OBDUCAT SKAFFAR FINANSIERINGSFACILITET OM 30 MILJONER KRONOR

(NGM:OBDU B)

Obducat har ingått ett finansieringsavtal med YA Global Master SPV Ltd (Yorkville) enligt vilket Obducat vid flera tillfällen under en 48-månadersperiod får emittera nya B-aktier till Yorkville intill ett sammanlagt belopp om högst 30 miljoner kronor.

”Vår möjlighet att välja om, och när, vi vill få tillgång till finansiering inom ramen för faciliteten ger oss viktig flexibilitet framöver. Finansieringsavtalet ger Obducat ytterligare värdefulla finansiella resurser för att genomföra kommersialiseringen av vår produktportfölj”, säger Patrik Lundström, Obducats verkställande direktör.

Obducat har enligt avtalet rätt men inte skyldighet att vid flera tillfällen under 48 månader från avtalets undertecknande emittera nya B-aktier till Yorkville intill ett sammanlagt belopp om högst 30 miljoner kronor. Teckningskursen för de nyemitterade aktierna ska fastställas till 95 procent av den lägsta dagliga volymvägda genomsnittskursen för Obducats B-aktie under fem handelsdagar efter det att Obducat meddelar Yorkville att en nyemission enligt avtalet avses genomföras. Obducat har därtill möjlighet att vid varje emissionstillfälle bestämma ett lägstapris under vilket bolaget inte behöver ge ut några aktier. Varje enskild nyemission som görs enligt avtalet får omfatta en teckningslikvid om högst 400.000 kronor. Yorkville är bara skyldigt att teckna så många aktier att Yorkvilles innehav inte överstiger 4,99 procent av totalantalet aktier i Obducat. Enligt avtalet lämnar Obducat vissa sedvanliga garantier och gör vissa sedvanliga åtaganden gentemot Yorkville.

Som ersättning för Yorkvilles åtaganden enligt avtalet ska Yorkville erhålla ett arvode om 1,5 procent av facilitetens rambelopp om 30 miljoner kronor. Därutöver ska Obducat ersätta Yorkville för vissa legala kostnader.

Avtalet är villkorat av att bolagsstämman godkänner avtalet och beslutar om ett första bemyndigande för att kunna besluta om emission av aktier inom ramen för avtalet. Kallelse till en extra bolagsstämma den 3 januari 2011 för beslut om godkännande av avtalet införs inom kort i Post- och Inrikes Tidningar och Dagens Industri samt offentliggörs genom pressmeddelande idag.

Som tidigare aviserats genomför Obducat också en emission av konvertibler med företrädesrätt för bolagets aktieägare och teckningsoptionsinnehavare. För mer information därom, se Obducats pressmeddelande den 30 november 2010.

Om YA Global/Yorkville

För mer information om Yorkville, besök gärna www.yorkvilleadvisors.com eller kontakta oss på +1 201 985 8300. Yorkville har kontor i Jersey City, New Jersey; Jupiter, Florida; Denver, Colorado; London och Hong Kong samt joint venture avtal i Milano, Italien.

Obducat är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 december 2010, klockan 08:45.

För mer information, var god kontakta:

Patrik Lundström, VD: 040-36 21 00 eller 0703-27 37 38

Henri Bergstrand, styrelseordförande: 040-36 21 00 eller 0708-88 72 45

Om Obducat AB

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion och replikering av avancerade mikro- och nanostrukturer. Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan. Läs mer på www.obducat.com