• Obducat/

SLUTLIGT UTFALL AV OBDUCATS EMISSION AV KONVERTIBLA FÖRLAGSLÅN – HANDEL I KONVERTIBLER SAMT OPTIONSRÄTTER INLEDS 29 APRIL

Det slutliga utfallet av Obducats emission av konvertibla förlagslån 2004/2007 blev följande:

· I den kontanta företrädesdelen noterades, inklusive subsidiärt intresse, en överteckning på drygt 32 %.

· I kvittningsdelen (riktad till innehavare av förlagslånet 2001/2004) blev teckningsgraden 69 %.

Obducat har därmed tillförts 50,4 MSEK kontant före emissionskostnader, samtidigt som återbetalningen av det gamla förlagslånet (vilket förfaller i maj 2004) reducerades med över 12 MSEK ned till drygt 5 MSEK.

Emissionen har registrerats av PRV och efter det att nu pågående VPC-hantering avslutats, där varje BTU kommer att delas upp i en konvertibel respektive en optionsrätt, kommer handel i sistnämnda två instrument att påbörjas på NGM med första handelsdag 29 april 2004.

Den nya konvertibeln kommer att handlas under benämningen ”KV3B” i handelsposter om 500 SEK.

Optionsrätterna kommer att benämnas ”TO3B” och handlas i börsposter om 500 st.

Malmö 2004-04-22

Styrelsen i Obducat AB (publ)

Peter Jonsson

För ytterligare information kontakta:

Patrik Lundström, VD, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 38

Johan Boman, Finanschef, 040 – 36 21 00 eller 0703 – 27 37 30

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion av avancerade mikro- och nanostrukturer.Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

Läs mer på www.obducat.com