, 290 av de svarande var från mellersta Sverige.