DELÅRSRAPPORT OBDUCAT AB (PUBL) JANUARI – JUNI 2006

Industriellt genombrott för Obducat

· Periodens omsättning ökade till 20,4 (15,9) MSEK

· Resultat före skatt var –18,5 (-21,8) MSEK samt resultat per aktie före utspädning -0,07 (-0,10) SEK

· Första ordern för Obducats NIL-teknik vid massproduktion

· Avtal med Canon Marketing Japan om marknadsföring av Obducats produkter i Japan

· Samarbetsavtal med Thomson om utveckling av nya optiska mediaformat

· Första ordern för CamScans nya produktplattform Apollo

· Sex nya patent beviljade internationellt fram till rapportens avgivande

Försäljning/Marknad (Samtliga belopp nedan är, om ej annat anges, uttryckta i KSEK)

För första halvåret 2006 redovisade bolaget en omsättning på 20,374 (15,893), vilket främst var ett resultat av ett mycket händelserikt första kvartal med stark orderingång.

Vid rapportperiodens utgång uppgick orderstocken till 7,005 MSEK. Orderingången under andra kvartalet uppgick till 5,402 MSEK.

Bruttomarginalen har påverkats positivt av en produktmix med en under perioden relativt sett hög andel NIL-(nanoimprintlitografi)maskiner. Omsättningen för produkter som är nanoimprintlitografi-relaterade har mer än fördubblats jämfört med samma period under föregående år. Dotterbolaget Obducat Camscan Ltd., vars huvudsakliga inriktning är fokuserad på utveckling och produktion av SEM (svepelektonmikroskop) och andra tillämpningsområden för elektronstråleteknik, lanserade nyligen en ny produktplattform för SEM. I samband med lanseringen erhöll Obducat sin första order på den nya produkten kallad Apollo från Imperial College i London. Den officiella produktlanseringen ägde rum på mässan Microscience i London i juni månad.

Genombrottsordern på en NIL-maskin för industriell massproduktion i början av året har medfört att Obducat har tagit ett stort steg in i den kommersiella tillverkningsfasen nästan ett år tidigare än beräknat. Obducats NIL-teknik används redan för produktion av optiska komponenter.

Från att för två år sedan ha haft 4-5 industriella kundprojekt, har Obducat nu ett 20-tal som ligger på olika stadier i besluts- och upphandlingsprocessen där kunderna har som målsättning att starta industriell massproduktion av olika typer av komponenter. Obducat bedömer att marknadspotentialen och därmed också utvecklingspotentialen för bolaget är oförändrade.

Obducat fortsätter på den inslagna vägen med att skapa långsiktiga kundrelationer vilket har resulterat i två nya samarbeten under den senaste sex månadersperioden. Den senaste ordern från Thomson är ett första steg mot ett samarbetsprogram där fokus ligger på Obducats EBR (elektronstråleskrivare) och NIL-teknik. Samarbetet avser tillverkning av teststampers för användning i utvecklingen av ett nytt optiskt minnesmediaformat.

Det andra samarbetet avser ett avtal med Canon Marketing Japan (Canon MJ), ett dotterbolag till Japans Canon Inc., om att marknadsföra Obducats produkter på den japanska marknaden. Canon MJ är det bolag som sköter marknadsföring och försäljning av Canons samtliga produkter på den Japanska marknaden, både de konsumentinriktade såväl som de industriella. Canon har inom UV-litografi en marknadsledande position i Japan med mer än en 60 procentig marknadsandel. Detta innebär också att Canon MJ har en mycket stark service- och supportfunktion i Japan. Sammantaget skapar detta goda förutsättningar för en stark penetration av den japanska marknaden.

Forskning och utveckling

För Obducat är forskning och utveckling en av grundstenarna. Obducat har därför valt att samarbeta med partners för att vidareutveckla system, processer och produkter inom nanotekniken. Målet med utökat externt samarbete är att Obducat kan driva en mer kostnadseffektiv utveckling, minimera risker och reducera tiden. Det innebär löpande kontakter och samarbeten med forskargrupper på olika universitet och med industriella partners världen över. Alltmer fokuseras detta arbete mot projekt som bedrivs i samarbete med såväl befintliga som potentiella kunder. Särskild vikt har lagts vid processutveckling, mot bakgrund av att just detta moment bedöms kunna bli en avgörande konkurrensfaktor.

