DELÅRSRAPPORT OBDUCAT AB (PUBL) JANUARI – MARS 2010

Minst 78% av konvertibellånet konverterat

Första kvartalet

• Periodens omsättning uppgick till 12,8 (15,4) MSEK

• Periodens resultat före skatt uppgick till –12,6 (–11,7) MSEK och periodens resultat per aktie före utspädning uppgick till –0,02 (–0,03) SEK

• Bruttomarginalen uppgick till 53% (46%)

• Periodens kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till –15,8 (–15,9) MSEK

• Orderingången uppgick till 12,5 (3,9) MSEK vilket ger en total orderstock vid periodens utgång på 16,9 (51,0) MSEK

(För fullständig rapport inklusive tabeller se bifogad fil)

(Samtliga belopp nedan är, om ej annat anges, uttryckta i kSEK)

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Vid extrastämma i Obducat AB (publ) den 7 april 2010 beslöts enhälligt, i enlighet med styrelsens förslag, om ändring av villkoren för bolagets konvertibler 2008/2011:A och B, innebärande att för konvertering som påkallas under tiden från och med den 19 april 2010 till och med den 30 april 2010 skall konverteringskursen vara 0,27 kronor. Sådan konvertering skall verkställas snarast. Bolagsstämman beslöt vidare att, i enlighet med styrelsens förslag, om ändring av villkoren för bolagets teckningsoptioner 2009/2011: A och B samt 2009/2012: A och B, innebärande att bestämmelser införs om omräkning av teckningskursen och det antal aktier som varje teckningsoption ger rätt att teckna, i syfte att kompensera teckningsoptionsinnehavarna för den konvertering till lägre konverteringskurs som blir följden av ändringen i konverteringsvillkoren. Omräkningen av teckningsoptionsvillkoren kommer att ske så snart konverteringsutfallet under perioden från och med den 19 april 2010 till och med den 30 april 2010 har sammanräknats. Preliminära resultatet av det tidsbegränsade konverteringserbjudandet visar att det totala konvertibellånet har konverterats till minst 78%. Slutlig information om utfallet av det tidsbegränsade konverteringserbjudandet kommer att lämnas i ett separat pressmeddelande.

I början av april fick Obducat en order på ett Eitre®6 nanoimprintlitografisystem från Centre National de la Recherche Scientific (CNRS) i Grenoble. Eitre® systemet kommer att installeras vid Plateforme Technologique Amont (PTA) renrummet inne på MINATEC campus, vilket är Europas största innovationscenter för mikro och nanoteknik. Obducats flexibla och lättanvända maskin ska användas tillsammans med övrig teknisk utrustning hos PTA för spjutspetsforskning inom nanoelektronik, magnetism, spintronik och fotonik vid MINATEC.

Försäljning/Marknad – första kvartalet

Orderingången för första kvartalet var 12,5 (3,9) MSEK vilket ger en total orderstock vid rapportperiodens utgång på 16,9 (51,0) MSEK.

Vi börjar se en återhämtning i orderingången men för första kvartalet ligger orderingången fortsatt lägre än förväntat, vilket till största del är relaterat till SEM-marknaden. LED-marknaden fortsätter att förstärkas vilket medför att Obducat nu är involverat i flera kundprojekt med företag som tillhandahåller allt från mönstrade substrat till elektronikföretag som avser att säkra den egna komponentförsörjningen till sina konsumentprodukter.

Obducat erhöll Unilites formella godkännande (Site Acceptance Test) av den helautomatiska Sindre 400® maskin som leverades under 2009. UniLite är en av världens ledande LED tillverkare och Sindre 400 maskinen är en viktig förutsättning för Unilites ökande produktionsvolym.

Displaymarknaden är ett annat applikationsområde som utvecklas positivt och där Obducat har fördjupat samarbete med flera stora kunder. När det gäller R&D system har Obducat säkrat order under perioden från Hamamatsu Photonics och även fått order på Eitre system både från Kina och från Frankrike som beskrivs ovan.

