DELÅRSRAPPORT OBDUCAT AB (PUBL) JANUARI - DECEMBER 2009

Ny VD utsedd för Obducat

Fjärde kvartalet

• Periodens omsättning uppgick till 7,7 (24,3) MSEK

• Periodens resultat efter skatt uppgick till -17,5 (-7,3) MSEK och periodens resultat per aktie före utspädning uppgick till –0,03 (–0,02) SEK

• Bruttomarginalen uppgick till 70% (51%)

• Periodens kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till -1,6 (–2,9) MSEK

• Orderingången uppgick till 10,8 (19,3) MSEK

• Lars Tilly utsågs till ny VD för Obducat den 30 november 2009 och tillträdde formellt den 1 februari 2010

• Periodens omsättning uppgick till 51,6 (71,5) MSEK

• Periodens resultat efter skatt uppgick till –52,1 (–28,8) MSEK och periodens resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,13 (–0,09) SEK

• Bruttomarginalen uppgick till 51% (58%)

• Periodens kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till -59,3 (-25,9) MSEK

• Orderingången uppgick till 38,9 (104,3) MSEK. Vid utgången av perioden uppgick orderstocken till 47,0 (63,5) MSEK

• Nyemissionen med företrädesrätt inbringade kontant ca 74 MSEK före emissions- och garantikostnader

(Samtliga belopp nedan är, om ej annat anges, uttryckta i kSEK)

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Den Sindre 400® maskin som tidigare installerats hos Unilite (Luxtaltek), Taiwan blev under januari 2010 formellt godkänd av kunden (”Site Acceptance Test approval”). Unilite (Luxtaltek) är en av världens ledande LED tillverkare och Sindre 400 maskinen är en viktig förutättning för att företaget ska kunna öka produktionsvolymen för att möta en ökad efterfrågan på LED komponenter

Tack vare Obducats marknadsledande roll som industriell leverantör av produktionsutrustning för LED tillverkning erhöll Obducat i slutet på januari en order på ett Eitre 6 system från Hamamatsu Photonics i Japan. NIL systemet från Obducat kommer att användas för produktutveckling och pilotproduktion av nya optiska komponenter. Hamamatsu baserade sitt val av leverantör på imprint kvalitet samt Obducats industriella meriter och det starka lokala stödet från Canon Marketing, Obducats agent i Japan. De patenterade processerna IPS® och STU® användes under utvärderingarna. Hamamatsu Photonics är en världsledande tillverkare av elektro-optiska komponenter och mätinstrument och levererar produkter som optiska halvledarkomponenter, ljusförstärkare, ljuskällor och kameror till akademiska såväl som till industriella kunder. Ordern är en bekräftelse på det erkännande som Obducat har rönt som industriell leverantör av imprintteknologi för litografi inom LED marknaden.

Teknologiutvecklingen för mönstring av hårddisksubstrat går nu vidare inom HDD-industrin mot Bit Pattern Media (BPM). Obducat är här aktiv gentemot industrin och deltar dessutom i EU-projekt med denna inriktning.

I bolagets valberedning har Lars Montelius ersatts av Lars Hain.

Försäljning/Marknad – Fjärde kvartalet

Fjärde kvartalets orderingång uppgick till 10,8 (19,3) MSEK vilket ger en total orderstock vid rapportperiodens utgång om 47,0 (63,5) MSEK.

Fjärde kvartalets orderingång ligger i nivå med de senaste kvartalen, vilket till stor del är en följd av den fortsatt stora försiktighet som råder hos majoriteten av våra kunder vad gäller investeringar. Det råder dock en generell uppfattning i marknaden om att en början till återhämtning kan skönjas och även tecken på att en successiv återgång till normal investeringstakt är att förvänta under 2010.

Sedan fjärde kvartalet deltar Obducat i det EU-finanisierade projektet SMASH. Projektet har som mål att skapa nya material och processtekniker för användning vid produktion av kostnadseffektiva, energisnåla, vita LED–ljuskällor för den generella belysningsmarknaden. Huvudfokus för Obducat i projektet kommer att ligga på produktion av stampers och replikering av nanostrukturer baserade på IPS®-STU®, Obducats egenutvecklade nanoimprintlitografi för massproduktion. SMASH-projektet löper på tre år och har en total budget på 11,5 miljoner euro.