Periodens resultat har belastats med totalt 9,564 (9,523) avseende forsknings- och utvecklingskostnader (exklusive FoU-relaterade planenliga avskrivningar). Investeringar i form av balanserade kostnader för utveckling samt patent uppgår till 6,223 (5,034) vilket innebär en ökning med 24 (102) % jämfört med motsvarande period föregående år. De totala FoU-insatserna har ökat med 8 (33) % jämfört med motsvarande period föregående år, vilket speglar en medvetet utökad omfattning avseende Obducats satsningar på forskning och utveckling i nära samarbete med potentiella kunder.

Patent

Under årets sex första månader beviljades Obducat totalt sex patent. Året inleddes med att Obducat fick patent i Europa och Kina för Soft Press™ funktionen vilken utgör en mycket viktig del i Obducats NIL-teknik. Genom sin världsunika funktion ger den klara prestandafördelar och därmed också kostnadseffektivitetsfördelar jämfört med konkurrerande tekniker.

Europeiska Patentverket beviljade patent för en central uppfinning avseende anti-stickteknologi. Teknologin utgör en viktig del i Obducats lösning för massproduktion baserad på NIL. Ytan med anti-sticklager på stampers säkerställer en snabb separationsprocess samtidigt som den skapar en partikelavstötande yta på stampen. Detta utgör en nyckelfunktion vilken möjliggör det högkvalitativa resultat som Obducats massproduktionslösning erbjuder.

USA:s patentverk utfärdade totalt tre patent under våren varav ett avsåg patent för Obducats stamptillverkning. Det andra patentet fokuserar på moment inom nanoimprintlitografi (NIL), s.k. flerlagersresist, vilket resulterar i en produktionsprocess som ger en större toleransnivå vid produktion av små strukturer. Processen förstärker den övergripande konkurrensfördel NIL erbjuder i förhållande till alternativa tekniker. Det tredje avsåg Obducats världsunika Soft Press™ funktion, vilken utgör en mycket viktig del i Obducats NIL-teknik.

Efter rapportperiodens utgång har det Japanska patentverket meddelat att de kommer att bevilja patent för en uppfinning kallad parallellisering. Parallelliseringstekniken främjar ett högkvalitativt resultat från NIL-processen där mönster överförs från en stamper till ett substrat. Funktionen möjliggör ett jämt tryck över stora ytor, som leder till ett bättre imprintresultat, vilket ur ett tillverkningsperspektiv i sin tur leder till högre kostnadseffektivitet.

Obducats patentportfölj omfattar totalt 163 pågående patentärenden vilka avser totalt 43 uppfinningar. Vid rapportperiodens utgång förelåg 58 godkända patent avseende 30 uppfinningar.

Omsättning och resultat

Koncernens intäkter under årets två första kvartal uppgick till 20,374 (15,893) och genererade ett bruttoresultat på 12,494 (6,594), motsvarande 61 (41) % bruttomarginal.

Rörelseresultatet för perioden uppgick till –16,102 (–19,423) och är belastat med planenliga avskrivningar uppgående till 7,420 (6,604).

Andra kvartalets resultat efter skatt var – 10,991 (–13,741).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till –14,265 (–10,580).

Periodens nettoinvesteringar uppgick till 17,093 (7,880) varav 36 procent (79 procent) avsåg immateriella anläggningstillgångar i form av balanserade utvecklingsutgifter för utvecklingsarbeten jämte patent.

Administrationskostnaderna uppgår för perioden till 8,122 (6,760) i vilka valutakursförlust ingår om 265 jämfört med föregående års valutakursvinst om 579.

Finansiering och likviditet

Vid periodens utgång uppgick eget kapital till 34,530 mot 52,249 vid årets början.

Under rapportperioden har dels registrerats de aktier som utgivits under andra kvartalet 2006, dels registrerats de aktier som personalen tecknat i enlighet med personaloptionsprogrammet 2003/2006. Detta som en följd av påkallad konvertering av förlagslån 04/07 samt, slutligen, nyteckning av aktier som begärts med stöd av optionsrätter under samma perioder. Härvidlag har totalt 1,592,388 nya B-aktier utgivits.

