OBOS Sverige etablerar nytt bostadsområde på Björnö i Norrtälje

OBOS, en av Nordens främsta bostadsutvecklare, meddelar i dag att de har förvärvat mark för att bygga 85 nya bostäder på Björnö i anslutning till centrala Norrtälje.

I det nya området, som kommer att benämnas Björnö Vik, bygger OBOS Sverige genom sitt dotterbolag Myresjöhus ca 85 nya bostäder, främst i form av kedjehus. Byggstart planeras till våren 2017 och försäljningsstart kommer preliminärt att ske under hösten 2016.

Vi är mycket glada över den möjlighet som vi nu får att skapa attraktiva och hållbara bostäder i en vacker Roslagsmiljö. Det här kommer att bli ett härligt område för den som vill bo nära havet och naturen men ändå ha en direkt koppling till staden”, säger Matts Sandberg, Affärsutvecklingschef på OBOS Sverige.

Norrtälje är en expansiv kommun som aktivt satsar på att bygga ut staden med omsorg för befintlig miljö och bebyggelse. Området Björnö ligger invid Kvisthamraviken som leder ut i norra skärgården via Norrtäljeviken och erbjuder varierad natur med såväl klippor ängs- och skogsmark och ligger i direkt anslutning till kommunens skidbacke. Här har OBOS Sveriges dotterbolag Myresjöhus och SmålandsVillan även sålt styckehustomter i två etapper.

Säljare av marken är Villamarken Exploatering i Stockholm AB ett bolag som ägs av Ikano Bostad och HSB Bostad.

Matts Sandberg, Affärsutvecklingschef OBOS Sverige
Tel. 070-686 68 09, e-post matts.sandberg@obos.se

Tel. 070-568 00 64, e-post ulrika.liiv@obos.se

I Sverige bedriver OBOS bostadsutveckling av högsta kvalitet genom de befintliga varumärkena Myresjöhus och SmålandsVillan samt systerbolaget Kärnhem. Inom projektutvecklingsverksamheten finns också varumärket OBOS Bostad vars verksamhet främst består i utveckling av flerfamiljshus. Genom OBOS Mark AB förvärvar bolaget mark i attraktiva områden runt om i landet. Majoriteten av produktion sker i egna fabriker i Myresjö, Vrigstad, Sävsjö och Sundsvall. Läs mer på www.obos.se