Januari - December

För perioden januari-december 2009 uppgick den samlade orderingången till 38,9 (104,3) MSEK.

Orderingången för 2009 var lägre än förväntat. I allt väsentligt är som tidigare kommunicerats, den lägre orderingången en effekt av att kunder senarelade sina inköpsbeslut som en direkt följd av den globala finanskrisen. Bolaget bedömer, baserat på den grundläggande drivkraften i de teknologiskiften som redan påbörjats och dels mot bakgrund av en positiv utveckling av offertstocken under 2009, att den långsiktiga potentialen för Obducats NIL-produkter är oförändrad.

Som meddelats tidigare har den tekniska kravspecifikationen förändrats avseende ordern på ett Sindre HDD HVM system, vilket har fått till följd att leverans till kund inte har varit möjlig under 2009.

Intäkter och resultat – Fjärde kvartalet

Koncernens intäkter under fjärde kvartalet uppgick till 7.736 (24.337). Koncernen genererade ett bruttoresultat om 5.439 (12.397) vilket motsvarade 70 (51) % bruttomarginal. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -15.857 (-5.626), vilket belastats med avskrivningar enligt plan uppgående till -2.614 (-3.435).

Periodens resultat efter skatt var –17.539 (–7.254), där avvikelsen jämfört med motsvarande period föregående år främst beror på lägre fakturering. De kostnadsbesparingar som initierades under andra kvartalet är nu genomförda och kommer att få full effekt under 2010. Under fjärde kvartalet har resultatet belastats med kostnader relaterade till byte av VD.

Januari - December

Koncernens intäkter uppgick under perioden till 51.603 (71.503), med ett bruttoresultat på 26.410 (41.498), vilket motsvarar 51 (58) % bruttomarginal. Rörelseresultatet för perioden blev -45.596 (-24.565), i vilket ingår avskrivningar enligt plan med -10.364 (-13.974).

Avvikelsen i rörelseresultat jämfört med motsvarande period föregående år beror främst på en lägre försäljningsvolym under 2009. Även marginalen är något lägre vilken främst är föranledd av en förändrad produktmix, med en relativt större andel försäljning av SEM-system. Koncernens avskrivningsprinciper är oförändrade men den ekonomiska livslängden för utveckling av maskinplattformar har inför 2009 omvärderats. (se nedan)

Finansiering och likviditet – Fjärde kvartalet

Befintlig likviditet uppgick vid rapportperiodens utgång till 51.816 att jämföra med 47.861 vid årets början.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till 5.315 (3.434). Det totala kassaflödet efter investeringsverksamheten för perioden var –1.598 (–2.940). Likviditetsmässigt har fjärde kvartalet belastats med periodens resultat från den löpande verksamheten, investeringar i utvecklingsprojekt samt förändring i rörelsekapitalet. Den avsevärda förbättringen av kassaflödet under fjärde kvartalet jämfört med tidigare kvartal under 2009 beror främst på rörelsekapitalförbättringar relaterade till tidigare upparbetade produktionskostnader på kundorder som under fjärde kvartalet levererats och betalats.

Januari - December

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till -38.443 (-11.738). Kassaflödet efter investeringsverksamheten uppgick till -59.303 (-25.863). Kassaflödet för perioden har belastats med ökade investeringar i utveckling samt med periodens resultat.

Med stöd av årstämmans bemyndigande den 18 juni 2009, genomförde styrelsen under tredje kvartalet en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare och innehavare av bolagets konvertibler 2008/2011. Emissionen fulltecknades och tillförde bolaget kontant cirka 74 MSEK före emissions- och garantikostnader. Emissionen medför att antalet aktier i bolaget ökade till totalt 532 357 370, uppdelat på 10 082 918 A-aktier och 522 274 452 B-aktier.

Vid periodens utgång uppgick eget kapital till 68.722 att jämföra med 57.482 vid årets början. Soliditeten uppgick per den 31 december till 42% jämfört med 38% vid årets början. Räntebärande skulder består huvudsakligen av ett konvertibelt förlagslån, fastighetskrediter och leasingrelaterade skulder.

