• Obducat/

GYNNSAM ORDERINGÅNG FÖR OBDUCAT - EN AV DESSA ORDERS AVSER ETT SINDRETM PRODUKTIONSSYSTEM

(NGM: OBDU B)

Obducat har fått två orders avseende NIL-system från fjärran östern. Den ena ordern avser det nyligen lanserade SindreTM 60 systemet. Kunden är en, inom sin industri, världsledande aktör. Kunden kommer att använda det beställda SindreTM 60 systemet för kommersiell produktion. Den andra ordern avser ett EitreTM 6 system till ett välrenommerat nationellt FoU institut. Det totala ordervärdet för dessa NIL-system uppgår till ca 9 MSEK.

I försäljningsavtalet avseende SindreTM 60 ingår också tecknandet av ett licensavtal avseende den patenterade teknologin som Obducats NIL-teknik bygger på. Kunden som nu beställt SindreTM 60 systemet har option på ytterligare ett system vilket utgör ett potentiellt ordervärde om ca 7 MSEK.

I det helägda dotterbolaget Obducat CamScan Ltd. har tre nya order tagits avseende högteknologiska SEM (Svepelektronmikroskop). Totalt uppgår ordervärdet till ca 7 MSEK. En order är föremål för exportgodkännande från engelska myndigheter.

”Vi är naturligtvis mycket glada över dessa kommersiellt mycket viktiga steg. I och med ordern avseende ett SindreTM system finns det nu två, inom sin industri ledande aktörer, som använder vår tekniken för produktion av kommersiella produkter. Expansionen av produktionskapaciteten gör det möjligt för kunden att säkerställa leveranser till ett större antal slutkunder samt även att realisera volymtillväxt av komponenterna genom implementering av dem in i nya applikationer. Vi ser också mycket positivt på utvecklingen i vårt dotterbolag Obducat CamScan där de nu sålda produkterna verkligen utgör ”high-end” produkter,” kommenterar Patrik Lundström, CEO, Obducat AB.

Patrik Lundström, VD: 040-36 21 00 eller 0703-27 37 38

Henri Bergsstrand, styrelseordförande: 040-36 21 00 eller 0708-88 72 45

Om Obducat AB

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion och replikering av avancerade mikro- och nanostrukturer. Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

För mer information se www.obducat.com