OBDUCAT TAR HEM MASSPRODUKTIONSORDER VÄRD 22.5 MILJONER KRONOR

(NGM: OBDU B)

OBDUCAT, ledande tillverkare av litografilösningar baserade på nanomprintlitografi och elektronstrålelitografi, har tagit hem en order från Luxtaltek Corporation värd 22.5 miljoner kronor. Ordern gäller ett Sindre® 400 system samt ett Sindre® 60 system för massproduktion av fotoniska kristaller i lysdioder. Ett avtal har också tecknats gällande förbrukningsmaterial som används i NIL-systemen, som utöver ovanstående har ett potentiellt värde av upp till 80 miljoner kronor under de kommande tre till fem åren.

Ordern gäller ett Sindre® 60 system som skall levereras i september 2008 samt ett Sindre® 400 system för leverans i slutet av det första kvartalet 2009. Helautomatiska Sindre® 400 kommer att ha en produktionskapacitet på 30 substrat per timme för substratstorlekar mellan 2” och 4”.

Taiwanbaserade Luxtaltek Corporation, världsledande tillverkare av högintensiva lysdiodsubstrat, fotoniska kristallchips för lysdioder och lysdiodmoduler, grundades av två ledande lysdiodföretag i Taiwan: Taiwan Oasis Technology Corporation och Uni-light Touchtek Corporation. Med sin välutvecklade och toppmoderna produktionsteknik kommer Luxtaltek att under det fjärde kvartalet 2008 förse marknaden med högeffektiva och tillförlitliga GaN LED-substrat och chips.

“Obducat har en erkänt överlägsen imprint-prestanda jämfört med konkurrenterna. Baserat på imprint-prestandan och kostnadseffektiviteten hos IPS® och STU® teknologierna, väljer vi Obducat till vår prioriterade leverantör när det gäller LED-applikationer. Vi är också mycket nöjda med utfästelsen från Obducat att man till fullo stödjer Luxtalteks planer för expansion av produktionen under de kommande två åren, vilket innebär ytterligare fem Sindre® 400 system samt ett flertal Sindre® 60 system”, säger Dr. Sean Lin, CEO, Luxtaltek.

“I och med den här ordern har Obducat definitivt tagit den globala ledningen som den prioriterade leverantören av massproduktionslösningar baserade på NIL. Det är mycket glädjande att vi har slutit detta avtal med Luxtaltek. Med en stark IP-portfölj inom optoelektronik och en aggressiv marknadsstrategi förväntar vi oss en snabb tillväxt hos Luxtaltek och följaktligen ytterligare order på massproduktionsutrustningar. Detta är en synnerligen intressant marknad med potential för NIL-utrustningar i storleksordningen 100 miljoner euro under de kommande fem åren, och vi står väl positionerade att ta hem en stor del av denna”, säger Patrik Lundström, CEO, Obducat AB.

Obducat är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 augusti 2008, klockan 08.20.

Patrik Lundström, VD: 040-36 21 00 eller 0703-27 37 38

Henri Bergstrand, Styrelseordförande: 040-36 21 00 eller 0708-88 72 45

About LuxtalTek Corporation

Luxtaltek was founded in 2008 by a team specializing in III-V semiconductor materials and nano fabrication. The President Dr. Sean Lin who is also an expert in the field of photonic crystals is leading the team to work on the commercialization of photonic crystal LED. In April 2008, the company acquired all of the Photonic Crystal IPs from Mesophotonics Ltd., UK to deploy the PhC applications into various optoelectronics fields. Luxtaltek will provide wafer PhC patterning service and customized PhC LED chips and modules as its business debut. Currently, the company secures more than US$10M in funding and will begin production of PhC LED wafers in Q4 2008. As planned, the company will set up 8 production lines with the capacity to process 200,000 PhC wafers/month by the end of 2010.

Om Obducat AB