DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2008

(NGM:OBDU B)

Flera strategiska industriorder till Obducat efter kvartalsskiftet

• Periodens omsättning uppgick till 12,1 (5,2) MSEK

• Resultat före skatt uppgick till –9,4 (–14,9) MSEK och resultat per aktie före utspädning uppgick till –0,03 (–0,05) SEK

• Bruttomarginalen uppgick till 48% (35%)

• Periodens kassaflöde efter finansieringsverksamheten uppgick till –9,1 (–18,6) MSEK

• Orderingången under Q1 uppgick till 8,3 (6,0) MSEK, inkluderande en NIL-order från världsledande forsknings- och utvecklingscentret Data Storage Institute (DSI)

• Flera strategiska industriorder erhållna efter rapportperiodens slut, varav några utgör de första gemensamma ordrarna med Canon MJ

• Konvertibelemission genomförd under mars-april 2008, preliminärt emissionsutfall säkerställer den planerade utvecklingen av verksamheten

(Samtliga belopp nedan är, om ej annat anges, uttryckta i kSEK)

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Det mest väsentliga avtalet i Obducats historia ingicks med en av de ledande globala tillverkarna av hårddisksubstrat. Avtalet innebär starten för ett samarbete som ska leda fram till leverans av ett kundanpassat produktionsfärdigt Sindre HDD-system för massproduktion. Som ett resultat av att avtalet signerats kommer en inköpsorder att utfärdas vid utgången av april 2008. Ordervärdet till slutkund uppgår till 36 MSEK. Avtalet innehåller också en option för slutkunden att köpa ytterligare ett Sindre HDD-system såväl som ett EBR-system till ett preliminärt slutkundsvärde om ytterligare totalt 30 MSEK. Leverans av det första systemet är planerat till första halvåret 2009.

Samarbetet med Canon Marketing Japan (CMJ) nådde ett genombrott i och med de två första gemensamma NIL-ordrarna i Japan. Den ena avsåg ett halvautomatiskt Sindre-system, för produktion av LED-komponenter, medan den andra avsåg ett Eitre-system avseende förserieproduktion av displayer. Leverans av systemen är planerad till Q2-Q3 2008. Det totala ordervärdet på systemen till slutkund uppgår till 10 MSEK. Slutkunderna är båda stora internationella koncerner med huvudkontor i Japan. I Sindre-affären finns även överenskomna priser för förbrukningsmaterial. Försäljning av dessa material beräknas generera en ytterligare omsättning hos slutkund på mer än 10 MSEK över en 3-5 års period. Utvecklingsarbetet på systemet för display förväntas leda till produkter för marknadstester redan i år och massproduktion under 2009.

Obducat har under mars-april genomfört en konvertibelemission, vilken beskrivs mer i detalj under avsnittet Finansiering och likviditet nedan.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)