OBOS Sverige förvärvar mark i Rikstens friluftsstad i Tullinge och bygger nya bostäder

OBOS, en av Nordens främsta leverantörer av bostäder, har förvärvat ytterligare mark i området Riksten i Tullinge i Södra Stockholm. Genom dotterbolaget Myresjöhus etablerar OBOS Sverige en ny byggetapp där 48 bostäder av varierande storlek kommer att byggas.

Marken förvärvas av Riksten Friluftsstad AB, en del av PEAB, vilka utlyst marken till försäljning genom en marktävling som OBOS Sverige vann via sitt dotterbolag Myresjöhus.

Platsen för det gamla flygledartornet i Rikstens friluftsstad är den högsta punkten i Riksten med utsikt över hela området. För att få fram det bästa förslaget för platsen ordnade Riksten Friluftsstad AB en marktävling där fem byggherrar fick lämna in sina förslag. Förslagen bedömdes bl.a. utifrån kriterierna höjdsättning, boendekvalitet och hur projektet bidrar som landmärke inom stadsdelen.

Matts Sandberg är Affärsutvecklingschef för OBOS Sverige, där Myresjöhus ingår:

- Flygledarkullen är idag en utsiktsplats med ett tydligt symbolvärde för Riksten. Genom detta projekt erbjuder OBOS Sverige olika boendealternativ och storlekar för att tillgodose flera kundgruppers behov. På så sätt bidrar koncernen till att skapa ett tryggt och trivsamt framtida bostadsområde.

Riksten tillhör det vackra och expansiva Södertörn. Här finns arbetsplatser, utbildning, natur och service på ett bekvämt avstånd. Myresjöhus och SmålandsVillan – dotterbolag i OBOS Sverige - har tidigare uppfört drygt 100 moderna villor och radhus inom området. I projektet Flygledarkullen planerar man att uppföra flerbostadshus, parhus och villor. Totalt blir det ca 48 bostadsrätter i varierande storlek, från ca 50 – 150 kvm.

Projektet Flygledarkullen har preliminär säljstart under hösten 2016 och inflyttning beräknas kunna ske från 2017/2018.

Matts Sandberg, Affärsutvecklingschef OBOS Sverige
Tel. 070-686 68 09, e-post matts.sandberg@obos.se