• Obducat/

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2008 KRAFTIGT ÖKADE INTÄKTER OCH FÖRBÄTTRAT RESULTAT

(NGM:OBDU B)

Fjärde kvartalet

• Orderingången under kvartalet uppgick till 19,3 (12,9) MSEK

• Periodens intäkter uppgick till 24,3 (6,6) MSEK

• Bruttomarginalen uppgick till 51% (40%)

• Resultat efter skatt uppgick till -7,3 (-12,2) MSEK och resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,02 (-0,04) SEK

• Periodens kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till -2,9 (-19,8) MSEK

• Orderingången uppgick till 104,3 (41,2) MSEK

• Intäkterna ökade till 71,5 (32,7) MSEK

• Bruttomarginalen uppgick till 58% (52%)

• Resultat efter skatt uppgick till -28,8 (-48,1) MSEK och resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,09 (-0,15) SEK

• Orderstocken vid periodens utgång uppgick till 63,5 (14,2) MSEK

• Periodens kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till -25,9 (-57,1) MSEK

• Konvertibelemissionen inbringade ca 55 MSEK före emissionskostnader

(Samtliga belopp nedan är, om ej annat anges, uttryckta i kSEK)

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Obducat är sedan februari deltagare i det EU-finansierade projektet TERAMAGSTOR, som har som mål att ta fram teknikplattformen för nästa generations magnetiska minnesmedia, med en minnesdensitet högre än 1 Tbit per kvadrattum (1Tbit/in2). Bland övriga deltagare finns viktiga samarbetspartners för Obducat, som ST Microelectronics och FHR Anlagenbau, samt ett flertal välrenommerade universitet. Projektet löper över tre år och har en total budget på 5 miljoner euro.

Försäljning/Marknad – fjärde kvartalet

Orderingången var fortsatt stark under fjärde kvartalet och uppgick till 19,3 (12,9) MSEK. Orderstocken uppgick vid rapportperiodens utgång till 63,5 (14,2) MSEK.

Januari - december

För perioden januari-december 2008 uppgick den samlade orderingången till 104,3 (41,2) MSEK, vilket är en ökning med 153% jämfört med föregående år.

Under första kvartalet erhölls en viktig order från världens ledande forsknings- och utvecklingscenter, Data Storage Institute (DSI) i Singapore. Institutet är fokuserat på informations- och datalagringsindustrin. Ordern avsåg ett Eitre-system för forskning och utveckling av de kommande generationerna av minnesmedia relaterad till hårddiskar. Ordervärdet uppgick till 4 MSEK. Avtalet mellan Obducat och DSI ger Obducat möjlighet att använda systemet hos DSI, såväl för referens- som demonstrationsändamål. Systemet har levererats till kunden under tredje kvartalet.

Under andra kvartalet ingick Obducat ett avtal med en av världens ledande tillverkare av hårddisksubstrat. Avtalet är det hittills mest väsentliga avtalet i Obducats historia och avser ett Sindre HDD (Hard Disk Drive) massproduktionssystem. Ordern har ett slutkundsvärde om 36 MSEK och utgör ett första steg i avtalet parterna emellan. Samarbetet ska leda fram till leverans av ett kundanpassat produktionsfärdigt Sindre HDD-system. Avtalet innehåller också en option för slutkunden att köpa ytterligare ett Sindre HDD-system såväl som ett EBR-system till ett preliminärt slutkundsvärde om ytterligare totalt 30 MSEK. Leverans av det första Sindre HDD-systemet planeras ske vid halvårsskiftet 2009.

Samarbetet med Canon Marketing Japan (CMJ) genererade de två första gemensamma NIL-ordrarna i Japan. Den ena avsåg ett halvautomatiskt Sindre-system, för produktion av LED-komponenter, medan den andra avsåg ett Eitre-system avseende förserieproduktion av displayer. Systemen har levererats under tredje och fjärde kvartalen

2008. Det totala ordervärdet på systemen till slutkund uppgår till 10 MSEK. Slutkunderna är båda stora internationella koncerner med huvudkontor i Japan. I Sindre-affären finns även överenskomna priser för förbrukningsmaterial. Försäljning av dessa material beräknas generera en ytterligare omsättning hos slutkund om ca 10 MSEK över en tre- till femårsperiod.

