Rekordförsäljning för OBOS på en het bostadsmarknad

OBOS-koncernen sålde förra året 4541 nya bostäder till ett värde av 17,4 miljarder kronor och befäster därmed sin position som en av Nordens ledande bostadsutvecklare.

-       Vårt mål är att vara med och möta den stora efterfrågan på bostäder i Sverige och Norge. Då är det givetvis viktigt att vi fortsatt säkerställer produktion och leveranser av flera nya bostadsprojekt i båda länderna, säger OBOS koncernchef Daniel Kjørberg Siraj.

I Sverige verkar OBOS genom bolagen OBOS Sverige AB där Myresjöhus och SmålandsVillan ingår samt Kärnhem AB. Under 2016 levererade dessa bolag drygt 1800 bostäder från sina fyra fabriker i Sverige, vilket motsvarar en ökning om
29 procent jämfört med föregående år.

Som ett led i OBOS expansion tar OBOS Sverige steget fullt ut som projektutvecklare och levererar även samhällsfastigheter såsom förskolor och äldreboenden.

-       Vi är en del i en stor koncern och har därmed möjligheten att delta i samhällsutvecklingen på ett ansvarstagande sätt. För att bidra till fler bostäder förvärvar vi kontinuerligt byggbar mark i attraktiva områden runt om i landet där människor vill bo och leva, säger Joakim Henriksson, VD för OBOS Sverige.

Kärnhem hade ett rekordår 2016 med en försäljningsökning om 27 procent jämfört med året innan.

-       Under 2016 påbörjade vi flera nya projekt, både grupphusområden och flerfamiljshus. Vårt resultat visar på att vi lyckas med skapa ett gott boende för våra kunder. Samtidigt jobbar vi ständigt med att utveckla och skapa ännu bättre och välplanerade bostäder som står sig över tiden, säger Malin Svensson, VD för Kärnhem.

Joakim Henriksson, VD OBOS Sverge AB
Tel. 070-655 88 46, e-post: joakim.henriksson@obos.se

Malin Svensson, VD Kärnhem AB
Tel. 0470-79 98 95, e-post: mailn.svensson@karnhem.se