BOKSLUTSKOMMUNIKÉ OBDUCAT AB (PUBL) JANUARI – DECEMBER 2004

* Omsättning 27,0 (38,3) MSEK, varav 10,2 (13,8) MSEK under kvartal 4

* Resultat före skatt –40,2 (–31,9) MSEK samt resultat per aktie före latent utspädning –0,20 (–0,18) SEK

* 30 % högre orderingång avseende NIL

* Orderstock vid årets slut uppgående till 11,1 (0,6) MSEK

* 5 nya patent beviljade under rapportperioden

* Finansieringsförslag presenteras senast inför ordinarie bolagsstämma

Försäljning (Samtliga belopp nedan är, om ej annat anges, uttryckta i KSEK)

För helåret 2004 redovisar bolaget en omsättning på 27,040 (38,268). Orderingången har efter en inledningsvis försiktig utveckling, visat en synlig tillväxt under de avslutande månaderna. Så som bolaget redan tidigare kommunicerat och som konsekvens av att bolaget nu i allt högre grad adresserar krav som ställs på specifika konsumentprodukter, har kundernas utvärdering tenderat att bli mer tids- och resurskrävande. Detta har inneburit att deras beslutsprocesser förlängts vilket i huvudsak förklarar det lägre försäljningsutfallet. Obducats möjlighet att bedöma tidsaspekterna har fortfarande utgångspunkt i vad kunderna löpande kommunicerar till bolaget.

Årets ingående orderstock var 0,6 MSEK och uppgick vid rapportperiodens utgång till 11,1 MSEK, innebärande att årets totala orderingång utgjorde 37,5 MSEK. Den NIL-relaterade orderingången har varit c:a 30 % högre än under föregående år. Under året har order erhållits från bland andra Uppsala universitet, Georgia Institute of Technology, Stanford University samt från två välrenommerade kinesiska universitet. Vidare finns ett par mycket stora internationella industriföretag bland årets kunder. Under januari har orderstocken stigit till 14,4 MSEK. Bolaget bedömer att dess andel av världsmarknaden avseende NIL-system uppgår till c:a 40 %. Bruttomarginalen har förbättrats ytterligare under 2004 och uppgick till 52 % mot 48 % för 2003.

Pågående kundprojekt bedrivs med världsledande aktörer, verksamma i ett antal branscher. Möjligheter till industriella order föreligger i form av kundprojekt inom en rad olika applikationsområden. Dessa kundprojekt varierar statusmässigt alltifrån att befinna sig i ett relativt tidigt skede till att vara inne i en avgörande fas av slutliga tester före förväntat beslut om order. Försäljning av Stampers sker till ett ökat antal kunder, vilket är ett tydligt tecken på ökande intresse från existerande och potentiella NIL-kunder.

Forskning och utveckling

Obducat bedriver fortlöpande ett omfattande och under 2004 ytterligare utökat forsknings- och utvecklingsarbete, vilket medvetet till största del sker i nära samarbete med befintliga och potentiella kunder. NIL-segmentet är i detta avseende fortsatt prioriterat, men under året har ökade resurser även allokerats till EBR. Forsknings- och utvecklingsinsatserna bedöms ha befäst och stärkt bolagets ställning och Obducat anser sig idag inom både NIL och EBR ha en teknikmässigt mycket stark position.

Ett av de största resultaten av årets insatser är att Obducat nu kan erbjuda såväl termisk som UV-baserad imprint liksom kombinationen därav, vilken skapar nya möjligheter avseende fortsatt processutveckling. Detta möjliggör en utökad flexibilitet, större kundnytta och en breddad marknad.

Vidare har under året framsteg gjorts inom processutveckling, ett område som kommer att ha en avgörande betydelse för Obducats möjlighet att kvalificera sig som en leverantör av industriella NIL-system inom en rad olika applikationsområden.

