OBH Nordica lanserar kok- och stekkärl i lättare gjutjärn

Report this content

Lagom till höst- och vintermånadernas långkok och rustika matlagningar lanserar OBH Nordica en ny serie kok- och stekkärl i lättare gjutjärn: Rustic Evolution. Materialet har samma fördelar som traditionellt gjutjärn men väger bara hälften så mycket. Serien består av stekpannor i fem olika storlekar, en wokpanna och en gryta. Nyheterna finns i butik nu.

Stek- och kokkärlen i Rustic Evolution-serien fungerar på alla typer av spisar, inklusive induktionshällar. De leder värme snabbt och kan även användas i ugn då handtagen är värmetåliga. Då produkterna i Rustic Evolution-serien väger upp till hälften så mycket som traditionellt gjutjärn är de dessutom mycket smidiga och lättanvända. Ett måste i det moderna köket!

– Gjutjärn är ett överlägset material inom matlagning. Det föredras av de flesta kockar och ger maten en härlig stekyta. Att laga mat i gjutjärn har också många hälsofördelar då maten berikas med järn, upp till tio gånger. Gjutjärn är dessutom ett slitstarkt och reptåligt material, tar du hand om din gryta eller stekpanna på rätt sätt håller den i årtionden, säger Ulrika Högberg, Marknadschef på OBH Nordica

Produktinformation
Rustic Evolution-serien består av stekpannor i fem olika storlekar (20-30 cm), en wokpanna och en gryta. Alla i en diskret färgskala i höstliga nyanser. Samtliga produkter finns i butik nu och har ett rekommenderat cirkapris enligt följande: stekpanna 20 cm (595 kr), 24 cm (645 kr), 26 cm (695 kr), 28 cm (795 kr), 30 cm (895 kr). Wok 696 kr och gryta 895 kr.

Tips och råd för din Rustic Evolution gjutjärnspanna

• Smörj in gjutjärnspannan med vegetabilisk olja innan den används för första gången. Tillsätt därefter matfett inför varje stekning. Låt aldrig pannan steka torr eller stå tom på het spis.
  • Rengör gjutjärnspannan med varmt vatten direkt efter användning och torka den torr. Smörj gärna in pannan med vegetabilisk olja efter varje rengöring.
  • Om matrester bränt fast i gjutjärnspannan kan den rengöras genom att koka upp vatten i grytan under ett par minuter och sedan skrubba tills alla rester försvunnit. Om möjligt, undvik användning av diskmedel.

För mer information, kontakta:
Ulrika Högberg, Marknadschef på OBH Nordica
E-post: ulrika.hogberg@obhnordica.se

För praktiska frågor, högupplösta bilder och produktprover, kontakta:
Elin Eriksson, Prat PR
E-post: elin.eriksson@prat.se

Om OBH Nordica
OBH Nordica är ett nordiskt företag med svenska rötter.  År 2002 slogs svenska Nordica ihop med danska OBH och blev OBH Nordica. Idag finns nationella bolag i Sverige, Danmark, Norge och Finland och företaget är marknadsledande i Norden. OBH Nordica tar fram hushållsapparater och produkter för hår- och personvård med tilltalande design och bra funktioner. Att finna eller själva utveckla innovativa produkter med smarta lösningar har blivit ett kännetecken för OBH Nordica. Se vidare www.obhnordica.se eller www.facebook.com/obhnordica.sverige

Taggar: