Oboya rekryterar Peter Wallin som ny COO

Oboya Horticulture Industries AB adderar ytterligare fokus på verksamhetsoptimering och rekryterar Peter Wallin till COO från och med den 1 juni 2020. Tjänsten har varit vakant sedan Martin Dahlberg tillträdde som ny VD i mars 2020.

Den första juni tillträder Peter Wallin tjänsten som Chief Operating Officer (COO) hos Oboya där han rapporterar direkt till Martin Dahlberg, VD. Med över tjugo års erfarenhet av affärsutveckling och effektivisering av produktion, logistik och leveranskedjor kommer Peter Wallin ansvara för koncernens hela leveransflöde. Han för med sig stor kunskap från ledande interima chefs-roller inom bland annat fordonsindustrin, tågunderhåll och plastindustrin. Peter har haft personalansvar upp till 500 personer och med gott ledarskap lyckats realisera betydande effektiviseringar genom att bland annat implementera LEAN.

”Det är med stor glädje vi välkomnar Peter Wallin till vårt team. Peter har en gedigen erfarenhet från olika branscher vilket vi ser kommer bidra mycket positivt i vårt arbete med att effektivisera den operativa verksamheten”, säger Martin Dahlberg, VD för Oboya Horticulture Industries AB. ”Peters erfarenhet från implementering av LEAN blir ett välkommet tillskott i vår strävan efter ständiga förbättringar.”

”Jag ser fram emot möjligheten att få bidra till Oboyas utveckling mot ett av de ledande globala företagen inom odlingsindustrin. Det kommer bli både spännande, utmanande och roligt. Oboya har alla förutsättningar att bli riktigt stora inom branschen. Produkterna och verksamheten ligger helt rätt i tiden där allt pekar på människors ytterligare medvetenhet kring odling på miljösmarta sätt, lokalproduktion och hälsa i stort. Jag kommer göra mitt allra bästa för att säkerställa en så effektiv leveranskedja som möjligt”, säger Peter Wallin.

Tel: + 46 8-463 83 00, E-post: certifiedadviser@penser.se

Martin Dahlberg, CEO Oboya Horticulture Industries AB (publ)
Tel: + 46 76 571 88 88
E-post: martin.dahlberg@oboya.se
Webplats: oboya.se

Oboya Horticulture Industries AB (publ) vision är att bli världsledande totalleverantör av produkter och tjänster till odlingsindustrin samt konsumentprodukter för hemmaodling. Företaget ska växa med lönsamhet, både organiskt och via förvärv. Läs mer om Oboya på www.oboya.se.