Bolaget har också under 2004 flyttat fram sina positioner på en rad områden via de samarbeten som sedan länge bedrivs med kunder. Ett tydligt exempel i detta avseende är den utveckling som LG Electronics valt att offentliggöra under hösten 2004. LG har med hjälp av Obducats NIL-utrustning utvecklat en ”Nano Wire Grid Polarizer” ämnad för microdisplayer och optiska kommunikationskomponenter. Liknande resultat har åstadkommits tillsammans med andra kunder, vilka dock hittills valt att inte gå ut publikt med dessa.

Forsknings- och utvecklingsarbetet ligger till grund för löpande utvärdering ur ett patentperspektiv och när kommersiella skäl anses föreligga inlämnas patentansökningar. Vid utgången av 2004 förelåg godkända patent avseende 28 uppfinningar, samt inlämnade patentansökningar omfattande ytterligare 9 uppfinningar. Under året har patent erhållits för fem nya uppfinningar, fyra st avseende NIL samt ett för EBR.

Under perioden har Obducat blivit partner i EU-projektet NaPa, med en total budget uppgående till 16 M€. Bolagets del i projektet omfattar specifik utveckling avseende utökad funktionalitet inom high resolution alignment för NIL, med möjlighet till ytterligare stärkt konkurrenskraft. Ansökningar avseende ytterligare och externt finansierade forskningsprojekt med tänkt deltagande från Obducats sida föreligger och är under slutlig behandling.

Totalt har periodens resultat belastats med 17,881 (15,254) avseende forsknings- och utvecklingskostnader, vartill kommer 6,391 (6,406) som aktiverats som balanserade utvecklingskostnader samt patent. Således har de totala FoU-insatserna under 2004 ökat med drygt 12 % jämfört med motsvarande period föregående år.

Omsättning och resultat

Koncernens omsättning under året uppgick till 27,040 (38,268) och gav ett bruttoresultat på 14,031 (18,229), motsvarande 52 (48) % bruttomarginal.

Periodens rörelseresultat uppgick till –35,960 (–29,640) och har belastats med planenliga avskrivningar på 12,513 (12,338).

Periodens resultat efter skatt uppgick till –40,177 (–31,914).

Finansiering och likviditet

Vid utgången av perioden uppgick eget kapital till 36,919 mot 50,219 vid årets början. I inledningen av året genomfördes en riktad nyemission, vilken inbringade 12,803 efter emissionskostnader. Emissionen tecknades av Nanostart AG / Hauck & Aufhäuser. I januari emitterades totalt 16,270 st B-aktier baserat på påkallad konvertering avseende utestående konvertibellån 2001/2004. Sista dag då möjlighet förelåg till konvertering av nämnda lån var 2004-01-01.

Baserat på beslut vid en extra bolagsstämma i februari, genomfördes under senare delen av mars en emission av ett konvertibelt förlagslån. Totalt emitterades drygt 62 miljoner konvertibler à nominellt 1:- SEK, varav drygt 50 MSEK tillfördes bolaget i form av kontant teckning. Såväl konvertibeln som den frånskilda optionsrätten är separatnoterade på NGM-listan.

I inledningen av tredje respektive fjärde kvartalet verkställdes påkallad konvertering om sammanlagt c:a 4,8 MSEK av det nya konvertibellånet, vilket medförde emittering av totalt 2,225,603 nya B-aktier. Under samma period emitterades sammanlagt 1,190,147 nya B-aktier baserat på nyteckning med stöd av från konvertibellånet frånskilda teckningsoptioner, vilket genererat drygt 2,5 MSEK i kontant teckningslikvid. Vid utgången av fjärde kvartalet hade på motsvarande sätt påkallats, men ännu ej registrerats, emittering av ytterligare 149,931 st nya B-aktier, i allt väsentligt via konvertering.

Befintlig likviditet vid årets utgång var 31,318 mot 6,807 vid utgången av föregående år. Soliditeten uppgick per den 31 december till 33 % mot 59 % vid årets början.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till –24,912 (–21,975). Det totala kassaflödet för perioden var 24,511 (6,575) och är i huvudsak – utöver ovan beskrivet resultatutfall samt genomförda aktie- och konvertibelemissioner – en spegling av investeringar i materiella och immateriella anläggningstillgångar.

