STMICROELECTRONICS VÄLJER OBDUCAT’S NIL TEKNOLOGI

Obducat har fått en order från STMicroelectronics på ett NIL-system för användning i utvecklingssyfte inom företagets enhet FTM / Advanced R&D – Post Silicon Technology (PST). Obducat har också producerat stampers som nu används i detta utvärderingsprojekt.

Sedan 2006 samarbetar enheten FTM / Advanced R&D – Post Silicon Technology (PST) hos STMicroelectronics, under ledning av Dr. Gianguido Rizzotto, med Obducat i utvärderingen av NIL-tekniken som en möjlig skalbar litografimetod för biobaserade-och hybridelektronikkomponenter med strukturer i storleksordningen 50nm.

Som Dr. Luigi Occhipinti, Programs Manager och chef för All-Organic Electronics team i Catania och Portici (Neapel) påpekar, “utvärderingen av Nano Imprint Litografi är ett steg vidare i utvecklingen av en helt ny teknikplattform för Allorganisk and hybridelektronik, som kommer att tillverkas till mycket låga kostnader genom icke fotolitografiska processer. Att åstadkomma strukturer med nanometerupplösning genom att använda Obducats STUTM baserade NIL-process på stora ytor, gör Obducats system attraktivt för mönsteröverföring till många olika organiska material”.

”Vi är naturligtvis mycket glada over det faktum att en världsledande halvledartillverkare som STMicroelectronics har valt Obducat som partner i utvärderingsprojektet. Jag tror också att vår teknologi kommer att få en successivt ökad närvaro inom halvledaretillverkarnas utvecklingsavdelningar framgent,” kommenterar Patrik Lundström, CEO, Obducat AB.

För mer information, var god kontakta:

Patrik Lundström, VD: 040-36 21 00 eller 0703-27 37 38

Henri Bergsstrand, styrelseordförande: 040-36 21 00 eller 0708-88 72 45

Om STMicroelectronics

STMicroelectronics är världsledande inom utveckling och leverans av halvledarlösningar inom området mikroelektronikapplikationer. Genom sin oöverträffade kombination av silikon- och systemkunnande, tillverkningsskicklighet, patentportfölj (IP)och strategiska partner placerar sig företaget i framkant av System-on-Chip (SoC)-teknologin och dess produkter spelar en nyckelroll för dagens konvergensmarknader. Företagets aktier handlas på New York Stock Exchange, Euronext Paris och på Milan Stock Exchange. År 2006 uppgick företagets nettointäkter till 9.85 miljarder dollar och nettoresultatet till 782 miljoner dollar. För mer information se www.st.com.

Om Post Silicon Technology (PST) group

Avdelningen Post Silicon Technology inom STMicroelectronics, är en avancerad utvecklingsavdelning inom FTM-gruppen (Front-End teknik, F&U och tillverkning). Företaget är huvudsakligen lokaliserat till Italien, i centrum av Neapel och Catania, med huvudkontor i Agrate Brianza och en filial i Singapore. Företaget har 50 utvecklare med tvärvetenskaplig expertis inom huvudområdena organiska och polymerbaserade material för elektronik och fotonik, tillverkning av mikro-och nanostrukturer med okonventionella metoder och verktyg, avancerad design och modeller av kretsar samt organisk elektronik och kol-nanotubtekniker.

Om Obducat AB

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion och replikering av avancerade mikro- och nanostrukturer. Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

För mer information se www.obducat.com