Investeringar – Fjärde kvartalet

Koncernens totala nettoinvesteringar uppgick till 6.913 (6.374). Investeringarna består i huvudsak av immateriella tillgångar i form av balanserade utvecklingsutgifter för utvecklingsarbeten samt patent, balanserade i enlighet med IAS 38 (International Accounting Standards).

Januari - December

Nettoinvesteringar har för perioden uppgått till 20.860 (14.125), där merparten avser investeringar i immateriella tillgångar enligt ovan.

Forskning och utveckling – Fjärde kvartalet

Periodens resultat har belastats med totalt 8.962 (9.572) avseende forsknings- och utvecklingskostnader (exklusive FoU-relaterade avskrivningar enligt plan). Investeringar i form av balanserade utgifter för utveckling samt patent uppgår till 7.542 (4.629).

Forsknings- och utvecklingskostnaderna har minskat något under fjärde kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Minskningen är i huvudsak relaterad till att ett antal utvecklingsaktiviteter för framtagandet av Sindre maskinerna har färdigställts och avslutats.

Januari - December

Periodens resultat inkluderar totalt 31.726 (28.187) avseende forsknings- och utvecklingskostnader (exklusive FoU relaterade planenliga avskrivningar) Investeringar i form av balanserade kostnader för utveckling samt patent har gjorts med 20.462 (12.003). Ökningen av investeringar i form av balanserade kostnader för utveckling är relaterade till utveckling av Sindre maskinerna.

Patent

Det är av stor betydelse för Obducats verksamhet att ha ett bra patentskydd. Patenten har till uppgift att skapa en exklusivitet vilken utgör en viktig del i basen för genererandet av framtida intäkter.

Obducats totala patentportfölj omfattar 275 pågående patentärenden vilka avser 49 uppfinningar. Antalet beviljade patent uppgår till 156.

Transaktioner med närstående

Under andra kvartalet 2009 tecknade Obducat avtal med European Nanoinvest AB (ENI) där ENI, mot ersättning, åtog sig att garantera i ovanstående nyemisson, vilket tidigare kommunicerats under avsnitt ”Legala frågor och övrig information” i Obducats prospekt avseende nyemission juli 2009.

Förutom ovan nämnda avtal har det inte förekommit några transaktioner med närstående under 2009.

Organisation

Vid periodens utgång hade koncernen totalt 63(70) heltidsanställda varav 11 (11) kvinnor. Bolaget arbetar kontinuerligt och aktivt med att anpassa organisationen till rådande marknadsförutsättningar. Som tidigare kommunicerats har det under året genomförts en rad kostnadsbesparingar som har haft viss effekt under hösten och nu är fullt ut genomförda.

Externa faktorer

Den globala finanskrisen bedöms ha haft en betydande påverkan på bolagets utveckling under 2009 och takten på Obducats kommersiella framgångar kommer att bero på hur snabbt konjunkturen förbättras.

Bolaget bedömer att verksamheten alltjämt är relativt okänslig för valutafluktuationer då det i enlighet med bolagets valutapolicy om möjligt görs valutasäkringar av utestående flöden.

Obducats aktie samt ägarförhållanden

Antalet aktieägare uppgick per 2009-12-31 till 15.255 st. Antalet aktier uppgick samtidigt till sammanlagt 532.359.870 st. Härav utgör 10.082.918 st A-aktier (med vardera tio röster), medan resterande del är B-aktier (med vardera en röst). För helåret 2009 uppgick omsättningen till totalt ca 351,5 (203,7) miljoner B-aktier, vilket motsvarar ett genomsnitt per handelsdag på cirka 1,4 (0,8) miljoner aktier. Under fjärde kvartalet omsattes totalt cirka 143,5 (49,7) miljoner B-aktier, vilket motsvarar ett genomsnitt per handelsdag på cirka 2,3 (0,8) miljoner aktier.

(För tabell, se bif. fil)

Risker och osäkerhetsfaktorer vid upprättandet av denna delårsrapport

Koncernens riskbild beskrivs i årsredovisningen för 2008 (s. 51-52) och i det av bolaget utgivna prospekt avseende nyemission juli 2009 (s. 12-13). Det förekommer inte några generella förändringar i denna riskbild.

