NY MARKNADSPLATS FÖR OBDUCAT

(NGM:OBDU B)

Som tidigare meddelats inledde styrelsen för Obducat - med anledning av Finansinspektionens beslut att återkalla Nordic Growth Market NGM:s börstillstånd - genast en utvärdering av vid vilken marknadsplats Obducats B-aktier fortsättningsvis bör handlas.

Styrelsen har nu beslutat att initiera processen för att åstadkomma notering av bolagets B-aktier på First North, som drivs av NASDAQ OMX. Noteringen avses ske i First Norths nya, särskilda segment för bolag med uttalad avsikt att i närtid noteras på OMX Nordiska Börs Stockholm. I samband med noteringen på First North avses processen initieras för att, inom en tolvmånadersperiod, åstadkomma upptagande till handel av bolagets B-aktier på OMX Nordiska Börs Stockholm.

Även under övergångsperioden på First North kommer Obducat att fortsätta redovisa enligt IFRS och lämna information till marknaden som om Obducat alltjämt vore noterat på en reglerad marknad (inklusive att även fortsättningsvis lämna kvartalsvisa delårsrapporter). Därigenom kommer Obducat att uppfylla de kriterier som Finansinspektionen uppställt för att tillåta att aktierna - även under övergångsperioden på handelsplattformen First North - likställs med aktier som är eller avses bli upptagna till handel på en reglerad marknad enligt lagen om investeringsfonder. Avsikten är dessutom att, parallellt med noteringen på First North, upprätthålla handeln i Obducats aktier på den reglerade marknaden NGM Equity så länge omständigheterna medger, i syfte att minimera den tid under vilken Obducat inte är noterat på en reglerad marknad.

Obducats B-konvertibler avses även fortsättningsvis noteras på samma marknadsplats som B-aktierna.

Obducats styrelseordförande Henri Bergstrand kommenterar:

”Obducats inriktning efter Finansinspektionens beslut att dra in NGM:s tillstånd är notering på OMX Nordiska Börs Stockholm, Small Cap, via en övergångsperiod om högst tolv månader på First North, samt fortsatt handel på NGM Equity så länge det är möjligt och till gagn för våra ägare. På så sätt säkerställer vi oavbruten handel i Obducat-aktien och, så långt det är möjligt, att aktien i praktiken behåller sin börsstatus även under övergångsperioden. Härigenom minimerar vi konsekvenserna för de aktieägare som är beroende av att Obducat-aktien är upptagen till handel på en reglerad marknad.”

Styrelsen avvaktar den fortsatta händelseutvecklingen vid NGM innan styrelsen återkommer till frågan om eventuellt framställande av skadeståndsanspråk mot NGM med anledning av de omständigheter som föranlett Finansinspektionens återkallelse av NGM:s tillstånd.

För det fall någon möjlighet skulle yppas att - på ett sätt som bedöms kunna ligga i bolagets, aktieägarnas och konvertibelinnehavarnas bästa intresse - även framledes kunna permanent upprätthålla handel i Obducats värdepapper i NGM:s regi, kommer styrelsen att ta ställning även till det alternativet och överväga att förändra det beslut som nu fattats.

Obducat är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 oktober 2008, klockan 08.40.

Patrik Lundström, VD: 040-36 21 00 eller 0703-27 37 38

Henri Bergstrand, styrelseordförande: 040-36 21 00 eller 0708-88 72 45