OBDUCAT OCH CANON MJ TAR HEM DE FÖRSTA GEMENSAMMA NIL-AFFÄRERNA I JAPAN

Obducat, ledande leverantör av litografilösningar baserade på NanoImprintLitografi och Elektronstrålelitografi, har mottagit två order på NIL-system från Canon Marketing Japan (CMJ).

Den ena avser ett halvautomatiskt Sindre produktionssystem som ska användas för produktion av LED-komponenter och den andra avser ett utvecklingssystem inom display-området. Systemen avses att levereras under andra till tredje kvartalet i år.

Det totala ordervärdet på systemen till slutkund uppgår till c:a 10 miljoner kronor.

Slutkunderna är båda stora internationella koncerner med huvudkontor i Japan – av konkurrensskäl kan dessa inte namnges.

I Sindre-affären finns även överenskomna priser för förbrukningsmaterial. Försäljning av dessa material beräknas generera en ytterligare omsättning hos slutkund på mer än 10 miljoner kronor över en 3-5 års period. Utvecklingsarbetet på systemet för display förväntas leda till produkter för marknadstester redan i år och massproduktion under 2009.

Obducats VD Patrik Lundström kommenterar;

”Det är mycket positivt att vi nu både befäster vår position som ledande leverantör inom NIL-baserad LED produktion samt att vi nu får ett starkt fotfäste inom display-området. Båda applikationerna ligger inom Obducats fokusområden. Beträffande display-applikationen är detta det första industriella steget mot imprintlösningar för större ytor, inom vilket det finns en väsentlig marknadspotential. Dessa beställningar är de första frukterna av ett års intensivt samarbete mellan Obducat och Canon MJ. De båda affärerna blir nu ytterst viktiga referenser för vidare aktiviteter i Japan.”

Obducat kommer senast under morgondagen att inge ett tilläggsprospekt till Finansinspektionen med anledning av den pågående konvertibelemissionen och den väsentliga information som tillkommer genom detta pressmeddelande samt pressmeddelandet daterat 4 april 2008 avseende ordern från DSI i Singapore.

Obducat är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 april 2008, klockan 15.10.

För mer information, var god kontakta:

Patrik Lundström, VD: 040-36 21 00 eller 0703-27 37 38

Henri Bergstrand, styrelseordförande: 040-36 21 00 eller 0708-88 72 45

Om Obducat AB

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion och replikering av avancerade mikro- och nanostrukturer. Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan. Läs mer på www.obducat.com