Under tredje kvartalet erhöll Obducat en order till ett värde av 22,5 MSEK från Taiwanbaserade Luxtaltek Corporation. Luxtaltek Corporation är världsledande tillverkare av högintensiva lysdiodsubstrat, fotoniska kristallchips för lysdioder samt lysdiodmoduler. Ordern gällde ett Sindre 400-system för massproduktion av fotoniska kristaller i lysdioder, samt ett Sindre 60-system som levererades i september. Planerad leveranstidpunkt för Sindre 400-systemet är första kvartalet 2009. Det tecknades också ett avtal omfattande förbrukningsmaterial med ett potentiellt värde upp till 80 miljoner kronor under en 3-5 årsperiod. Luxtaltek har som en del av sin planerade expansion under de närmaste två åren aviserat ett behov av ytterligare fem Sindre 400-system samt ett flertal Sindre 60-system.

Obducat fick i augusti en av huvudrollerna i ett EU-finansierat samarbetsprojekt. Projektet, som samordnas av Deutsche Thomson OHG, har en totalbudget på 36 MSEK. Det förväntade resultatet av projektet är en specifikation och förevisning av ett optiskt lagringssystem med en kapacitet på 200 till 400 GByte på en vanlig optisk skiva. Denna kommer att utgöra den teknologiska grunden för nästa generations optiska minnesmedia som behövs i kundapplikationer. Obducat ansvarar för utveckling av masteringtekniken, vilken baseras på elektronstråletekniken (EBR - Electron Beam Recorder).

Intäkter och resultat – fjärde kvartalet

Koncernens intäkter uppgick under perioden till 24.337 (6.636). Koncernen genererade ett bruttoresultat om 12.397 (2.675), vilket motsvarade 51 (40) % bruttomarginal. Den förbättrade bruttomarginalen beror på produktmixen, där även i fjärde kvartalet en större andel av försäljning avser NIL-maskiner.

Rörelseresultatet för perioden uppgick till -5.625 (-12.070), vilket belastats med avskrivningar enligt plan uppgående till -3.435 (-1.567). Koncernens avskrivningsprinciper är oförändrade (se Noter nedan).

Periodens resultat efter skatt var -7.255 (-12.151), där förbättringen mot samma period föregående år främst beror på bruttoresultatet, med både högre omsättning och en högre bruttovinstmarginal (se första stycket ovan). Att forsknings- och utvecklingsarbetet inom koncernen sker med allt större fokus på den pågående industrialiseringen och kommersialiseringen avspeglar sig i den högre graden av aktiveringsbara kostnader för utveckling (se även rubriker Investeringar samt Forskning och utveckling nedan).

Januari - december

Koncernens intäkter uppgick under perioden till 71.503 (32.657), med ett bruttoresultat på 41.498 (16.882), vilket motsvarar 58 (52) % bruttomarginal. Rörelseresultatet för perioden blev -24.565 (-47.741), i vilket ingår avskrivningar med -13.974 (-14.409).

Periodens resultat efter skatt var -28.834 (-48.054).

Finansiering och likviditet – fjärde kvartalet

Befintlig likviditet, inklusive kortfristiga placeringar, uppgick vid rapportperiodens utgång till 47.861 att jämföra med 49.220 vid periodens början.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till 3.434 (-11.229). Efter investeringsverksamheten uppgick kassaflödet för perioden till -2.940 (-19.781). Den positiva utvecklingen av kassaflödet har uppnåtts främst till följd en högre omsättning och en positiv utveckling av rörelsekapitalet.

Kassaflödet från periodens finansieringsverksamhet uppgick till -1.581 (2.650).

