Analysguiden: Blomstrande framtid i Oboya

Report this content

Oboya Horticulture arbetar för att bli en totalleverantör till odlingsindustrin. Förvärv av fabriker i Danmark och Polen ger lägre kostnader. Bättre lönsamhet och stor tillväxtpotential motiverar Öka-råd.

Oboya Horticultures mål är att bli en världsledande leverantör av dagliga förbruknings­artiklar till odlings­industrin. Ledningen har haft en tydlig tillväxtstrategi och successivt växt genom förvärv av produktions- och tillverkningsbolag liksom öppnat lokala försäljningskontor på nya mark­nader.

Målet är att koncer­nens omsättning om cirka 360 miljoner kronor 2016 skall öka till 1 miljard kronor 2020. Den befintliga världsmarknaden för företagets produk­ter kan uppskattas till cirka 130 miljarder kronor. Försäljning sker i Norden, Nederländerna, Polen, Tyskland, Afrika, USA, Australien, Nya Zeeland, Kina och Japan till grossister, återförsäljare och större odlare. Tillverkningen som sker i fabriker i Danmark, Polen, Kenya och Kina ger en lågkostnadsfördel.

Styrkan i Oboyas koncept är att de medel­­­­stora och större kunderna vill koncent­rera sina beställningar av olika produkter direkt hos en producent. Detta medför att kunderna kan kapa ett eller flera mellanled och därmed effekti­visera sina inköp. Detta ger Oboya möjlighet att ta marknadsandelar på återförsäljarnas bekostnad.

Ägarkopplingen till Kina där e-handel startat via landets allra största siter som till exempel Alibaba. Tillväxtmöjligheterna främst knutna till hemodlingsmiljön betraktas som god.

Bolagets lönsamhet har förbättrats så att break-even passerats och positiva rörelsemarginaler nåtts under 2016. Med bruttomarginaler omkring 30 procent borde det vara möjligt att dubbla dagens rörelsemarginaler från 5 till 10 procent. Lägg därtill en växande omsättning så ser vi en vinst per aktie på 1,70 kronor för 2018 inom räckhåll. Vi inleder bevakning av Oboya-aktien med ett Öka-råd och riktkurs på 18 kronor per aktie. En känslighetsanalys i DCF-beräkningen ger värden mellan 14 och 28 kronor/aktie.

Läs hela analysen på: http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/Industrivaror-och--tjanster/Oboya-Horticulture/Analyser/2017/Blomstrande-framtid-i-Oboya/

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer på www.analysguiden.se