Oberoende elhandlare motsätter sig fler prisområden

Report this content

- Vi ställer oss mycket kritiska till fler prisområden. Vi har redan idag ett oligopol som ger konkurrensproblem. Om man dessutom skapar fler och mindre marknader kommer konkurrensen att försämras ytterligare. Det blir ännu svårare för nya aktörer att komma in på marknaden, som till exempel nya vindkraftverk. Det skulle flytta ytterligare elhandel från elbörsen till de stora elproducenterna vilket i slutänden ger högre elpriser, säger Johan Öhnell ordförande i Oberoende Elhandlare.
Prisområden skulle innebära att Sverige får olika elpriser i norr och söder. En analys av ECON Pöyry visar att elen i södra Sverige skulle ha blivit 4-5 öre dyrare/kWh under 2008 till följd av prisområdena. – Sverige behöver inte fler prisområden, vi måste istället anta målet som gynnar elkonsumenterna en nordisk elmarknad med ett elpris, säger Johan Öhnell.

Under 2008 valde Kraftaktörerna i Ängelholm och Umeå Energi att gå med i Oberoende Elhandlare. Det innebär att föreningen nu organiserar nio oberoende företag. Torsdagen den 23 april håller Oberoende Elhandlare sin årsstämma i Stockholm Oberoende Elhandlare är en branschförening för elhandelsföretag som är fristående från de tre eljättarna Vattenfall, Eon och Fortum. Verksamheten syftar till att förbättra konkurrensen på elmarknaden. För vidare information, kontakta: Johan Öhnell, tfn: 0708-51 58 50 För mer information om Oberoende Elhandlare, se www.oberoendeelhandlare.se Oberoende Elhandlare är en branschförening för aktiva elhandelsföretag som är fristående från elmarknadens dominerande oligopolföretag. Verksamheten syftar till att värna om den fria elmarknaden och skapa bättre förutsättningar för konkurrens, såväl på nationell som på nordisk nivå.