Ovanstående innebär att periodens kassaflöde efter finansieringsverksamheten uppgick till -1.359 (-17.131).

Vid periodens utgång uppgick eget kapital till 57.482, att jämföra med 66.046 vid periodens början. Soliditeten uppgick per den 31 december till 38%. Räntebärande skulder består huvudsakligen av ett konvertibelt förlagslån (se beskrivning nedan), samt fastighetskrediter och leasingrelaterade skulder.

Januari - december

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till -11.738 (-41.102). Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till -25.863 (-57.078). Månatligt genomsnittligt nettokassautflöde efter investeringsverksamheten har därmed minskat från ca -4,8 MSEK till ca -2.2 MSEK jämfört med samma period föregående år. Denna positiva utveckling är en följd av väsentligt ökade intäkter till en högre bruttomarginal. Kassaflödet från periodens finansieringsverksamhet uppgick till 53.193 (40.085), där det positiva nettokassainflödet främst är hänförligt till ovan nämnda konvertibelemission. Periodens totala kassaflöde uppgick till 27.330 (-16.993).

Under andra kvartalet slutfördes en konvertibelemission, som efter emissionskostnader tillförde koncernen likviditet om 53 MSEK. Handel med konvertiblerna – som har ett nominellt värde och tillika en konverteringskurs om 1,65 SEK – sker på NGM sedan den 11 juni 2008. Konvertibellånet löper under perioden 1 maj 2008 – 31 mars 2011, med en årlig ränta om 8%. Koncernens räntekostnader ökar med anledning härav med närmare 1,1 MSEK på kvartalsbasis (eventuella framtida konverteringar ej beaktade). Under fjärde kvartalet har 48.379,65 kronor av konvertibelskulden konverterats till 29.321 B-aktier i Obducat AB (publ).Under kvartal 1 2009, fram till denna rapports avgivande, har inga ytterligare konverteringar genomförts. Övrig information om villkor för konvertibellånet framgår av det emissionsprospekt som finns att rekvirera från bolaget.

Vid periodens utgång uppgick eget kapital till 57.482, att jämföra med 85.791 vid periodens början. Eget kapital påverkades som följd av konvertibellånet positivt under perioden med 2.977 (redovisningsmässig hantering av konvertibellånet beskrivs närmare under rubrik Redovisningsprinciper nedan). Soliditeten uppgick per den 31 december till 38%, jämfört med 73% vid periodens början. Förändringen i soliditet beror till stor del på den högre grad av lånefinansiering som följer av konvertibellånet.

Baserat på bolagets förväntningar avseende omsättningsutveckling under 2009 i kombination med att vidare planerad expansion senareläggs, är Obducats bedömning att ytterligare likviditetstillskott ej är nödvändigt under 2009. I det fall den globala finanskrisen, utöver vad som redan är känt, kommer att påverka bolagets omsättningutveckling negativt, kan som en konsekvens därav ett likviditetsbehov uppstå. Om expansion utöver nuvarande plan inleds avser bolaget säkerställa ytterligare finansiering för genomförandet. Styrelsen och företagsledningen avser återkomma med mer information till bolagets aktieägare när det är relevant och med så god framförhållning som möjligt.

Investeringar – fjärde kvartalet

Koncernens nettoinvesteringar uppgick för perioden till 6.374 (8.552). Merparten av investeringarna avser immateriella tillgångar, i form av balanserade utvecklingsutgifter för utvecklingsarbeten och patent. Produktutvecklingen har under fjärde kvartalet konkretiserats och intensifierats ytterligare till följd både av kundorders som tecknats under året som övriga pågående diskussioner med nuvarande och potentiella kunder.

Januari - december

Nettoinvesteringar har för perioden uppgått till 14.125 (15.976), där merparten avser investeringar i immateriella tillgångar enligt ovan. I takt med en ökning av orderingången avseende produktionssystem aktiveras i högre grad utgifterna för utvecklingsarbete i enlighet med gällande redovisningsprinciper.

