EMISSIONSBESLUT PÅ OBDUCATS EXTRA BOLAGSSTÄMMA

Vid extra bolagsstämma i Obducat AB (publ) 2004-02-09 beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, att genomföra en emission av ett konvertibelt förlagslån med avskiljbara optionsrätter.

Emissionen riktas dels till befintliga aktieägare, dels till innehavare av det befintliga konvertibla förlagslånet 2001/2004. Befintliga aktieägare erbjuds att teckna en konvertibel för varje fyrtal aktier till nominellt belopp 1 kr. Innehavare av det befintliga förlagslånet erbjuds att genom kvittning av sistnämnda delta i emissionen av det nya lånet.

Med varje konvertibel medföljer en avskiljbar optionsrätt – två sådana optionsrätter medger teckning av en nya aktie.

Konverteringskurs, tillika kurs för nyteckning med stöd av optionsrätter, kommer att fastställas inom ett spann 50-120 % av genomsnittlig aktiekurs på NGM för Obducats B-aktie under en mätperiod omfattande 10-17 februari.

Det konvertibla förlagslånet löper under perioden 1 april 2004 – 31 mars 2007 och ger en nominell ränta om 5,00 % p.a. Konvertering respektive nyteckning via optionsnyttjande verkställs vid slutet av varje kalenderkvartal under löptiden.

Emissionens avstämningsdag är 3 mars 2004 och teckningstiden löper mellan 12 och 26 mars 2004.

Maximal emissionsvolym avseende befintliga aktieägare uppgår till c:a 50,4 MSEK samt beträffande innehavare av det befintliga förlagslånet till c:a 17,7 MSEK.

Som tidigare meddelats har Hauck & Aufhäuser Investment Gesellschaft S.A. utfärdat en emissionsgaranti på 6 MSEK, varutöver ett antal andra större ägare respektive konvertibelinnehavare lämnat avsiktförklaringar om emissionsdeltagande.

Johan Boman, Finanschef Obducat AB, 0703 – 27 37 30

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion av avancerade mikro- och nanostrukturer.

Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna.

Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik.

Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

Läs mer på www.obducat.com