H&M och Centern fick mest publicitet för sina reklamkampanjer 1998

H&M och Centern fick mest publicitet för sina reklamkampanjer 1998 Observer har återigen gjort en djupdykning i mediefloden och identifierat de aktörer som fått mest publicitet med anledning av sin reklam. Resultatet presenterades i samband med en frukost tidigt i morse för 300 företrädare för reklam cch PR-branschen i Bonnierhuset i Stockholm. Undersökningen identifierar såväl företag och organisationer och deras reklamkampanjer som reklambyråer. Undersökningen omfattar ett mycket stort mediematerial från 1998 och är en uppföljare till den undersökning som gjordes kring 1997 års och delar av 1996 års publicitet om reklamkampanjer. Artiklar och inslag från all press utom branschtidningarna Resumé, INFO och Tendenser ingår i undersökningen. Centern och H&M i topp 1998 var valår vilket avspeglades i massmedierna. Inte helt överraskande blev den mest omskrivna reklamen i kategorin organisationer, under 1998, således en av de politiska partiernas, Centerns. Kampanjen Mittens Rike och den nakenbadande kvinnan var den enskilda kampanj som fick mest publicitet men även "blåtiran" och "Det här är Lennart" kommenterades friskt. Mittens Rike fick mycket kritik ur de egna leden medan "Det här är Lennart" fick snällare omdömen. I kategorin Näringsliv, var det H&Ms samlade kampanjer under året som totalt toppade listan. Den enskilda kampanj det skrevs mest om var Fruit of the Looms kändiskalender med Micael Bindefeld som ansvarig. Tvåa var H&Ms baddräktskampanj, där bla vandalisering av stortavlor i Umeå genererade negativa skriverier. I H&Ms julkampanj som visserligen fick mindre publicitet än tidigare år, har dock en stor del av de tidigare årens negativa publicitet försvunnit. Paradiset överlägsen etta Den reklambyrå det skrivits mest om under året är Paradiset som toppar listan överlägset. Här är det språkröret och branschens populära talesman, Joakim Jonasson som får mycket av publiciteten. Näst mest omskriven är reklambyrån Forsman & Bodenfors i Göteborg, som mest figurerar i sammanhang då de erövrat reklampriser. Svårare trigga journalisterna Efter årets mätning finns anledning att ställa sig frågan? Vilka nya grepp krävs för att hålla mediernas intresse vid liv? Ska Centern behöva reta upp sina egna kvinnor för att det ska skrivas något? Att skapa publicitet med hjälp av annonsjippon och events tycks allt svårare. Varken Arlas jätteko på Sergels Torg eller Volvos stora "bilskylt" utanför Lilla Bommen i Göteborg fick särskilt många kommentarer. Avklätt och naket räcker heller inte längre även om årets resultat pekar på att det trots allt är ett vinnande koncept. Här ser du hela listan: Företag Totalt Rank Annonsör Bruttoräckvidd (miljoner) 1 H&M 65,4 2 Kapp-Ahl 31,9 3 Fruit of the Loom 21,1 4 Volvo 17,3 Organisationer Totalt Rank Annonsör Bruttoräckvidd (miljoner) 1 Centern 52,6 2 Socialdemokratern 17,8 3 LO 14,3 4 Moderaterna 9,1 Enskild kampanj (företag) Rank Annonsör Bruttoräckvidd Kampanj Reklambyrå (miljoner) 1 Fruit of the Loom 21,1 Kalender Arcacia/Bindef eld 2 H&M 16,1 Badmode Rönnberg/McCan n 3 Vattenfall 10,3 Två hål i OCH väggen 4 H&M 9,5 Julkampanj Rönnberg/McCan n 5 Adaco 8,4 Slankie HLR/BBDO mjukost Enskild kampanj (organisation) Rank Annonsör Bruttoräckvidd Kampanj Reklambyrå (miljoner) 1 Centern 24,0 Naken kvinna Mattson&Frien ds 2 Centern 13,8 Blåtiran Mattson&Frien ds 3 LO 13,1 Vi som räddade Sverige Etc 4 Socialdemokratern 12,0 Valkampanj Hemma 5 Regeringen/OAS 8,5 Emot illegal sprit Mattson/Rikta Reklambyråer (totalt mest publicitet) Rank Reklambyrå Bruttoräckvidd (miljoner) 1 Paradiset 12,5 2 Forsman&Boden 8,5 fors 3 OCH 5,0 4 Rönnberg 4,6 McCann 5 Garbergs 3,4 Listorna finns också på Observers hemsida www.observer.se Mer information lämnas av följande personer på Observer Sverige AB: Staffan Movin, Analytiker, 08-702 53 28, 070-551 81 91, staffan.movin@observer.se Hans Flink, Marknadschef, 08-702 53 74, 070-635 16 50, hans.flink@observer.se Gunilla Ström, PR, 08-702 53 56, 0708- 50 79 51, gunilla.strom@observer.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/11/19990211BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/02/11/19990211BIT00280/bit0003.pdf