Investeringar

Koncernens nettoinvesteringar uppgick under perioden till 8,210 (8,652), varav 78 % (74 %) avser immateriella tillgångar i form av utvecklingskostnader – balanserade i enlighet med RR15 – samt patent. I övrigt har under året gjorts en relativt omfattande tilläggsinvestering i EBR-utrustning för produktion av Stampers.

Organisation

Vid rapportperiodens utgång hade koncernen totalt 42 anställda medarbetare (varav 3 kvinnor).

Externa faktorer

Bolaget bedömer att verksamheten är relativt okänslig för valuta- och räntefluktuationer. En begränsad valutarisk föreligger dock i de affärer som baseras på offentlig upphandling i US-dollar. I dessa fall uppstår i ett läge med en svag US-dollar begränsade möjligheter att kompensera valutaexponeringen via prishöjningar.

Det är bolagets uppfattning att konkurrensbilden förändrats under perioden i och med att fler aktörer blivit synliga på marknaden. Prisbilden för vissa NIL-relaterade produkter har under perioden visat vissa tecken på press nedåt.

Moderbolaget

Moderbolaget har under perioden ej genererat någon extern omsättning. Resultatet före skatt uppgick till –17,042 (–30,202). Moderbolagets nettoinvesteringar uppgick till 4,758 (2,418), och omfattade i allt väsentligt patent samt utvecklingskostnader balanserade i enlighet med RR15.

Fjärde kvartalet (oktober – december)

Årets sista kvartal innebar en klar förbättring av såväl orderingång som omsättning, där sistnämnda uppgick till 10,176 (13,798). Bruttomarginalen uppgick under kvartalet till 53 % (47 %). Rörelseresultatet utgjorde –8,495 (–7,017). Sista kvartalets resultat efter skatt uppgick till –9,821 (–7,511) och har påverkats av räntekostnader avseende det under andra kvartalet emitterade konvertibellånet. Kvartalsresultatet har belastats med planenliga avskrivningar på 2,996 (3,102).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under det fjärde kvartalet till –7,605 (–3,188). Kvartalets nettoinvesteringar uppgick till 2,436 (2,907).

Redovisningsprinciper

Av Obducat tillämpade redovisningsprinciper överensstämmer med Årsredovisningslagen samt Redovisningsrådets och andra normgivande instansers rekommendationer och uttalanden. Redovisningsprinciperna är oförändrade jämfört med årets tidigare delårsrapporter samt årsredovisning avseende 2003. Beträffande segmentsredovisning – vilken regleras av RR25 – har bolaget, såsom tidigare kommunicerats, definierat att Obducats verksamhet anses omfatta en enda rörelsegren, nämligen systemlösningar för framställning av avancerade mikro- och nanostrukturer. Således lämnar bolaget i denna rapport ingen ytterligare information relaterad till RR25, utan hänvisning görs till resultat- och balansräkning för det primära segmentet.

Anpassning till IFRS

Med verkan fr.o.m. 2005 ska börsnoterade bolag inom EU i sin koncernredovisning övergå till redovisning enligt IFRS (International Financial Reporting Standards). Obducat har med god framförhålling genomfört en analys av vilka effekter denna anpassning kommer att få. Det kan härvid konstateras att den enda förändring som uppstår, är att planenlig avskrivning på goodwill fr.o.m. 2005 ej kommer att effektueras. Motsvarande avskrivning avseende år 2004 uppgick till 605 tkr.

Övriga väsentliga händelser

Efter tillkännagivandet av den till Nanostart AG / Hauck & Aufhäuser riktade nyemissionen i början av året, kunde noteras ett påtagligt ökat intresse för Obducat från kontinentala aktörer. Som följd bland annat härav har det utländska ägandet i Obducat under perioden ökat från 10 % till drygt 35 %.

