Analysguiden: Bra orderingång inför kv1 2017

Report this content

Oboyas resultat för kv4 2016 bekräftar en positiv trend, även om det var något under förväntan. Givet en god orderingång ändrar vi endast våra helårsestimat för 2017 och 2018 marginellt. Rådet Öka i aktien kvarstår.

Oboya Horticultures mål är att bli en världsledande leverantör av dagliga förbruknings­artiklar till odlings­industrin. Ledningen har haft en tydlig tillväxtstrategi och successivt växt genom förvärv av produktions- och tillverkningsbolag liksom öppnat lokala försäljningskontor på nya mark­nader.

Målet är att koncer­nens omsättning om 350 miljoner kronor 2016 skall öka till 1 miljard kronor 2020. Den befintliga världsmarknaden för företagets produk­ter kan uppskattas till cirka 130 miljarder kronor. Försäljning sker i Norden, Nederländerna, Polen, Tyskland, Afrika, USA, Australien, Nya Zeeland, Kina och Japan till grossister, återförsäljare och större odlare. Tillverkningen som sker i fabriker i Danmark, Polen, Kenya och Kina ger en lågkostnadsfördel.

Styrkan i Oboyas koncept är att medel-stora och större kunder vill koncent­rera sina beställningar av olika produkter direkt hos en producent. Detta medför att kunderna kan kapa ett eller flera mellan-led och därmed effekti­visera inköpen. Detta ger Oboya möjlighet att ta marknadsandelar på återförsäljarnas bekostnad.

Ägarkopplingen till Kina är intressant, där e-handel har startats via landets allra största siter som till exempel Alibaba. Tillväxtmöjligheterna som främst är knutna till hemodlingsmiljön betraktas som god.

Bolagets lönsamhet har förbättrats så att break-even passerats och positiva rörelsemarginaler nåddes under 2016. Med bruttomarginaler på dryga 30 procent borde det vara möjligt att höja rörelsemarginalen från 4 till strax under 10 procent. Med växande omsättning ser vi en vinst per aktie på 1,60 kronor för 2018 (tidigare 1,70 kronor). Vi sänker aktiens riktkurs till 17 kronor (18) medan vårt råd Öka i aktien upprepas.

Läs hela analysen här:

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.