Leif Johansson vinnare på VD-Toppen

Report this content

Leif Johansson vinnare på VD-Toppen Medieanalysföretaget Observer, kan idag presentera en undersökning, VD-toppen, som visar vilka av det svenska näringslivets VD:ar som förekommit mest i massmedierna under hösten, okt-dec 1998. Ny vinnare är Volvos VD Leif Johansson som under sista kvartalet sprang om kollegan på Ericsson, Sven- Christer Nilsson. VD-toppen ser ut att ha en ständig treklöver i topp månad efter månad. Det är Leif Johansson, Volvo, Sven-Christer Nilsson, Ericsson och Håkan Mogren, Astra. Claes Dahlbäck, Investor, ligger också på en jämn placering långt upp på listan. En VD som tycks hålla lägre profil är ABB:s VD Göran Lindahl nu på 15:e plats. SKFs VD Sune Carlsson, tidigare 5:a på listan, verkar inte heller vara lika intressant som i början av hösten efter VD-byte och 9- månadersresultat. 2 utländska VD:ar förekommer allt högre upp på listan, Nokias Jorma Ollila och Fred Hassan på Pharmacia & Upjohn, i december på platserna nummer 5 resp. 13 på listan. Som enda representant för media finner vi TV4:s VD Torbjörn Larsson på listans 14:e plats. VD-toppen som startade i augusti förra året är en undersökning som baserar sig på svensk press och svensk radio/TV. Materialet är stort och omfattande och ger en mycket god bild av mediernas spegling av popularitet, PR-arbete och viktiga händelser som styr VD:ars förekomst i massmedierna. För medierna är det ofta intressantare att fokusera på enskilda ledarpersoner än på företagen själva. Det som placerar VD:ar i fokus är exceptionella händelser som VD-byte, ägartvister osv. Endast ett fåtal företag sätter dock sina VD:ar som generella frontfigurer. Extraordinära händelser har tex varit Astra/Zenica-affären, Ericssons vinstvarning och uppköpsryktena kring Volvo. Fakta Observers undersökning omfattar storstadspress, prioriterad landsortspress, affärs- och marknadspress samt radio/TV. Observers analytiker gör månadsvis en redovisning av VD:ar i topp, som bland annat läggs ut på Observers hemsida, www.observer.se. VD-toppen är en uppföljare till Politikertoppen som lanserades under valet-98. Observer gör medieanalyser på uppdrag av kunder som vill utvärdera och förändra sin mediebild. Kontaktpersoner: Har du frågor kring VD-toppen är du välkommen att kontakta: Hans Flink Marknad eller Staffan Movin, och Per Söderpalm, Analys. Tel: 08-702 53 00, e-post info@observer.se VD-toppen okt - dec 1998 Placering per månad VD Oktober November December Totalt Leif Johansson, Volvo 2 1 1 1 Sven-Christer Nilsson, 1 7 3 2 Ericsson Håkan Mogren, Astra 10 4 2 3 Claes Björk, Skanska 3 5 7 4 Lars Berg, Telia 15 6 6 5 Claes Dahlbäck, 9 8 5 6 Investor Jorma Ollila, Nokia 6 22 4 7 Arne Mårtensson, 11 3 14 8 Handelsbanken Fred Hassan, Pharmacia 7 11 13 9 & Upjohn Lars H. Thunell, SE- 17 2 18 10 Banken Mikael Treschow, 5 19 10 11 Electrolux Ulf Dahlsten, Posten 13 13 11 12 Jan Stenberg, SAS 16 12 16 13 Torbjörn Larsson, TV4 24 9 12 14 Göran Lindahl, ABB 4 17 21 15 Källa: Observer 1999 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/05/19990205BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/02/05/19990205BIT00460/bit0002.pdf