OBOS FÖRVÄRVAR 36,6 PROCENT AV AKTIERNA I SBC

Report this content

Detta pressmeddelande är inte ett erbjudande om förvärv av aktier. Detta pressmeddelande offentliggörs i enlighet med 3 kapitlet 1 § lagen om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden.

OBOS BBL (”OBOS”) har förvärvat 15 068 428 aktier i SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (”SBC”), motsvarande 36,6 procent av aktierna och rösterna i SBC, till ett pris om 25 kronor kontant per aktie. Aktierna förvärvades från SBC:s största ägare Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige Ekonomisk förening och dess dotterbolag Institutet för bostadsrätt IFB AB. De förvärvade aktierna i SBC tillträds omkring den 18 januari 2019. Genom förvärvet passerar OBOS budpliktsgränsen om 30 procent av rösterna i SBC. Detta innebär att OBOS är skyldigt att offentliggöra ett budpliktsbud avseende resterande aktier i SBC inom fyra veckor från förvärvet. OBOS kommer senast omkring den 15 februari 2019 att genom ett separat pressmeddelande offentliggöra ett budpliktsbud avseende resterande aktier i SBC till ett pris om 25 kronor kontant per aktie.

OBOS är en medlemsägd organisation med säte i Oslo. OBOS är en av Nordens största utvecklare och förvaltare av bostäder. I Norge är bolaget ledande leverantör av tjänster för teknisk och ekonomisk förvaltning av bostadsrätter och ägarlägenheter. OBOS bedriver omfattande verksamhet i Sverige under varumärkena OBOS, Myresjöhus, SmålandsVillan och OBOS Kärnhem med 1 700 bostäder under byggnation vid årsskiftet 2018/2019.

- Vi gör investeringen i SBC eftersom förvaltning av bostäder är en av OBOS kärnverksamheter och SBC är en stabil och välrenommerad förvaltare för bostadsrätter i Sverige. Tillsammans med SBC kan vi stärka vårt erbjudande till marknaden i både Sverige och Norge, säger OBOS koncernchef Daniel Kjørberg Siraj.

Nordea Bank Abp, filial i Sverige är finansiell rådgivare och Hannes Snellman Advokatbyrå AB är legal rådgivare till OBOS i samband med transaktionen.

För ytterligare information, kontakta:

Åge Pettersen, Kommunikationsdirektör, OBOS BBL

Telefon: +47 908 58 441

Email: aage.pettersen@OBOS.no

För information om OBOS, se OBOS webbplats (www.obos.no).

Informationen i detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 16 januari 2019 klockan 08.00 (CET).

Viktig information

Detta pressmeddelande är inte ett erbjudande om förvärv av aktier. Den som passerar budpliktsgränsen om 30 procent av rösterna i ett bolag med aktier upptagna till handel på en reglerad marknad måste i enlighet med 3 kapitlet 1 § lagen om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, offentliggöra att budpliktsgränsen passerats. Detta pressmeddelande utgör ett sådant offentliggörande.