Befintlig likviditet vid rapportperiodens utgång uppgick till 25,270 mot 48,485 vid årets början. Soliditeten uppgick per den 30 juni till 29 % mot 43 % vid årets början.

Vid utgången av rapportperioden har, dels påkallad konvertering respektive nyteckning av aktier med stöd av optionsrätter föranlett utgivning av ytterligare 985,498 stycken nya B-aktier, dels har nyteckning av aktier med stöd av optionsrätter avseende teckningsoptioner utställda till United Brokers i Stockholm AB föranlett ytterligare utgivning av 25,000,000 stycken nya B-aktier, vilka registrerats efter rapportperiodens utgång.

Vid ordinarie årsstämma den 21 juni 2006 beslutades enhälligt att ge styrelsen bemyndigande att under tiden fram till årsstämman 2007 kunna emittera maximalt 80 miljoner nya B-aktier.

Investeringar

Koncernens nettoinvesteringar uppgick till 17,093 (7,880) varav 10,502 utgör ett kortsiktigt förvärv av fastighet i vilken Obducat CamScan Ltd bedriver sin verksamhet. Koncernens nettoinvesteringar utöver fastighetsförvärvet uppgår till 6,591 av vilka 94 % (79 %) avser investeringar i immateriella tillgångar i form av balanserade utvecklingsutgifter för utvecklingsarbeten – balanserade i enlighet med IAS 38 (International Accounting Standards) – samt patent.

Organisation

Vid periodens utgång hade koncernen totalt 45 (47) anställda varav 5 (6) kvinnor.

Externa faktorer

Bolaget bedömer att verksamheten alltjämt är relativt okänslig för valuta- och räntefluktuationer. Prisbilden för vissa NIL-relaterade produkter har under perioden visat tecken på press nedåt inom marknadssegmentet akademi/institut.

Moderbolaget

Moderbolaget har under perioden inte genererat någon koncernextern omsättning. Resultatet före skatt uppgick till –12,257 (–11,581). Moderbolagets nettoinvesteringar uppgick till 1,803 (822) och omfattade i allt väsentligt patent samt utvecklingskostnader, vilka balanserats i enlighet med IAS 38.

Redovisningsprinciper

Från och med den 1 januari 2005 tillämpar Obducat i koncernredovisningen de redovisningsprinciper som gäller enligt International Financial Reporting Standards (IFRS). Övergången till IFRS innebar att goodwill avskrivningar upphörde och detta var den enda påverkan av eget kapital.

Denna rapport är avlämnad i enlighet med IAS 34, Delårsrapportering. Redovisningsprinciperna är i överensstämmelse med avlämnad årsredovisning 2005. Beträffande segmentsredovisning – vilken regleras av IAS 14 – har bolaget, såsom tidigare kommunicerats, definierat att Obducats verksamhet skall anses omfatta en enda rörelsegren, nämligen systemlösningar för framställning av avancerade mikro- och nanostrukturer. Således lämnar bolaget i denna rapport ingen ytterligare information relaterad till IAS 14, utan hänvisning görs till resultat- och balansräkningar för det primära segmentet.

Obducats aktie samt ägarförhållanden

Antalet aktieägare uppgick per 2006-06-30 till 16,137 st. Antalet aktier uppgick samtidigt till sammanlagt 265,994,637 st. Härav utgör 5,370,288 st A-aktier (med vardera tio röster), medan resterande del är B-aktier (med vardera en röst). Per 2006-06-30 har enligt ovan påkallats – men då ännu ej registrerats – konvertering respektive nyteckning med stöd av optionsrätter motsvarande sammanlagt 25,985,498 st tillkommande B-aktier. Av dessa ingår 985,498 st i nedanstående sammanställning. Under perioden omsattes totalt c:a 253,9 miljoner B-aktier, vilket motsvarar ett genomsnitt per handelsdag på drygt 2,08 miljoner aktier.

All personal valde att utnyttja sin teckningsrätt från det optionsprogram som riktades till personalen år 2003.

(För fullständig rapport se bifogad fil)