I linje med beslut på ordinarie bolagsstämma i juni, har en s.k. särskild granskning genomförts under hösten och har totalt belastat resultatet med drygt 950 tkr, varav drygt 800 tkr (inkluderande ej avdragsgill mervärdesskatt) avseende arvode till den av länsstyrelsen utsedde granskningsmannen. Härutöver har denna process varit relativt tidskrävande för organisation och styrelse. Granskningsrapportens slutsatser offentliggjordes i början av december och det kunde då konstateras att granskningsmannen inte funnit underlag för någon allvarlig kritik. Granskningsrapporten har hållits tillgänglig sedan början av december och kommer att bli formellt framlagd på nästkommande extra eller ordinarie bolagsstämma.

Händelser som skett vid och efter den ordinarie bolagsstämman 2004, granskningsprocessen, samt den inställda extra stämman och därav uteblivna beslut i emissionsfrågan har medfört en kraftigt ökad tidsåtgång för såväl styrelse som ledning och dessutom medial fokusering till frågor som primärt inte har med Obducats egentliga verksamhet att göra. Relaterat till dessa händelser och följderna därav, meddelade dåvarande styrelseordförande Peter Jonsson i slutet av oktober att han inte önskade kvarstå som ordförande i styrelsen. Skälet till detta var att han inte ansåg sig kunna kombinera en ökad aktivitetsnivå med sitt dagliga arbete.

Styrelsen beslutade därför att inom sig enhälligt utse Henri Bergstrand till ny styrelseordförande. Styrelsen har därefter aktivt stöttat bolagets ledning så att planerade aktiviteter kunnat fullföljas, om än med oönskade förseningar på grund av ovannämnda granskningsprocess.

Styrelse och ledning har under Henri Bergstrands ordförandeskap fokuserat sitt arbete till främst följande områden:

* industriellt genombrott för EBR resp. NIL

* finansiering för planerad expansion

* strategiska allianser och partners

* strategiska åtgärder avseende Obducat CamScan

Obducats aktie samt ägarförhållanden

Antalet aktieägare uppgick per 2004-12-31 till 16,337 st. Antalet registrerade aktier uppgick samtidigt till sammanlagt 205,219,567 st. Härav utgör 6,500,000 st A-aktier (med vardera tio röster), medan resterande del är B-aktier (med vardera en röst). Per 2004-12-31 har påkallats – men ännu ej registrerats – konvertering respektive nyteckning med stöd av optionsrätter på sammanlagt 149,931 st tillkommande B-aktier. Under perioden omsattes totalt c:a 138 miljoner B-aktier, vilket motsvarar ett genomsnitt per handelsdag på c:a 0,55 miljoner aktier till en värdemässigt genomsnittlig kurs på cirka 2.95 kr. Ägarbilden per 2004-12-31 (inkluderande ovannämnda tillkommande, men per balansdagen ännu ej registrerade, B-aktier) kan sammanfattas enligt följande:

(För tabell, se bifogad fil)

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

I enlighet med under våren 2004 kommunicerade planer har styrelsen, efter det att den särskilda granskningen enligt ovan slutförts, återupptagit det arbete som syftar till att säkerställa kapital för fortsatt verksamhetsutveckling. Mot bakgrund härav kommer styrelsen senast inför ordinarie bolagsstämma att presentera ett finansieringsförslag.

Utsikter

Den goda orderingången under senare delen av 2004 innebär att bolaget gått in i det nya året med en orderstock på drygt 11 MSEK, vilken under januari ökat till 14,4 MSEK, vilket innebär att 2005 kan förväntas starta med ett starkare första kvartal än vad som var fallet under föregående år.

Nanoimprintlitografi har under 2004 vunnit allt bredare gehör och publik acceptans inom såväl industrisektorn generellt som inom forskningsvärlden. Kundernas krav har blivit allt tydligare, samtidigt som allt fler fakta klarlagt dels de uppenbara kostnadsfördelar NIL-tekniken har i jämförelse med dagens teknik, dels att NIL till skillnad från existerande tekniker möjliggör produktion av de strukturstorlekar som kommer att efterfrågas. Dessa strukturstorlekar är inte möjliga att producera med annan teknik än NIL. Många av Obducats potentiella kunder har klart deklarerat sin avsikt att på sikt övergå till NIL för massproduktionsändamål inom en relativt snar tidshorisont. Mot bakgrund härav och vad avser framtida utfall beträffande de projekt som bedrivs med ett antal industriella aktörer inom ett flertal applikationsområden, gör bolaget följande nulägesbedömning;