Som meddelats tidigare har den tekniska kravspecifikationen förändrats avseende ordern på ett Sindre HDD

HVM system. Diskussioner pågår nu med kunden om exakt vilka moduler som ordern ska innehålla för att på mest flexibla sätt adressera kundens olika behov inom flera applikationsområden där Bit Patterned Media (BPM) är ett. Behovet av BPM system för produktion ligger dock senare än DTR som HDD industrin hittills har varit inriktad på. Ordern är därför senarelagd och tillsvidare borttagen ur orderstocken.

Intäkter och resultat – första kvartalet

Koncernens intäkter under perioden uppgick till 12.848 (15.427). Koncernen genererade ett bruttoresultat om 6.837 (7.106) vilket motsvarade 53 % (46 %) bruttomarginal.

Rörelseresultatet för perioden uppgick till -10.911 (–10.206), vilket belastats med avskrivningar enligt plan uppgående till –2.748 (–2.465). Periodens resultat efter skatt var –12.571 (–11.709), där avvikelsen mot samma period föregående år främst står att finna i en lägre bruttovinst samt något högre rörelsekostnader.

Finansiering och likviditet – första kvartalet

Vid periodens utgång uppgick eget kapital till 55.044 att jämföra med 68.722 vid årets början. Soliditeten uppgick per den 31 mars till 37 %, jämfört med 42 % vid årets början. Räntebärande skulder består huvudsakligen av ett konvertibelt förlagslån, fastighetskrediter och leasingrelaterade skulder.

Befintlig likviditet, inklusive kortfristiga placeringar av överskottslikviditet i ett räntebaserat penningmarknadsinstrument, uppgick vid rapportperiodens utgång till 33.449 att jämföra med 51.816 vid årets början. Likviditetsmässigt har första kvartalet belastats dels med periodens resultat dels med fortsatta investeringar i utvecklingsprojekt vilka främst är relaterat till HVM maskiner.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till –8.294 (–10.513). Det totala kassaflödet efter investeringsverksamheten för perioden var –15.800 (–15.857).

Obducats likviditetsutveckling beror främst på i vilken takt och omfattning inneliggande offertstock omsätts till order. Om det skulle uppstå ett likviditetsbehov för bolaget kommer styrelsen och företagsledningen återkomma med sådan information till bolagets aktieägare.

Investeringar – första kvartalet

Koncernens totala nettoinvesteringar uppgick till 7.506 (5.344). Investeringarna består i huvudsak av immateriella tillgångar i form av balanserade utvecklingsutgifter för utvecklingsarbeten samt patent, balanserade i enlighet med IAS 38 (International Accounting Standards).

Forskning och utveckling – första kvartalet

Periodens resultat har belastats med totalt 8.067 (8.289) avseende forsknings- och utvecklingskostnader (exklusive FoU-relaterade avskrivningar enligt plan). Investeringar i form av balanserade utgifter för utveckling samt patent uppgår till 7.224 (5.116).

De totala forsknings- och utvecklingsinsatserna har under första kvartalet ökat jämfört mot samma period föregående år vilket är knutet till fortsatta investeringar i utvecklingsprojekt relaterat till HVM maskiner.

Patent

Det är av stor betydelse för Obducats verksamhet att ha ett bra patentskydd. Patenten har till uppgift att skapa skydd för rätten till vår egen utvecklade teknologi, vilken utgör en viktig del i basen för genererandet av framtida intäkter. Patenten ger också trygghet för våra kunder att man kan sälja sina produkter vidare utan risk för att man gör patentintrång på någon annans teknikområde och därmed äventyrar sin försäljning.

Ett starkt IPR skydd blir allt viktigare när fler spelare nu ger sig in på NIL marknaden.

Obducats totala patentportfölj omfattar, vid avlämnandet av rapporten, totalt 275 pågående patentärenden vilka avser totalt 50 uppfinningar. Antalet beviljade patent uppgår till 159.

Transaktioner med närstående

Det har inte förekommit några transaktioner med närstående under första kvartalet 2010.

Organisation

Vid periodens utgång hade koncernen totalt 66 (72) heltidsanställda varav 11 (9) kvinnor. Bolaget arbetar kontinuerligt med att anpassa organisationen till de rådande marknadsförutsättningar.

Externa faktorer

Bolaget bedömer att verksamheten alltjämt är relativt okänslig för valutafluktuationer då det i alla situationer som det är möjligt görs valutasäkring av utestående flöden.