Oboyas bankkonton i Sverige är fortsatt frysta av banken

Det tidigare pressmeddelandet om osäkra fordringar har lett till att Swedbank har tillfälligt fryst Oboyas bankkonton i Sverige. Oboya har idag måndag haft ett möte med banken och för bolagets fortsatta drift vädjat till banken att åter öppna bolagets bankkonton i Sverige. Det senare är en nödvändighet för att kunna upprätthålla en fungerande verksamhet.

Banken önskar kompletterande information för utvärdering innan bolagets bankkonton kan återöppnas.  Oboya kommer att arbeta fram underlag tillsammans med bolagets kinesiska revisor snarast möjligt och tillsammans med den svenska huvudrevisorn genomföra en oberoende utvärdering. Den senare kommer att kommuniceras marknaden i särskild ordning och sedan kommuniceras marknaden i bolagets rapport för andra kvartalet.

Oboya gör bedömningen att om bolagets bankkonton inte kan återöppnas under innevarande vecka finns risk att bolagen kommer att erhålla flera betalningskrav från fordringsägare och att vissa operativa verksamhet på grund av brutna betalningslinjer kan behöva stoppas.

Erik Penser Bank AB är Oboyas Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market. Tel: + 46 8-463 83 00, E-post: certifiedadviser@penser.se

För mer information, vänligen kontakta:

Robert Wu, VD Oboya Horticulture Industries AB (publ)

Tel: + 46 735 630 935
E-post: robert.wu@oboya.se
Hemsida: www.oboya.se

Denna information är sådan information som Oboya Horticulture Industries AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2020 kl.22:00

Om Oboya Horticulture Industries AB

Oboya Horticulture Industries AB (publ) vision är att bli världsledande totalleverantör av produkter och tjänster till odlingsindustrin samt konsumentprodukter för hemmaodling. Företaget ska växa med lönsamhet, både organiskt och via förvärv. Läs mer om Oboya på www.oboya.se.