Nattskiftet och svenska artister uppmanar festivalbesökare till att ta ansvar

Report this content

Snart drar sommarens festivaler igång och med det skapas miljöer där besökarna inte känner sig trygga. Därför lanserar Nattskiftet kampanjen 360-trygghet tillsammans med Cherrie, Silvana Imam och Erik Lundin – en uppmaning till festivalbesökarna att ta sitt ansvar för att öka tryggheten för varandra.

–  Vi är inte tillräckligt uppmärksamma på varandra eller vad som händer runt oss och det är vanligt att tänka att man inte vill bli inblandad. Vi behöver bli bättre på att stötta andra och visa att de inte är ensamma när de befinner sig i utsatta situationer. Med 360-trygghet vill vi uppmana festivalbesökare att delta i kampen och ta sitt ansvar i den här frågan, säger Lisen Andréasson Florman, grundare och verksamhetschef Nattskiftet.

Förra årets kampanj, Trygghetslistan, handlade om att uppmana arrangörerna att ta sitt ansvar för att jobba med trygghet och i år ligger fokus på besökarna. Med 360-trygghet vill Nattskiftet uppmana besökarna till att höja blicken och se sig om i 360 grader för att börja uppmärksamma vad som händer runt oss. Med sig har Nattskiftet flera artister som Erik Lundin, Cherrie och Silvana Imam.

–  Trygghet är allt. För mig är det extremt viktigt att alla känner sig välkomna på mina spelningar, jag känner mig trygg när min publik är trygg. Konserter är en plattform för kärlek och glädje och tillsammans kan vi göra mycket, bara genom att se oss omkring och se folk i vår närhet” säger Erik Lundin.

Även Zara Larsson är med och stöttar kampanjen, under sin spelning på Gröna Lund den 1 Juni höll hon ett #360trygghet brandtal där hon bad publiken vända sig om och hälsa på sina medmänniskor. Hon pratade om vikten att vara uppmärksam och ta ansvar för varandra, för allas trygghet.

Idag känner många festivalbesökare en oro för att att något jobbigt ska ske under festivalen –  sexuella trakasserier, våld, hatiska kommentarer eller övergrepp hör till oroshärdarna. Med kampanjen hoppas Nattskiftet på att minska oron och att alla tar sitt medmänskliga ansvar för det samhälle vi lever i, säger Lisen Andréasson Florman.

– 360-trygghet är en påminnelse om att vi alla måste öva oss i att visa vårt civilkurage. Det räcker inte med att bara arrangörerna tar sitt ansvar. Bra belysning och utbildade vakter är helt enkelt inte nog, om vi inte börjar ta ansvar för varandra. Besökarna är ju den största delen av festivalerna. Alla måste göra sin del och ta sitt ansvar, säger Lisen Andréasson Florman.

Kampanjen innehåller dessutom konkreta strategier till besökarna i hur man kan använda sitt civilkurage och på så sätt vara en aktiv medmänniska.

Tips till festivalbesökare:

• Höj blicken och se dig omkring, ta ett 360-varv.

• Om någon av alla du ser behöver hjälp - försök att hjälpa.

• Om någon ber dig till tillkalla polis, gör det - tänk inte att någon annan säkert ringer.

• Verkar någon må dåligt? Fråga hur läget är.

• Acceptera inte skämt och kommentarer som är sexistiska, rasistiska, hbtq-fobiska eller funkfobiska. Säg ifrån!

• Om det känns läskigt att agera - be någon göra det med dig.

OM KAMPANJEN 360-TRYGGHET - officiell hashtag för kampanjen är #360trygghet

Syftet med 360-trygghet är att få festival-, klubb och konsertbesökare att höja blicken, börja agera som aktiva medmänniskor och agera trygghetsskapande åt varandra.  Under sommaren 2017 kommer Nattskiftet dela med sig av enkla strategier och bidra med handlingskraftiga verktyg i hur man kan börja använda sitt civilkurage. Det behöver inte vara stort, svårt eller läskigt att vara en aktiv medmänniska, men att faktiskt finnas där kan förändra hela någons kväll. Det är dags att vi tar vårt sociala ansvar. Tillsammans tar vi natten tillbaka!

För mer information och högupplösta bilder kontakta:
Lisen Andréasson Florman, grundare Nattskiftet, lisen@nattskiftet.org. 0734-403605
Canan Yasar, presskontakt Nattskiftet, canan@nattskiftet.org, 0703-830748

OM NATTSKIFTET

Nattskiftet startades i april 2014 och är en ideell organisation som arbetar för rätten till ett tryggt natt- och uteliv. Genom volontärer, s.k. Nattkompisars närvaro och synlighet skapas en tryggare atmosfär i nattlivet. Nattskiftets samarbetspartners och sponsorer är Taxi Stockholm, Hertz, SvB Försäljning, Polisen, Tallink Silja, Pernod Ricard Sweden och The Absolut Company AB. Stockholmsklubben Trädgården är en av initiativtagarna till Nattskiftet, och organisationen utgår främst från klubbens närområde. Nattskiftet samarbetar även med festivaler och olika typer av evenemang inom natt- och utelivet.

(Vill du ta del av summeringen från kampanjen Trygghetslistan under 2016, hittar du den här: http://nattskiftet.org/index.php?view=aktuellt)

nattskiftet.org | facebook.com/nattskiftet.org | Twitter: @nattskiftet_org | Instagram:@nattskiftet_org

Citat

– Trygghet är allt. För mig är det extremt viktigt att alla känner sig välkomna på mina spelningar, jag känner mig trygg när min publik är trygg. Konserter är en plattform för kärlek och glädje och tillsammans kan vi göra mycket, bara genom att se oss omkring och se folk i vår närhet”