OBDUCAT FÅR CENTRALT NIL-PATENT BEVILJAT I USA

Patentmyndigheten i USA har meddelat Obducat att man kommer att utfärda ett patent som avser Obducats unika Soft PressTM teknik som utgör en viktig del av Obducats NIL-teknologi (Nano Imprint Lithography). Denna teknik ger prestandafördelar jämfört med konkurrerande tekniker som hard-press baserad NIL. En av de stora fördelarna med Soft PressTM tekniken vid replikering av strukturer i massproduktion är den höga kostnadseffektivitet som kan uppnås.

Patentet avser en uppfinning som möjliggör ett jämt tryck över stora ytor när strukturer skapas med hjälp av Obducats NIL-teknologi. Soft PressTM funktionen gör det möjligt för kunden att producera strukturer i mycket tunna polymerlager. I konkurrerande tekniker innebär detta ett flertal extra processteg, som i sin tur ökar kassationsnivån och därmed kostnadsnivån. Det är också möjligt att producera strukturer med mycket hög densitet utan att förlora kontrollen över dimensionerna. Soft PressTM funktionen ger också hög repeterbarhet av imprintresultatet, vilket är mycket viktigt vid industriell tillverkning.

"Under 2006 har vi på viktiga marknader fått patentskydd avseende det centrala i den HVM-lösning (High Volume Manufacturing) som vi erbjuder marknaden. Det står klart att det beslut vi fattade för cirka ett år sedan om att kräva en snabbare handläggningstid hos de olika patentmyndigheterna nu ger resultat. Bara i år har vi fått åtta nya patent beviljade. Positioneringen av vårt erbjudande till marknaden och vår teknologiska status förstärks därmed ytterligare vilket är en viktigt del i den fortsatta kommersialiseringen", säger Obducats VD Patrik Lundström.

Patrik Lundström, VD, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 38

Henri Bergstrand, styrelseordförande, 040-36 21 00 eller 0708 - 88 72 45