Forskning och utveckling – fjärde kvartalet

Periodens resultat har belastats med totalt 9.572 (6.903) avseende forsknings- och utvecklingskostnader (exklusive FoU-relaterade avskrivningar enligt plan). Investeringar i form av balanserade utgifter för utveckling samt patent uppgår till 4.629 (2.942). Utvecklingsavdelningens arbete med kundspecifikt utvecklingsarbete aktiveras inte som balanserade utgifter för utveckling utan återfinns i balansräkningen under Varulager, Upparbetade ej fakturerade intäkter samt Fakturerade ej upparbetade intäkter.

För Obducat är forskning och utveckling en av grundstenarna. Obducat har därför beslutat att samarbeta med strategiskt utvalda aktörer för att öka konkurrenskraften och för att möjliggöra en snabbare parallell utveckling av infrastruktur nödvändig för industrialiseringen av NIL. Därigenom kan Obducat uppnå en hög kostnadseffektivitet för utvecklingsarbetet, samtidigt som riskerna minimeras och tiden till färdigutvecklade produkter reduceras.

Januari - december

Periodens resultat inkluderar totalt 28.187 (22.403) avseende forsknings- och utvecklingskostnader (exklusive FoU-relaterade planenliga avskrivningar). Investeringar i form av balanserade utgifter för utveckling samt patent har gjorts med 12.003 (10.519).

Patent

Det är av stor betydelse för Obducats verksamhet att ha ett bra patentskydd. Patenten har till uppgift att skapa en exklusivitet, vilket är en viktig parameter för genererandet av framtida intäkter.

Obducats totala patentportfölj omfattar, vid utgången av rapportperioden, totalt 261 pågående patentärenden vilka avser totalt 48 uppfinningar. Antalet beviljade patent uppgår till 146.

Transaktioner med närstående

Det har inte förekommit några transaktioner med närstående under 2008.

Organisation

Vid periodens utgång hade koncernen totalt 70 (51) heltidsanställda varav 11 (7) kvinnor.

Externa faktorer

Prisbilden är fortsatt pressad inom marknadssegmentet akademi/institut. Vidare är det osäkert hur den pågående finankrisen kommer att påverka bolagets kunder och deras investeringsplaner.

Med anledning av Finansinpektionens beslut att åter ge Nordic Growth Market (NGM) börstillstånd avser Obducat att kvarstå med notering vid NGM och kommer för närvarande inte gå vidare med en noteringsprocess vid någon annan handelsplats.

Obducats aktie samt ägarförhållanden

Antalet aktieägare uppgick per 2008-12-31 till 15.351 st. Antalet aktier uppgick samtidigt till sammanlagt 335.954.523 st. Härav utgör 6.205.294 st A-aktier (med vardera tio röster), medan resterande del är B-aktier (med vardera en röst). Under Q4 omsattes totalt ca 49,7 (66,1) miljoner B-aktier, vilket motsvarar ett genomsnitt per handelsdag på 0,83 (1,07) miljoner aktier. För helåret uppgick omsättningen till 203,7 (316,1) miljoner aktier. Det motsvarar ett genomsnitt per handelsdag på 0,82 (1,27) miljoner aktier.

Ägarbilden per 2008-12-31 ser ut som följer:

(För tabell se bifogad fil.)

Risker och osäkerhetsfaktorer vid upprättandet av denna delårsrapport

Koncernens riskbild beskrivs i årsredovisningen för 2007 (s. 51-52). Följande förändringar i riskbilden har

särskilt identifierats sedan årsredovisningens avgivande:

• Den pågående finanskrisen kan påverka orderingången och göra genomförandet av finansieringsaktiviteter betydligt svårare.

Några övriga generella förändringar i riskbilden har inte identifierats.

Bolagsstyrning

Obducat-koncernen omfattas sedan den 1 juli 2008 av den nya Koden för bolagsstyrning. Styrelsen arbetar aktivt med att säkerställa att den interna kontrollmiljön fullt ut och kontinuerligt är anpassad till det nya regelverket.