Takten på Obducats kommersiella framgångar och framtida likviditetsbehov kommer till del bero på hur snabbt konjunkturen återhämtar sig. Sker inte under 2010 den återhämtning som industriindikatorer och trendrapporter visar, resulterande i låg orderingång och fakturering, kan ett finansieringsbehov uppstå. Styrelsen och företagsledningen kommer i så fall i god tid informera aktieägarna om denna utveckling.

Utsikter

De grundläggande drivkrafterna som skapar efterfrågan på Obducats produkter bedöms vara oförändrade på lång sikt och Obducat har en stark marknadsposition inom de fokuserade applikationsområdena. På kort sikt är bedömningen att en fortsatt stor försiktighet präglar kundernas beteende vad gäller investeringar i produktionsteknik och kapacitet men att de tidigare vilande investeringsplanerna nu åter börjar aktualiseras. Detta i kombination med att såväl industriindikatorer som trendrapporter visar på en början till återhämtning under 2010, gör att bolaget förväntar sig att orderingången kommer att utvecklas positivt.

Obducat kommer med kontinuitet att arbeta vidare med att skapa långsiktiga kundrelationer och kommer därmed även fortsättningsvis att prioritera kunder som förväntas leda till industriella order och därmed förbättrad lönsamhet.

Obducats applikationsområden för mönstring av olika substrat med NIL teknik är fortsatt ljusdiodproduktion (LED), mönstring av hårddisksubstrat (HDD), och displaytillverkning (kontrollerad strukturering av större ytor), även applicerat på solcellsindustrin.

Enligt analysföretaget Gartner förväntas marknaden för lysdioder för belysningsändamål samt för displayer öka med 9.3% procent till 6.784 MUSD under 2010 och med ytterligare 2.062 MUSD till 8.846 MUSD fram till år 2013. Litografi för mönstring av substrat är en central del i tillverkningsprocessen för LED komponenter. Nano imprint litografi (NIL) är både ett tekniskt och ekonomiskt attraktivt alternativ till traditionell optisk litografi både för LED baserade på nanotrådar och för LED teknik baserat på patterned saphire substrate (PSS).

Obducat har erövrat en ledande position på marknaden för industriell NIL produktionsutrustning för LED tillverkning.

HDD-marknaden utvecklas nu åter i positiv riktning parallellt med solid state baserade minnesmedia. Industrin överväger för närvarande att introducera en generation av hårddiskar med ökad minneskapacitet genom s.k.” shingle write-recording”-kodning. Detta skulle möjliggöra för HDD industrin att fortsätta utvecklingen mot ”Bit Patterned Media”(BPM). Introduktion av BPM baserad produktion beräknas ske tidigast 2012.

Obducat inledde under 2009 försök att öka effektiviteten i omvandlingen av solljus till elektrisk ström i solceller genom kontrollerad strukturering av substrat och av de olika skikten i cellen med Obducats NIL teknologi. Härigenom står Obducat rustat när solcellstillverkarna nu börjar investera i ny produktionskapacitet.

Granskning

Denna delårsrapport har översiktligt granskats av bolagets revisorer, se separat granskningsrapport.

Utdelningsförslag

Styrelsen och verkställande direktören föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2009.

Årsstämma

Obducat AB (publ) håller årsstämman den 23 juni 2010. Tid och plats för årsstämman meddelas senare.

Kommande rapporttillfällen, kontakt mm

Årsredovisning 2009 31 mars 2010

Delårsrapport Q1 2010 (januari-mars) 6 maj 2010

Delårsrapport Q2 2010 (januari-juni) 23 juli 2010

Delårsrapport Q3 2010 (januari-september) 22 oktober 2010

Bokslutskommuniké 2010 (januari-december) 11 februari 2011

Tidigare finansiella rapporter kan laddas ned på bolagets hemsida, www.obducat.com, eller beställas i tryckta/utskrivna versioner på info@obducat.com alternativt 040-36 21 00.

Lars Tilly, VD, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 45

Henri Bergstrand, styrelseordförande, 040-36 21 00 eller 0708 - 88 72 45

(För fullständig rapport med tabeller, se bifogad fil)