Kärnkraften behöver nya ägare

Report this content

Basindustrin har i processen med att lösa upp samägandet visat intresse för att köpa ett kärnkraftverk. Det skulle skapa en ny betydande elproducent som skulle agera fristående från de tre dominerande elproducenterna. En renodlat kärnkraftsägande med fyra olika ägare utan insyn i varandras kärnkraftsverk skulle skapa en mer effektiv elmarknad och förbättra informationshantering anser Oberoende Elhandlare. Det sistnämnda en viktig faktor när den svenska kärnkraften har så stora driftproblem som denna kalla vinter. – Vi uppmanar Maud Olofsson att öka takten i förhandlingarna och lösa upp samägandet 2010, avslutar Johan Öhnell.

För vidare information, kontakta: Johan Öhnell, vd på Telge Energi och ordförande i Oberoende Elhandlare. Telefon: 0708-51 58 50 För mer information om Oberoende Elhandlare, se www.oberoendeelhandlare.se

Oberoende Elhandlare är en branschförening för aktiva elhandelsföretag som är fristående från elmarknadens dominerande oligopolföretag. Verksamheten syftar till att värna om den fria elmarknaden och skapa bättre förutsättningar för konkurrens, såväl på nationell som på nordisk nivå.