Utsikter

Bolaget går in i 2009 med en orderstock motsvarande 63,5 MSEK, vilken i sin helhet skall slutlevereras under 2009. Vidare visar de senaste marknadsprognoserna på en förväntad tillväxt för applikationsområdena HDD och LED, trots den globala finansiella turbulensen (”LEDs Seen As Rare Growth Segment” iSuppli Corp. 090120 och ”iSuppli plays it safe over HDD market”iSuppli Corp. 081202).

.

• Magnetisk minnesmedia – Baserat på marknadsprognoser kommer antalet levererade hårddiskar att öka med ca 9% under 2009. Vidare är det bolagets uppfattning att hårddiskindustrin står inför ett nödvändigt teknikskifte för att även framöver utgöra ett konkurrenskraftigt alternativ till andra minnesteknologier. Obducat har, genom det kommersiella genombrott som uppnåddes då avtal slöts med en av de ledande tillverkarna av hårddiskmedia, skapat mycket goda förutsättningar för att bibehålla sin marknadsledande position inom detta applikationsområde. Den uppskattade marknadspotentialen under de kommande fem åren bedöms överstiga 300 st Sindre HDD- system.

• Optoelektronik – Även inom optoelektronik, och då mer specifikt med fokus på LEDs, är en tillväxt förväntad under 2009. Inom LED-industrin förväntas tillväxten vara relativt sett högre i det produktsegment HB-LED (”High Brightness LEDs”) där LED-chip tillverkade med Obducats teknik ingår. Inom flera områden där traditionella LEDs idag används har Obducats kunder som målsättning att ersätta dessa med de mer effektiva HB- LED. Även inom applikationsområdet LED har Obducat sammanfattningsvis och med hänsyn tagen till de orders som tagits under 2008 en mycket stark marknadsposition med fyra industriella LED-tillverkare som kunder. Samtliga dessa kunder har redan startat eller kommer inom kort att starta produktion av kommersiella LED-komponenter.

• Displayer – Obducat har i samarbete med Canon MJ sålt ett NIL-system avsett att användas för produktion av displayer. De producerade displayerna kommer att utvärderas hos slutanvändarna. Kundens målsättning är att under första halvåret 2009 fatta beslut avseende tidplan för övergång till produktion av displayer i format upp till 400x500mm.

Baserat på de tydliga planer som finns hos Obducats kunder kan man dra slutsatsen att en kapacitetsuppbyggnad är att förvänta, vilket stöds av att de respektive applikationsområdena förväntas visa tillväxt under 2009 enligt ovan. Mot bakgrund av de under 2008 uppnådda kommersiella framgångarna och kundernas nuvarande expansionsplaner är det även framgent bolagets förväntningar att ytterligare industriella kontrakt kommer att tecknas avseende massproduktionslösningar under 2009.

Granskning

Denna bokslutskommuniké har översiktligt granskats av bolagets revisor, se separat granskningsrapport.

Utdelningsförslag

Styrelsen och verkställande direktören föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2008.

Årsstämma

Obducat AB (publ) håller årsstämma den 18 juni 2009. Tid och plats för årsstämman meddelas senare.

Kommande rapporttillfällen, kontakt mm

Årsredovisning 2008 31 mars 2009

Delårsrapport Q1 2009 (januari-mars) 6 maj 2009

Delårsrapport Q2 2009 (januari-juni) 24 juli 2009

Delårsrapport Q3 2009 (januari-september) 23 oktober 2009

Bokslutskommuniké 2009 (januari-december) 12 februari 2010

Tidigare finansiella rapporter kan laddas ned på bolagets hemsida, www.obducat.com, eller beställas i tryckta/utskrivna versioner på info@obducat.com alternativt 040 – 36 21 00.

För ytterligare information kontakta:

Patrik Lundström, VD, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 38

Henri Bergstrand, styrelseordförande, 040-36 21 00 eller 0708 - 88 72 45