OBOS växer med Luleå- Bygger 32 stadsnära kedjehus i nya kvarteret Kronbacken

OBOS, en av Nordens största leverantörer av bostäder meddelar idag att bolaget tecknat avtal med Peab för byggnation av 32 bostäder i Luleås nya stadsdel Kronan. Husen kommer att baseras på OBOS-koncernens mer exklusiva huskoncept från varumärket Myresjöhus.

-          Det här kommer att bli ett riktigt fint område med utsikt över Skurholmsfjärden. Husen är framtagna av en lokal arkitekt och flertalet byggs som suterränghus för att smälta in i sluttningarna ner mot fjärden, säger André Lindström, Projektutvecklare på OBOS Sverige.

Kronbacken är ett gammalt kasernområde, ca 1,5 km från Luleå stadskärna. Området angränsar till natur, friluftsliv och har bra förbindelser med centrum. I nära anslutning finns också det populära gångstråket runt Skurholmsfjärden och friluftsområdet Ormberget som erbjuder utförsåkning, längdskidåkning, skidskytte, löpning mm.

-          Vi är glada att ha fått förtroendet att bygga dessa hus åt OBOS som generalentreprenör. Vi är väl förtrogna med varumärket Myresjöhus och att det står för hög kvalitet, vilket givetvis är en viktig del även i vårt engagemang, säger Johan Rahkola, Arbetschef på Peab i Luleå.

De 32 husen som byggs initialt kommer att uppföras i två storlekar 134m2 och 152m2. Byggstart kommer att ske under februari 2017 och inflyttning beräknad till slutet av december nästa år. Läs mer på myresjöhus.se/kvhonnorsbacken eller myresjöhus.se/brfkronbacken.

André Lindström, Projektutvecklare OBOS Sverige
Tel. 070-601 66 68, e-post: andre.lindstrom@obos.se

Tel. 070-568 00 64, e-post: ulrika.liiv@obos.se

I Sverige bedriver OBOS bostadsutveckling av högsta kvalitet genom de befintliga varumärkena Myresjöhus och SmålandsVillan samt systerbolaget Kärnhem. Inom projektutvecklingsverksamheten finns också varumärket OBOS Bostad vars verksamhet främst består i utveckling av flerfamiljshus. Genom OBOS Mark AB förvärvar bolaget mark i attraktiva områden runt om i landet. Majoriteten av produktion sker i egna fabriker i Myresjö, Vrigstad, Sävsjö och Sundsvall. Läs mer på www.obos.se