Delårsrapport Q2 2023

• EBT uppgick till -1,8 (0,3) MSEK

ÖKAD TILLVÄXT GENOM FOKUSERAD INTERNATIONALISERING

Tillväxt med befintliga kunder

Andra kvartalet markerar slutfasen av viktiga omställningar för Observit. Vi är nu ett bolag som i tillägg till en mycket stark position på den svenska hemmamarknaden är väl rustat för internationell expansion, samtidigt slutfördes under kvartalet också börsnoteringen av bolaget. Vi hade stark tillväxt under kvartalet samtidigt som dessa förändringar kortsiktigt medförde en del extra kostnader.  De engelska bolagen som förvärvades under 2022 har gått igenom en omställning för att bli en integrerad del av Observit. De har tidigare visat förlust på grund av stora overhead-kostnader. Detta har vi nu vänt. Arbetet med att effektivisera de engelska bolagen har medfört engångskostnader som belastar kvartalet.  Samtidigt avslutades arbetet med att lista Observit på Nasdaq First North, vilket också medförde stora kostnader av engångsnatur. Detta var nödvändiga steg att ta för att göra Observit redo för nästa fas av accelererad och lönsam tillväxt. Vi går in i tredje kvartalet med full hastighet och lönsamhet i fokus.

Investeringar i säljpersonal har under det senaste kvartalet gjort att Observit stärkt sin position på den internationella arenan genom en omställning mot en skalbar tillväxt. Från att tidigare ha varit en organisation utan säljare har företaget nu säljstyrka i två länder. En strategisk förändring som redan börjat ge avkastning. Historiskt sett har Observit årligen installerat och driftsatt c:a 2 500 säkerhetskameror med intelligent övervakning. Q2 2023 har emellertid varit en vändpunkt med tillskottet av över 1 500 kameror, vilket markerar ett av de mest framgångsrika kvartalen hittills när det gäller tillskott av installerade enheter. Denna prestation understryker den imponerande tillväxttakten inom Observits SaaS-verksamhet. En verksamhet som idag har cirka 40.000 installerade enheter.

Expansion i Norden och internationella marknader

Särskilt imponerande är den starka tillväxten inom SaaS-verksamheten under andra kvartalet, där vi har lyckats utvidga vår närvaro på marknaderna i Norge (42% tillväxt YoY) och Danmark (32% tillväxt YoY). Sammantaget ökade den mycket lönsamma SaaS-verksamheten med 36% YoY under första halvåret. Denna fortsatta tillväxt har ytterligare bekräftats vunna upphandlingar om 5 930 kameror vid kvartalets slut med leverans inom 12 månader. Denna orderingång motsvarar cirka 15% av de redan installerade kamerorna som använder Observits mjukvara. Särskilt betydelsefullt är att dessa ordrar har sitt ursprung på den nordiska marknaden, där Observit redan har en marknadsledande andel på cirka 50%.

Strategisk expansion mot större marknader och innovativa partnerskap

Observit har nu en ökad ambition att inte bara bibehålla, utan också öka sin framgång genom att öka marknadsandelarna på de betydligt större engelska och franska marknaderna. Detta återspeglas i det pågående pilotprojektet med en av Frankrikes ledande bussoperatörer samt nyligen initierade pilotprojekt i Tyskland och Storbritannien. Dessutom har en ny återförsäljningspartner i Baltikum anslutits till Observits nätverk för att underlätta expansion i Estland, Lettland och Litauen.

Finansiella prestanda och innovativ produktutveckling

Under kvartalet upplevde Observit en ökning av nettoomsättningen med hela 42% jämfört med samma kvartal föregående år. Det är viktigt att notera att detta resultat uppnåddes utan några stora hårdvaruleveranser som traditionellt har drivit försäljningsintäkterna och påverkat topline positivt, men där förvärvet av det engelska verksamheterna också bidragit starkt till omsättningsökningen. Istället har fokus legat på att expandera den lönsamma SaaS-verksamheten, med en strategi som innefattar samarbete med återförsäljningspartners för att säkerställa en skalbar tillväxt.

I en tid då digitaliseringen driver förändring har Observit stärkt sin position som ledare genom att framgångsrikt förvandla en traditionellt analog bransch. Företagets innovativa produktutveckling inkluderar funktioner som live-kameror integrerade med larmcentraler för att säkerställa snabb åtgärd vid händelser i realtid. Dessutom har Observit introducerat användningen av kameror för passagerarräkning, vilket har bidragit till en ökning på 43% YoY inom denna del av verksamheten.

Observit inträdde året 2023 med en ambition med att expandera verksamheten i Storbritannien och Frankrike. Under första halvåret har pilotprojekt inletts i båda dessa länder och expansionen har nu tagit sina första steg på dessa prioriterade marknader som till sin storlek var för sig är cirka 10 gånger större än vår hemmamarknad i Sverige. Tittar vi på hela Europa så finns det över 800 000 registrerade bussar. En vanlig stadsbuss i Sverige har mellan 5–8 säkerhetskameror, i England har en buss upp till 17 kameror. Det är denna marknad vi nu bearbetar. Vi är mycket stolta att vi, i en bransch som normalt rör sig mycket långsamt och förändring tar tid så, har påvisat att transformation kan ledas och utveckling kan visa progress när man har en produkt som är världsunik och ett team som är dedikerat att nu bege sig på en internationell tillväxtresa.

Denna rapport finns även på https://www.observit.com/investor-relations/

Denna information är sådan som Observit AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 22 augusti 2023 kl. 08.30 CET.

För ytterligare information, kontakta:

Björn Callenfors

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Arriva samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per säkerhetskamera) anslutna över hela världen. Under 2022 förvärvade Observit de engelska företagen ICanProveIT Ltd och SITOC Ltd som en del av sin expansionsstrategi, både geografiskt och till nya affärsområden, såsom den kommersiella transportsektorn. Mer information www.observit.com.