Bolaget har för närvarande ett antal pågående kundrelationer där ett antal av dessa har potential såväl som målsättning att leda till massproduktion av olika komponenter. Dessa gemensamma aktiviteter befinner sig statusmässigt i varierande stadier, några är tidiga utvecklingsprojekt medan andra är i slutlig utvärderingsfas. Bolaget förväntar sig att kunna erhålla order av industriell karaktär inom en snar framtid, dock är det mycket svårt att precisera närmare tidpunkt för när detta kommer att ske till följd av komplexiteten i utvärderingen i dessa avslutande steg. Bolaget gör bedömingen att möjligheten till väsentliga framsteg inom industriella sektorn är att förvänta under den närmaste tvåårsperioden. När det gäller universitets- och institutsmarknaden så förblir denna svårbedömd då medelsanvändning och -tilldelning är ytterst svårförutsägbara. Totalt sett har utvecklingen av offertvolym inom båda dessa sektorer haft en positiv trend under senare delen av 2004 och förväntas forsätta så även framöver.

Bolaget bedömer vidare att fyra applikationsområden förväntas generera massproduktionsorder inom en tvåårsperiod – magnetisk minnesmedia, optisk minnesmedia, optoelektronik samt displayrelaterade produkter.

Konkreta exempel på konsumentinriktade produkter inom dessa områden är:

Magnetisk minnesmedia: Hårddiskar till PC, mobiltelefoner och digitalkameror.

Optisk minnesmedia: Efterföljande generationer av DVD med minneskapacitet på upp till flera hundra GB

Optoelektronik: Komponenter för höghastighetskommunikation inom exv. IT

Displayrelaterat: Komponeter till s.k. flat panel displays för exv TV-apparater

Övriga applikationsområden (såsom exv. halvledare, bioapplikationer och molekulär elektronik) kommer sannolikt att först mot slutet av nämnda tidsperiod gå in i en industriell fas. Detta avser NIL såväl som EBR.

Med utgångspunkt i de tidplaner som Obducats kunder valt att kommunicera, kvarstår utan förändring bolagets tidigare bedömning att massproduktion baserad på NIL påbörjas successivt fr.o.m. inledningen av 2006. Förändras dessa tidplaner, innebär det självfallet att tidpunkten för Obducats erhållande av sådana order påverkas.

De första industriella orderna bedömdes tidigare ha förutsättningar att kunna realiseras i slutet av 2004 eller i början av 2005. Att denna tidpunkt nu flyttats något framåt, beror på att kunderna gradvis valt att utöka sina kravspecifikationer. Att så skett har inte förändrat bolagets bedömning avseende möjligheten att säkra dessa order, snarare har detta förstärkt tron på att så kommer att ske.

Bolaget kan baserat på erfarenhet konstatera att precisa prognosbedömningar för den typ av verksamhet Obducat bedriver är svåra. Mot bakgrund av detta samt med beaktande av svårigheten att bedöma alla faktorer utom bolagets direkta kontroll, avstår bolaget i nuläget från att göra några detaljerade prognosutfästelser. Dock bedöms det i dagsläget som realistiskt att under 2005 uppnå en högre omsättning än under 2003 (38 MSEK). För det fall en industriell order säkras under första tertialet, kan målsättningen ökas ytterligare. Resultat och kassaflöde kommer under 2005 att fortsatt vara negativa, inte minst mot bakgrund av planerad omfattning avseende investeringar i hård- och mjukvara, för bibehållande av den marknadsledande positionen samt för att maximera möjligheterna att säkra industriella order.

Kommande rapporttillfällen m.m.

Delårsrapport 1 (januari – mars) 27 april

Ordinarie bolagsstämma 10 juni

Delårsrapport 2 (januari – juni) 5 augusti