• Obducat/

OBDUCAT HAR SIGNERAT AVTAL VÄRT 66 MSEK AVSEENDE MASSPRODUKTION AV HÅRDDISKSUBSTRAT

(NGM:OBDU B)

OBDUCAT, världsledande leverantör av litografilösningar baserade på Nano Imprint Litografi och Elektronstrålelitografi, kan meddela att ett avtal tecknats med en av de ledande globala tillverkarna av hårddisksubstrat avseende SINDRE HDD (Hard Disk Drive) massproduktionssystem.

Avtalet innebär starten för ett samarbete som ska leda fram till leverans av ett kundanpassat produktionsfärdigt SINDRE HDD system. Därmed, som ett resultat av att avtalet signerats, kommer en inköpsorder att utfärdas senast vid utgången av april avseende det första SINDRE HDD systemet. Ordervärdet för slutkunden uppgår till 36 MSEK.

Avtalet innehåller också en option för slutkunden att köpa ytterligare ett SINDRE HDD system såväl som ett EBR system till ett preliminärt slutkundsvärde om ytterligare 30 MSEK totalt.

”Detta är ett mycket stort genombrott för Obducat. Vi har dedikerat en stor mängd resurser genom åren till applikationsområdet hårddiskar. Detta avtal innebär att vi nu går in ett nära samarbete med en av de absolut ledande aktörerna i hårddiskindustrin. Den underliggande potentialen i detta avtal är av betydande omfattning. Den globala marknadspotentialen inom hårddiskindustrin överstiger 300 SINDRE HDD system under de kommande fem åren,” kommenterar Patrik Lundström, CEO, Obducat AB.

Leverans av det första Sindre HDD systemet är planerat till första halvåret 2009.

”I och med detta avtal kan vi nu konstatera att vi tagit ett stort steg framåt i vår strategi att leverera NIL teknologi till tre av våra fokuserade applikationsområden nämligen hårddiskar, LED och displayer,” kommenterar Henri Bergstrand, Styrelseordförande, Obducat AB.

Slutkunden har i avtal begärt att deras namn ej lämnas ut av konkurrensskäl. Vidare har innehållet i denna pressrelease varit föremål för godkännande.

Obducat kommer senast under morgondagen att inge ett tilläggsprospekt till Finansinspektionen med anledning av den pågående konvertibelemissionen och den väsentliga information som tillkommer genom detta pressmeddelande.

Obducat är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 april 2008, klockan 09.25.

För mer information, var god kontakta:

Patrik Lundström, VD: 040-36 21 00 eller 0703-27 37 38

Henri Bergstrand, Styrelseordförande: 040-36 21 00 eller 0708-88 72 45

Om Obducat AB

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion och replikering av avancerade mikro- och nanostrukturer. Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan. Läs mer på www.obducat.com